Met wie bespreek ik mijn 'genezingsproces'?

Sinds twee weken ben ik helemaal niet in orde. Bij een beetje activiteit begin ik helemaal te trillen en krijg ik knikkende knieën, alsof ik een wandelmars gelopen heb. Ik doe alles: extra slapen, meer vitamines nemen, een daglichtlamp geleend, extra gevarieerd eten enz., maar het verbetert nauwelijks. De bloedtest heeft uitgewezen dat daar geen afwijkingen in zitten zoals ijzergebrek, vitaminengebrek, schildklier enz.

Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat ik de laatste tijd wel heel extreem druk ben geweest met van alles en nog wat: werk (32 u/wk), cursussen geven op een spiritueel centrum, een taal leren (100 woordjes per week! leuk!), enz.

Nu moet ik dus gaan beslissen hoe ik verder moet. Ik ben eerst een week thuisgebleven, en nu werk ik sinds een dikke week ca. halve dagen, maar dat is niet voldoende. Met wie kan ik bespreken wat voor keuzes ik de komende periode moet maken? Ik zie het niet zitten om dit te bespreken met een huisarts die om 9 uur 's morgens al een half uur uitgelopen is, en slechts 7 minuten tijd voor me heeft. Wat raden jullie mij aan?

Toegevoegd na 4 dagen:
Na jullie antwoorden gelezen te hebben, heb ik de knoop doorgehakt en ben naar een therapeute gegaan die een heel rake analyse gaf van wat er lichamelijk met me gebeurt en we hebben rustig kunnen bespreken hoe ik verder zou kunnen: welke activiteiten goed voor me zijn en welke alleen energie kosten. Ik weet nu wat me te doen staat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Je zou de eerste afspraak kunnen maken en dan een dubbele afspraak maken! Ik denk wel dat de huisarts de eerste stap is, die kan je verder begeleiden. Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt je, neem ik aan, ziek gemeld en nu werk je in overleg weer halve dagen. Is dit rechtstreeks met je werkgever geregeld of is daar een arbo-instantie bij betrokken? Want zij lijken mij de aangewezen personen om je hierbij te adviseren. Eventueel kun je ook overleggen met iemand van P&O. Als dat niet tot de opties behoord kun je alsnog een afspraak maken bij de huisarts. Maar zeg dan duidelijk van tevoren dat je een langer consult wilt omdat je het e.e.a. uitgebreid wilt bespreken, een huisarts geeft als het goed is die mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb die werktijden gewoon mijn m'n direct leidinggevende besproken. Die ziet ook dat ik om 1 uur al op m'n benen sta te wankelen en dan maar snel weer achter het bureau ga zitten, en vindt het prima als ik om 2 uur naar huis ga. De directeur weet ervan, en vindt het ook prima. Het zijn heel aardige dames. Maar ik moet nu echt een plan maken en afwegen wat het beste is voor alle partijen. Dat doe ik liever niet met mijn leidinggevenden, maar met iemand die er wat objectiever naar kan kijken.
De vraag en toelichting die je hebt geschreven, kan een huisarts in 1 minuut lezen en in 2 minuten aanhoren, als je het vertelt. Je huisarts heeft ervaring, en misschien is het helemaal niet nodig om dit allemaal uitgebreid in een half uur te gaan bespreken. Misschien kan hij in 3 minuten beslissen wat het beste voor je is.

Daar komt nog bij, dat een huisarts, na een voorlopige diagnose, zal zeggen dat je over 2 of 3 weken terug moet komen, en dat er dan verder wordt gekeken, wat in 2e instantie het beste voor je is.

Het is in principe niet per se verkeerd, als hij maar 7 minuten tijd voor je heeft. Toch zijn er wel andere mogelijkheden. Bijna alle huisartsen hebben de mogelijkheid om een afspraak te maken voor een wat uitgebreider gesprek. Dus niet 's morgens op het inloop-spreekuur, maar b.v. een afspraak maken in de middag.
Je heb dan al gauw 20 minuten of een half uur de tijd, om je klachten uitgebreid te bespreken.

Als je het idee hebt, dat je huisarts niet genoeg tijd voor je heeft, of tijd aan je kan/wil besteden, dan zit er niets anders op dan om een andere huisarts te kiezen. De huisarts is de "poortwachter" van de zorg, en alleen via hem kun je doorgestuurd worden naar b.v. een specialist.
Als je al deze mogelijkheden niet ziet zitten, dan rest alleen nog het alternatieve circuit.

Bel je huisarts op, (telefonisch spreekuur) en vertel dat je graag even rustig de tijd wilt hebben, om een en ander uit te leggen. Bijna alle huisartsen hebben daar begrip voor, zeker als je niet iedere dag bij hem op de stoep staat met een verkoudheidje. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisarts waar ik tegenaan liep in de groepspraktijk is pas afgestudeerd. Niet heel veel ervaring dus. Hij weet ook niet goed wat hij ermee aan moet, volgens mij. Op concrete vragen (is een bloeddruk van 132/83 te hoog?) heeft hij wel een antwoord; wat betreft mijn vraag hoe het nu verder moet mag ik altijd nog eens langs komen, als ik dat wil. Klinkt mij in de oren alsof hij het ook niet weet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Inge, dat is vervelend. Ik heb dat ook een keer meegemaakt, met een "jonkie". Toch moet hij ook de kans krijgen om het in de praktijk te leren. Kun je vragen naar een andere arts in dezelfde praktijk? Meestal wordt daar niet moeilijk over gedaan, omdat mensen soms elkaar niet zo liggen. Misschien nog een tip? In de folder van de praktijk (of website) staat meestal vermeld welke arts op welke dag aanwezig is. Maak een afspraak op een dag dat die jonge arts er niet is. Sterkte!