Ik denk dat angst en onwetendheid ten grondslag liggen aan de weigering.

De angst op fouten. Stel je nou voor dat jij net die ene pechvogel bent waarbij een foutje wordt gemaakt... Al is die kans nog zo klein, overal waar mensen werken wordt weleens een foutje gemaakt. Of dat je dènkt dat dat gaat gebeuren.

Komt natuurlijk voort uit onwetendheid. Dat is denk ik de algemene reden. Als je niet exact weet hoe dat onderzoek verloopt, wordt je argwanend. Helemaal als je niet weet wat er met de conclusie gedaan wordt. Nu of in de toekomst. Je gaat dan zelf allerlei hypothesen erop los laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

recht op privacy, dan kunnen ze weten of je ziektes hebt, die je liever niet naar buiten wil laten komen. of je vruchtbaar bent of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Criminelen kunnen uit vrees, om gelinkt te worden met een misdrijf uit het verleden, of nog te plegen misdrijf in de toekomst bezwaren hebben tegen het afstaan van DNA.

Verder zijn er mensen die geloven in allerlei complottheorieën en denken dat afgestaan dna misbruikt zal gaan worden door instanties.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
DNA is de genetische blauwdruk van je hele lichaam.

Mensen kunnen het gevoel hebben dat ze daarmee te veel van hun privacy opgeven. Ze hebben te weinig zicht op wat er vervolgens met hun genetisch materiaal gebeurt en vertrouwen er niet op dat het met de juiste zorg zal worden behandeld (= vernietigd nadat het onderzoek is afgelopen).

In principe zijn de mogelijkheden met DNA enorm en zijn we nog maar net begonnen met uitvinden wat je er allemaal mee kunt doen. Als je geen vertrouwen hebt dat het nu netjes wordt behandeld, heb je er ook geen vertrouwen in dat er in de toekomst niet iemand een 'rare streek' met je DNA uithaalt. (Blijk je bijvoorbeeld opeens nakomelingen te hebben waar je niks van wist, of erger nog, klonen.)

Alsof je je pincode weggeeft, alleen maar omdat iemand zegt dat hij te vertrouwen is, om er later achter te komen dat er toch geld van je rekening is gehaald.

En dat dan nog afgezien van het feit dat er mensen zijn die een slecht geweten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een steekhoudende reden om geen DNA af te staan is bijvoorbeeld dat jij inderdaad de misdadiger bent die ze hopen te vinden.