Geen Wikepedia, maar een ander (voor mij in ieder geval) iets begrijpelijker verhaal:

Volgens de oude Chinese voorstelling wordt de beweging van de allesomvattende natuur (Hemel, Aarde en alles wat zich daarop bevindt en leeft), de Dao, bestuurd door de krachten van Yin en Yang. Een goede balans tussen Yin en Yang brengt harmonie en voorspoed, een slechte brengt onheil. Overigens is zo'n goede balans niet statisch: er zijn tijden waarin Yin prevaleert, afgewisseld door tijden waarin Yang de boventoon voert.

De Yin-Yang symboliek wordt vooral geassocieerd met het taoïsme.
De vlag van Zuid-Korea voert het Yin-Yang symbool in het midden.
De hierin weergegeven visuele voorstelling van de tegengestelde en toch complementaire krachten van het Yin-Yang symbool is erg sprekend en daarom een zeer populair symbool. Rondom het Yin-Yang symbool zijn ook nog vier trigrammen afgebeeld.
(Deze vlag en nog vele andere zijn te vinden op de site flags.com)

Yin en Yang zijn twee schijnbaar tegengestelde krachten of eigenschappen, die echter een onlosmakelijk koppel vormen. De één is ondenkbaar zonder de ander. Yang is meestal de dominerende kracht of eigenschap boven Yin in het koppel.
Omdat goed of kwaad een gevolg is van het al of niet in balans zijn van Yin en Yang, kent men volgens deze filosofie hiervoor geen absolute begrippen, zoals dit wel het geval is in de westerse denkwereld. Hierdoor is te verklaren dat in de Chinese geschiedenis godsdienstoorlogen vrijwel onbekend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Yin is totale expansie...
Yang is totale contractie...

En alles zit daartussen... de mate waarin is verschillend voor elk fenomeen...

en ze zijn complementair... maximaal yin is minimaal yang en vice versa...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yin en yang zijn Chinese begrippen. Yin en yang zijn de twee tegengestelde elementen van het universum.

Het universum, alles wat er is, dus ook wat er niet is, wordt TAO genoemd. De TAO is niet te kennen of te begrijpen, maar toont zich in 2 tegengestelde waarden: yin en yang. Het zijn geen absolute polen zoals goed en kwaad; beide begrippen bestaan alleen in relatie tot elkaar. Dit wordt duidelijk uit het volgende voorbeeld:

* Yin wordt in verband gebracht met de donkere maan (die afgekeerd is van de zon) en staat voor de vrouwelijke natuur.
* Yang wordt in verband gebracht met de heldere zon en komt overeen met de mannelijke natuur

Een modern voorbeeld zou zijn:

* Yin: het verkeerslicht (het stilstaan)
* Yang: het verkeer dat langs het verkeerslicht rijdt (de beweging)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een levens wijze
alles in belans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
balans!
Zwart of wit. Positief, negatief, licht, donker, huilen, lachen
waar of leugen, regen, zon, water, vuur, dood , levend, groot of klein, zuur, zoet.
twee tegenpolen