Wie heeft er tips tegen stotteren?

Ik stotter

Weet jij het antwoord?

/2500

Probeer na te denken over ELK woord dat je zegt en neem daar ALLE tijd voor die je denkt nodig te hebben. Dan gaat het vanzelf beter

ik stotter ook, me broer die stotterde ook maar hij heeft een cursus gedaan. het is nu veel minder bij hem, ik weet niet hoe er jij het hebt, maar je moet goed om je adem haling denken en niet te snel praten het heeft met je midden rib te maken zoiest. succes

Is het je wel eens opgevallen, dat mensen die stotteren, geen probleem hebben met zingen? Dat komt, omdat dan de ademhalingsspieren heel anders worden aangespannen en worden los gelaten. Dat gebeurd namelijk dan in een vloeiende beweging. Dit kun je als oefening voor jezelf gaan gebruiken. Ga voor de spiegel staan en zet je handen in je zij en bedenk wat je je vriend of vriendin wil vertellen. Alleen nu vertel je het niet maar nu ga je het zingen, maar wel op die toon, dat het niet echt een melodie gaat worden. Mensen praten ook niet op grote verschillen in toonhoogtes. Nu je je handen in de zij hebt, kun je voelen wat je met je adem doet als je zingt, dit leer je van lieverlee steeds beter en kun je over een poosje, kleine ruimtes tussen de gezongen woorden plaatsen. Als je dit elke dag oefent voor de spiegel, krijg je meer controle over de beheersing van je spieren en ook meer durf, want het is raar om naar jezelf te kijken als je met iets heel moeilijks bezig bent. Maar let wel, zo kijken mensen ook naar jou als je hen iets wilt vertellen en daar heb je ook moed voor nodig als je stottert. Stotteren kun je afleren door de tijd te nemen door bovenstaande oefening elke dag een klein uurtje te doen. Het gaat je lukken, ik wens je heeeel veel succes. Zet hem op, want jij kan het ook

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100