2 maanden verstreken exp datum Methylfenidaat. Wat doet het en kan je dat nog innemen?

Hen de medicatiedoosjes niet gespiegeld in medicijnkast, waardoor ik de nieuwere doosjes iedere keer gebruikte. Nu blijkt er 2 doosjes 2 maanden over de exp datum te zijn. Vind het erg om deze weg te doen. Kan het kwaad om ze toch in te nbemen?

Picture for question
7 maanden geleden
2K
Ritsuka
7 maanden geleden
Medicijnen die niet goed meer zijn moet je inleveren bij de apotheek.
Je weet niet wat het effect is als je dit gaat gebruiken.
Pieterke
7 maanden geleden
De doosjes zijn pas 3 weken over de datum. 09 2023 betekent dat je ze tot en met 30 september kunt gebruiken. Het best is echter ze bij de apotheek inlevert omdat je niet weet wat het effect is als je ze nu gaat gebruiken.
crispy
7 maanden geleden
Elk medicijn dat je gebruik, het maakt niet uit waarvoor, heeft een houdbaarheidsdatum, die verschilt per medicijn. Hierbij moet wel onderscheid gemaakt worden tussen de uiterste gebruiksdatum (de exp. dat) en de uiterste bewaardatum. Is een verpakking ongeopend dan kan een medicijn veilig gebruikt worden tot de uiterste gebruiksdatum, is een verpakking open dan wordt de uiterste bewaardatum van belang. Het is belangrijk je altijd aan deze data te houden en medicijnen niet meer te gebruiken als deze data verstreken zijn.
Utrecht
7 maanden geleden
Het officiële verhaal is dat je medicijnen niet meer moet gebruiken na expiry date. Het is een wettelijke verplichting dat alle medicijnen (net als levensmiddelen) deze uiterste houdbaarheidsdatum hebben. En het komt de fabrikant niet verkeert uit want alle medicijnen die worden weggegooid of teruggegeven bij de apotheek, levert nieuwe verkoop van (vers) materiaal op. Als tabletten een officiële houdbaarheid hebben van 2 jaar, zijn ze na 2 jaar en 2 maanden nog prima; ze bederven niet maar de actieve stof kan langzaamaan achteruit gaan. Dus behalve iets mindere werkzaamheid, geen extra risico. Vergelijk het met een pak rijst dat 2 maanden over de datum is. Maar zonder technisch/chemische achtergrond is het makkelijker de instructies van de fabrikant en apotheek te roeptoeteren.
Summo
7 maanden geleden
Eens met Utrecht. Denk eens mee: de houdbaarheid van lang houdbare producten is veel lastiger exact vast te stellen dan bijv van een pak verse melk. Droge producten hebben vaak een houdbaarheid die in jaren loopt. De fabrikanten willen ZEKER weten dat alles nog ok is tot de laatste dag van houdbaarheid. Omdat dit soort producten ondanks de tekst over droog en koel bewaren soms toch wat warmer staat (als het 35 graden is in de zomer, wat doe je met je pillen?) nemen ze dus hele ruime marges. Dus 3 weken over tijd op een houdbaarheid van jaren is echt niks. Ik zou ze gewoon nemen. De apotheek vragen heeft niet zo veel zin, ik denk dat zij dit (leken) advies natuurlijk niet kunnen geven.

Antwoorden (2)

METHYLFENIDAAT HCl bijsluiter:
Gebruik dit geneesmiddel niet meer na de uiterste houdbaarheidsdatum. Die is te vinden op de verpakking na `EXP`. Daar staat een maand en een jaar. De laatste dag van die maand is de uiterste houdbaarheidsdatum
fremar
7 maanden geleden
Die kun je nog prima innemen.
Poeders, tabletten en dragees kun je vaak twee jaar bewaren. Gebruik deze medicijnen niet als de kleur anders is of als er brokken ontstaan.
Bij het bewaren van geneesmiddelen vinden altijd chemische (ontledings)reacties plaats waardoor het gehalte van bijvoorbeeld de werkzame stof na een aantal jaren afneemt. Ontledingsproducten zijn vaak onwerkzaam en soms zelfs toxisch.

Het Amerikaanse leger heeft uitgezocht of medicijnen niet meer werkten na de expiratiedatum, omdat het leger niet graag de voorraden elke twee of drie jaar wilde vervangen. De tests, uitgevoerd door de Food and Drug Administration, hadden uiteindelijk betrekking op meer dan 100 medicijnen, zowel op recept als zonder recept verkrijgbaar. Uit de resultaten bleek dat ongeveer 90% ervan veilig en effectief was tot ver na de oorspronkelijke houdbaarheidsdatum. Minstens één medicijn werkte 15 jaar nog na de vervaldatum. Vloeibare medicijnen zijn wel beperkt houdbaar, oogdruppels maximaal één maand na expiratiedatum.
De houdbaarheidsdata die fabrikanten op medicijnen plakken, hebben dus doorgaans geen invloed op de vraag of ze voor langere perioden bruikbaar zijn. De medicijnfabrikant hoeft alleen te bewijzen dat een medicijn nog steeds goed is op de vervaldatum.
Ambtenaren uit de farmaceutische industrie betwisten de resultaten van de tests van de Food and Drug Administration niet. Ze erkennen ook dat vervaldata een commerciële dimensie hebben. Geneesmiddelenfabrikanten zeggen echter ook dat een relatief korte houdbaarheid vanuit het oogpunt van de openbare veiligheid zinvol is. Vanuit het perspectief van de bedrijven wordt elk aansprakelijkheids- of veiligheidsrisico verkleind door de periode te beperken waarin de consument een medicijn kan misbruiken of op de verkeerde manier kan bewaren.
SimonV
7 maanden geleden
Summo
7 maanden geleden
Mooi verhaal +