Zijn olijven slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook hier: eet met mate. Als je maaltijden louter uit olijven bestaan, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment allerlei lichamelijke klachten krijgt.

Het beste antwoord

Onlangs hebben voedingsdeskundigen een internationale conferentie georganiseerd over het gezonde effect van vierge olijfolie.
Ze kwamen tot de conclusie dat het mediterrane dieet met zijn vierge olijfolie goed samengaat met een gezonder, langer leven.
Een voedingspatroon waarin veel van deze soort olijfolie voorkomt, zou de kans op hartziekten en kanker kunnen verkleinen.
„In alle landen waar de bevolking een typisch mediterraan dieet volgt . . . waarin vierge olie de voornaamste bron van vet is,” zeiden de deskundigen, „komt minder kanker voor dan in Noord-Europa.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee hoor!

" Ja, olijven zijn gezond, want het is onverzadigd vet en onverzadigd vet is goed. Verzadigd vet is slecht. "

Toegevoegd na 47 seconden:
+ "Voor je gezondheid hoef je niet zuinig te zijn met voedingsmiddelen die rijk zijn aan enkelvoudige en m.o.v.-3 vetzuren zoals olijven, olijfolie en noten."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij ook een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik je nou een antwoord op een forum als bron?
Olijven zijn juist gezond.

Olijven bevatten veel natuurlijke
antioxidanten, waaronder vitamine E, deze helpt tegen
de veroudering. Door het eten van olijven neemt de
triglycerine in het bloed af, daardoor word je hart en
bloedvatenstelsel minder belast. Ook de bloeddruk
neemt hierdoor af en verminderd het eten van olijven
de kans op hartkwalen en hersenaandoeningen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet, ze schijnen zelfs gezond; rijk aan enkelvoudig verzadigde vetzuren en anti-oxidanten. bovendien heel lekker. Olijfolie staat algemeen bekend als de betere olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
olijven zijn heel gezond voor je, niet voor niets is er ook olijfolie en tegenwoordig zelfs olijfoliemargarine te koop.
Voor mensen met hart en vaatziekten wordt olijfolie juist aangeraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij zijn ze altijd goed & smaakvol geweest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is helemaal niks mis met olijven en olijfolie voor je gezondheid. Aan de andere kant snap ik die overdreven olijfoliehype niet waardoor allerlei margarines, sauzen en zelfs kaas ineens (deels) van olijfolie gemaakt moeten worden. Zo bijzonder is olijf(olie) nu ook weer niet.

Toegevoegd na 2 uur:
Nou ja, ik begrijp die hype wel een beetje. Zodra het de margarine-industrie duidelijk werd dat kunstmatig geharde plantaardige vetten (zonnebloemolie, linolzuur) heel schadelijk is voor de gezondheid werd naar alternatieven gezocht. Die werden gevonden in enkelvoudig onverzadigde vetzuren en in omega 3. Dat zie je helemaal terug in reclamecampagnes.

Dat verzadigd vet helemaal niet zo schadelijk is voor onze gezondheid wordt net zo hard verdoezeld. Logisch, want die vetten zijn niet lucratief voor de margarine-industrie, want of duur en/of van dierlijke oorsprong. Zonnebloemolie is nu eenmaal stukken goedkoper en als je die met paar procent omega 3 en uitgekookte marketing mengt kun je weer een paar jaar heel goedkoop vooruit met kaskrakers, zoals Blue Band Goede Start en dergelijke onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olijven zijn heel goed voor je, er zitten vezels in, dat is goed voor je darmen. Als borrelhapje zijn ze beter dan pinda's en chips omdat er relatief veel minder calorieen in zitten. Als ze in olie zitten moet je wel opletten dat je de olie eraf laat druipen, zeker als je aanleg hebt om snel aan te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, olijven zijn heel goed voor je....en lekker. Vooral de zoete griekse olijven...