ik ben de enige uit mijn klas van de meisjes die nog niet ongesteld is

alle meisjes in mijn klas zijn al ongesteld en hebben bosten ik allen nog niet hoe moet ik daar mee omgaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Er moet er eentje zijn die de laatste is, en in dit geval ben jij dat blijkbaar. Als je nog geen 16 bent, is er nog helemaal niets aan de hand. Ben je de 16 al ruimschoots gepasseerd, dan wordt het tijd voor een bezoekje aan huisarts of gynaecoloog.

Eigenlijk zijn er maar twee situaties waarin meisjes rond hun 18e nog steeds niet menstrueren : ernstig ondergewicht, en ernstig overgewicht. Is een van beiden het geval, dan weet je wat je te doen staat.

Slechts in heel zeldzame gevallen gaat het om een defect waarbij de huisarts moet ingrijpen (hormonen oid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar dan ben je al wel 'in de menstruerende fase' zogezegd.
Het 'vierde' geval is een van die zeer zeldzame gevallen waaraan ik refereer. (XY-vrouwen, hermafrodieten, ernstige aanlegstoornissen etcetera). Dat is echter dermate zeldzaam, dat ik niet denk dat vragenstelster daar al op voorhand rekening mee hoeft te houden. Maar het is zeker een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
der zijn nog situaties hoor:
overmatige stress, superveel sporten( maar echt veel, zoals topsporters) en nog maar die weet ik niet meer
Ik werd zelf ook pas heel laat ongesteld, was ook de laatste van de klas. Heb dat als erg vervelend ervaren, omdat je je voelt alsof je er niet helemaal bij hoort. Als andere meisjes er naar vragen zeg je gewoon, dat je blij bent dat je nog geen last hebt van die ellende!'
En eigenlijk is dat natuurlijk ook zo! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iedereen uit jouw klas al ongesteld is, en jij nog niet. Word je daar onzeker van.
Dit heb ik zelf ook meegemaakt en dat is lastig.

Probeer het positieve er van te zien: ongesteld zijn is écht niet altijd leuk;)

Wacht het rustig af, want het komt vanzelf.
Meer dan dat kun je niet doen;)

Groetjes,
minilotus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was ook laat en vond het ook niet leuk als iedereen het erover had en ik geen idee had wat ik moest verwachten. Voelde me een beetje buiten gesloten. Gelukkig maakte mijn mede klasgenoten er niet zo big deal van en mijn huisarts zei dat er niks mis was dus ik was gerust.

Ga naar je moeder en of huisarts praat erover met hen en je beste vriendinnen. Dat scheelt al de helft. Waarschijnlijk ben je gewoon een laatbloeier en zo te zien zijn we niet de enige:-)Strakkies ben je ongesteld en dan verlang je weer terug naar de periode daarvoor.

Het komt allemaal wel goed! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je er niet druk over te maken, het komt vanzelf wel. De meeste meiden vinden ongesteld zijn juist vreselijk, dus wees blij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wees eerlijk anders komen daar misschien alleen maar problemen van. als je het erg vervelend vindt zeg je niks tegen je klasgenoten, alleen als ze er naar vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je niet te druk, het is helemaal niet raar dat je nog niet menstrueert!
Iedere vrouw is anders en ieder lichaam is anders, als jouw lichaam er klaar voor is zal je vanzelf gaan menstrueren. In de praktijk wordt achttien jaar als de grens van het normale beschouwd om de eerste menstruatie te krijgen, hoewel bij verschillende vrouwen de menstruatie pas op 19- of 20-jarige leeftijd komt. De leeftijd waarop dit gebeurt, is voor een groot deel erfelijk.
Er is niets wat je kan doen om te zorgen dat je sneller ongesteld word. Laat je lichaam lekker zijn werk doen en dan komt het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
accepteren dat niet iedereen even snel hiermee is. alleen heb jij de pech dat je de laatste van de klas bent. in een andere klas had iemand anders dit kunnen zijn dus het ligt niet aan jou.

zelf was ik ook een laatbloeier (gekke woordspeling) en de borsten hebben ook lang op zich laten wachten. de schade is achteraf ingehaald, dus alles op zijn tijd.

jij als persoon veranderd er niet door dat je later bent, iemand die eerder is dan jij ook niet.