Waarom wordt in vitaminesupplementen de dagelijkse behoefte met soms wel 500 % overschreden ?

Gaat met name om de B, D, E en F vitaminen. Kijk maar op het potje. Ik heb wel eens gelezen dat een overdosis aan vitaminen gevaarlijk kan zijn. Hoe zit dat dan ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De *aanbevolen* hoeveelheid is de hoeveelheid die *genoeg* is (met enkele kanttekeningen, die ik hieronder zal noemen). Deze aanbevolen hoeveelheid is niet automatisch de *maximale* hoeveelheid. Vitamine C is een goed voorbeeld van dit verschil. De aanbevolen hoeveelheid is de hoeveelheid die voor 97,5% van de mensen voldoende is. Meer is dus niet nodig. Maar, in het geval van vitamine C, kun je best meer, en zelfs veel meer, slikken zonder dat het kwaad kan. Niet dat het nuttig is - maar kwaad kan het niet. Bij vitamine A is dat heel anders. Dat wordt al snel giftig als je boven de aanbevolen hoeveelheid komt. Dat is de reden dat zwangere vrouwen en jonge kinderen niet teveel lever mogen eten - daarin zit erg veel vitamine A. Het eten van ijsbeerlever is zelfs ronduit gevaarlijk voor zwangeren en baby's, omdat daar nog meer vitamine A in zit dan in andere leversoorten. (Gelukkig heb ik nog nooit ijsbeerlever bij de slager zien liggen.) Even tussendoor, de kanttekening waar ik het aan het begin van mijn antwoord over had, is dat de ADH verschillend is, afhankelijk van je leeftijd en je geslacht. Er is dus niet zomaar één ADH die voor iedereen geldt. Daarnaast is de ADH per persoon verschillend. Wat voor mij genoeg is, kan voor jou te weinig zijn, of andersom. Men heeft daarom geprobeerd, een waarde te vinden die voor 97,5% van de mensen (van die leeftijd en geslacht) voldoende is. Onderstaande Bron legt dat prima uit. Afgezien daarvan zijn er bepaalde stofwisselingsziektes, darminfecties enzovoorts, die ertoe kunnen leiden dat jouw lichaam minder vitamine uit het voedsel kan opnemen. Zo zal een roker meer vitamines moeten eten dan een niet-roker, omdat een roker zijn spijsverteringssysteem gedeeltelijk vergiftigt en het daardoor minder capabel maakt. Goed, terug naar de hoofdvraag. Er zijn dus vitamines waarvan het geen kwaad kan meer te nemen dan je nodig hebt. Maar: waarom zou je? Je moet je afvragen of dat nog wel natuurlijk is. De mens is aangepast aan het leven van wat de natuur te bieden heeft. In de natuur vind je echt geen megadosis vitamines - dus waarom zou je dat ineens gaan slikken? Oké, als je een stofwisselingsziekte hebt: prima. Maar als normaal gezond mens? Ik zou niet weten waarom ik vitamines zou moeten gaan slikken. (vervolg in reactie)

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/

Omdat er artsen en vooral alternatieve therapeuten zijn, die al jaren beweren dat die adh-waarden op de vitamine-potjes niet kloppen. Het moet allemaal veel en veel meer. Als je naar een vitamine-shop gaat, en de adviezen van de verkoper allemaal opvolgt, zul je zowat een aanhangwagentje moeten huren om alle potjes thuis te krijgen. Ook over of het schadelijk is of niet, zijn de meningen verdeeld. Te veel aan C en D zou je zo weer uitplassen, en B zou alleen bij zeer grote hoeveelheden schadelijk zijn. M.i. is er wel een trend naar boven. D.w.z. onderzoeken van de laatste jaren tonen aan dat het best wat meer mag. Niet 30 keer adh, maar 3 keer adh voor b.v. vitamine D bij ouderen wordt steeds gebruikelijker. Ik vind het ook wel lastig om te bepalen wie er gelijk heeft. Het enige wat erop zit, is om het je arts te vragen. Ik ga ervan uit als ik hem in andere zaken vertrouw, ik er ook maar op moet vertrouwen, dat hij gelijk heeft als het over hoeveelheden vitamines gaat.

Verschil van inzicht. De ADH komt voort uit de bevindingen van de Gezondheidsraad die worden overgenomen door organisaties als het Voedingscentrum. Een belangrijke alternatieve stroming is de orthomoleculaire leer die veel hogere doseringen adviseert. Men zegt weleens dat de aanbevolen hoeveelheid vitamine C (ascorbinezuur), 50 mg per etmaal, net genoeg is om scheurbuik (scorbutus)te voorkomen. Je hebt volgens die leer veel meer nodig, meerdere grammen, om ander onheil te voorkomen, zoals atherosclerose. Toegevoegd na 11 uur: Combinaties zijn belangrijk. Het heeft geen zin om je vol te stoppen met calcium als je niet voldoende vitamine D en magnesium binnenkrijgt. Dat een evenwichtig voedingspatroon, dat zo goed als niemand volgt, voorziet in voldoende vitamines en sporenelementen voor iedereen is een vrij gemakkelijk te ontzenuwen bakerpraatje.

Een aanvulling op bovenstaand antwoord: het is ook zo dat vitamines uit een pilletje niet volledig worden opgenomen door je lichaam. Niet alleen bij een verstoorde darmwerking, maar ook omdat het om niet natuurlijke vitamines gaat. Ik bedoel daarmee dat vitamines uit groente, fruit, etc veel makkelijker door het lichaam wordt opgenomen dan uit een pil. Er zijn zelfs rapporten te vinden waarin vraagtekens worden gesteld over de opnamecapaciteit van het lichaam als het gaat over vitaminepilletjes. Of ijzersupplementen bijvoorbeeld. Zo'n pil moet uit elkaar vallen, de vitamines moeten je maagzuur 'overleven', ze moeten uberhaupt opgenomen kunnen worden door de cellen in je lichaam etc. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn om 5x de aanbevolen dosis in een tabletje te stoppen. Stel dat je lichaam net in staat is om 20% op te nemen en de rest wordt uitgescheiden, dan heb je wel net dat beetje binnen waar je lichaam goed op zou kunnen reageren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100