Hoe gevaarlijk is hondenpoep voor de mens?

Natuurlijk is je band weleens kapot, plak je hem en raak je ook een vieze band aan met wellicht nog wat restjes poep eraan, je hebt natuurlijk niet altijd water en zeep bij de hand en gaat dan gewoon door met fietsen, fietsenmakers zitten hier (neem ik aan) elke dag mee, raken alle fietsbanden met poep ook aan. Nu las ik laatst op een site dat je er een gevaarlijke lintworm van krijgen en allerlei andere enge ziektes al is het maar dat je de band van je fiest even aanraakt en langs je gezicht gaat of je handen niet wast, is hondenpoep echt zo gevaarlijk voor de mens....?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Antwoorden (5)

na eigen ervaring kan ik je melden dat je er de helicobacter van kunt krijgen , een bacterie die zich in je darmen gaat ontwikkelen en die voor nare pijn zorgt..
het is wel behandelbaar..
daarom altijd goed je handen wassen..

Toegevoegd na 10 minuten:
ik heb lange tijd als vrijwilgster gewerkt in het dieren asiel, en hielp mee de hokken van de honden schoon te maken, dat deed ik met de waterslang, door het opspatten van de ontlasting heb ik waterspetters in me gezicht gekregen met poep..
na enige weken begon de pijn en na bloedonderzoek werd vast gesteld dat ik de helicobacter pylori bacterie had.. welke voorkomt in honden poep..toen was gelijk duidelijk waar ik de besmetting had opgelopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante uitleg, maar ik lees net dat de precieze manier van besmetting by Helicobacter Pylori nog niet geheel duidelijk is, hoewel ze wel vermoeden dat bij overbrenging van mens op mens deze route een rol zou kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bacterie komt voor in de poep van de hond zo heb de besmetting opgelopen
ja het kan gevaarlijk zijn. In hondenpoep kunnen zoönosen zitten. Dat zijn ziekten die overdraagbaar zijn van hond op mens. Deze kunnen voor kwetsbare mensen gevaarlijk zijn voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hondenpoep kan redelijk gevaarlijk zijn, in verband met de lintworm. Maar deze kans is vooral aanwezig als je het oraal binnenkrijgt.
Dus zolang je geen fietsen (?!) opeet, zal het allemaal wel veilig zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Als je het artikel er op na slaat lees je: [Naar schatting tien tot twintig procent van de bevolking loopt met de larven van spoelwormen in zijn lichaam rond. 'Als het om enkele larven gaat, merk je daar niks van', zegt professor Frans Van Knapen van de universiteit van Utrecht. 'Maar ze zitten er wel en ze gaan nooit meer weg.'

'Het zijn heel nijdige dingen. De larve baant zich een weg door de darmwand en gaat op wandel in het lichaam. Ze heet dan ook toepasselijk de larva migrans . Ze maakt een soort kruipgang en nestelt zich waar ze zich lekker voelt. Dat kan de lever zijn, of de hersenen, een enkele keer de oogzenuw. In dat laatste geval kan je van de ene dag op de andere blind worden.' ]

Oftewel: 20% van de mensen heeft de larven die je kan krijgen van een drol in zijn systeem. Het gros van de mensen heeft hier geen last van. Dus ja. Je kan er dingen van oplopen (Erg makkelijk) en een parasiet krijgen (makkelijk). Er is eeh risico (heel klein) op hele ernstige aandoeningen.

Geen reden voor paniek. Wel gewoon handen wassen wanneer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hondenpoep is niet alleen een bron van ergernis, het is ook veel schadelijker dan gedacht. 10 tot 15 procent van alle mensen zou besmet zijn met de parasiet toxocara, een schadelijke spoelworm die via uitwerpselen van honden (of katten) op de mens overgebracht kan worden.

Een hond produceert gemiddeld 80 kg uitwerpselen per jaar. In België zijn er 1,16 miljoen honden. Goed voor bijna 93.000 ton drollen per jaar. Een bepaald percentage daarvan komt op straat terecht, tot grote ergernis van velen.

Ernstige aandoeningen
Frans van Knapen, professor Veterinaire Volksgezondheid aan de universiteit van Utrecht, zal vandaag tijdens een persconferentie verklaren dat hondenpoep ook schadelijker is dan gedacht.

“De drollen van honden, maar evengoed van katten, zijn een haard van viezigheid. Grootste probleem vormt de toxocara canis (honden) of toxocara cati (katten), een schadelijke spoelworm die via de uitwerpselen van dier op mens overgebracht wordt. Naar schatting is 10 tot 15% van de bevolking besmet met toxocara."

"De besmette patiënt kan op lange termijn ziek worden en heeft een grote kans om allergieën te ontwikkelen. In sommige gevallen kan het leiden tot ernstige aandoeningen zoals ontstekingen van lever, longen of gewrichten.”

Opruimen
Volgens van Knapen volstaan de huidige maatregelen niet. “Hoe je het ook bekijkt: onze leefomgeving zit helemaal onder de hondenpoep. Je kan werkelijk overal besmet raken door toxocara. De hond slechts een keer per jaar ontwormen is zinloos, dat zou minstens vier keer per jaar moeten gebeuren. Maar nog belangrijker: we moeten de uitwerpselen van onze huisdieren opruimen.”