Wie heeft er tips tegen stotteren?

Ik stotter

Weet jij het antwoord?

/2500

Letten op je ademhaling en proberen heel rustig te praten. Voor mensen die stotteren schijnt het wel veel energie te kosten, maar lukt het wel.

Probeer na te denken over ELK woord dat je zegt en neem daar ALLE tijd voor die je denkt nodig te hebben. Dan gaat het vanzelf beter

ik stotter ook, me broer die stotterde ook maar hij heeft een cursus gedaan. het is nu veel minder bij hem, ik weet niet hoe er jij het hebt, maar je moet goed om je adem haling denken en niet te snel praten het heeft met je midden rib te maken zoiest. succes

De spreektechnieken Er bestaan vele manieren van spreken, die het mogelijk maken, blokkades en versperringen te vermijden of op te heffen. Onder leiding van een therapeut zul je bijvoorbeeld kunnen leren, om midden in een blokkade of herhaling te stoppen, je te ontspannen, rustig in te ademen en gecontroleerd verder te spreken. Na het stoppen kan je ook op een ritmische, een beklemtoonde of een specifieke geleerde wijze verder spreken door je te richten op de klank, middenrif of spiertractie. Wie stoppen leert en daarna op techniek verder spreekt bewijst zichzelf daarmee, dat hij zelf heer en meester over het spreekgebeuren is. De training en toepassing van de (spreek-)technieken kost echter veel tijd, moeite en strijd. Een ieder die (spreek-)technieken gebruikt merkt dat hij onder leiding van een therapeut of alleen op zijn kamer vloeiend kan spreken. Het dagelijkse consequent toepassen daarvan blijkt echter erg moeilijk, wat voor volwassenen, die al tien, twintig of dertig jaar stotteren, niet verwonderlijk is. Nieuw gedrag moet geoefend worden en oud gedrag moet worden losgelaten. Natuurlijk wil je niet stotteren, en daarom is het ook te begrijpen dat je liever al vandaag dan morgen graag vloeiend zou spreken. Maar... je hebt vaker in je leven zulke goede voornemens gehad om je spreken te verbeteren. Wat is daarvan terechtgekomen? Ook je pogingen om je stotteren te verbergen hebben je niet meer vrienden, spontaniteit, moed of vreugde in de omgang met elkaar gegeven. Je pogingen om het stotteren niet te laten zien leiden onherroepelijk tot de toename van innerlijke spanning en -angst en versterken daardoor het stotteren. Kom er mee voor de dag! In enkele situaties kun je misschien het stotteren verbergen doordat je andere woorden gebruikt of zwijgt. Maar achter iedere geslaagde poging zit steeds weer de angst om een volgende moment weer te blijven hangen. Te doen alsof je niet stottert, is niet de juiste manier. Spreek er liever openlijk over, zeg dat je werkt aan de verbetering van je spreken, laat zien dat je stottert en dat je een techniek kunt toepassen, en vertel over je kleine successen. Daarbij zul je je dan veel vrijer en meer ontspannen voelen waardoor het spreken ook meer vloeiender verloopt. Toegevoegd na 1 uur: Een kleine toevoeging: Zangles leert je hoe je om moet gaan met ademtechniek, en ik heb al vaker horen zeggen dat dit heel erg kan helpen.

Bronnen:
http://sites.google.com/site/werkenaanstot...

Als het jou zo stoort zou ik naar een logopedist gaan. die let op jouw ademhaling en al die spreektechnieken en dat soort dingen. omdat die het probleem ziet, zal die het sneller kunnen verhelpen. ik denk net dat het helemaal zal overgaan, maar het is het proberen waard. bedenk wel: iedereen is anders. en soms moet je dat gewoon accepteren. Toegevoegd na 3 minuten: net=niet

Wat kan je doen als je stottert? 1. Niet met jezelf vechten Vooral niet je kop in het zand steken door net te doen of er niks aan de hand is. Kom er mee voor de dag en vermijdt niet op voorhand spreeksituaties. [...] Maak dat stotteren niet zo belangrijk in je leven! 2. Leer te "Stoppen" [...]Je kunt namelijk leren om zonder stotteren - of met minder stotters - te spreken. Dat kan door je jezelf (of bij een therapeut) een spreektechniek aan te leren én deze te trainen zodat je die kunt inzetten op het moment dat je het nodig hebt om uit een blokkade te komen. [...] 3. Verwerf inzicht in je eigen persoonlijkheid Met het toepassen van zo'n spreektechniek ben je echter slechts bezig met symptoombestrijding. Dat kan een tijdlang goed werken[...] maar voor velen blijkt dat op den duur toch onvoldoende te zijn. [...] Het belangrijkste is dat je méér van jezelf én van eigen je (stotter-)gedrag gaat begrijpen. Waarom heb juist ik dat stotteren nu nodig? Waarvoor stotter juist ik, (met mijn instelling, mijn ontwikkeling, mijn levenservaring, mijn karakter). Waarvoor stotter ik juist met déze symptomen. Waarvoor stotter ik juist in déze situatie. Voor het kunnen beantwoorden van zulke vragen heb je doorgaans de hulp van een deskundige nodig. [...]Deze hoedanigheden zijn bij ieder persoon die stottert anders en daarom bestaat er ook géén stottertherapie-methode die voor iedereen werkzaam is en die voor iedereen een blijvend succes bewerkstelligt. [...] Adrie van der Horst Meer lezen:

Bronnen:
http://sites.google.com/site/stotteren/

Is het je wel eens opgevallen, dat mensen die stotteren, geen probleem hebben met zingen? Dat komt, omdat dan de ademhalingsspieren heel anders worden aangespannen en worden los gelaten. Dat gebeurd namelijk dan in een vloeiende beweging. Dit kun je als oefening voor jezelf gaan gebruiken. Ga voor de spiegel staan en zet je handen in je zij en bedenk wat je je vriend of vriendin wil vertellen. Alleen nu vertel je het niet maar nu ga je het zingen, maar wel op die toon, dat het niet echt een melodie gaat worden. Mensen praten ook niet op grote verschillen in toonhoogtes. Nu je je handen in de zij hebt, kun je voelen wat je met je adem doet als je zingt, dit leer je van lieverlee steeds beter en kun je over een poosje, kleine ruimtes tussen de gezongen woorden plaatsen. Als je dit elke dag oefent voor de spiegel, krijg je meer controle over de beheersing van je spieren en ook meer durf, want het is raar om naar jezelf te kijken als je met iets heel moeilijks bezig bent. Maar let wel, zo kijken mensen ook naar jou als je hen iets wilt vertellen en daar heb je ook moed voor nodig als je stottert. Stotteren kun je afleren door de tijd te nemen door bovenstaande oefening elke dag een klein uurtje te doen. Het gaat je lukken, ik wens je heeeel veel succes. Zet hem op, want jij kan het ook

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100