Spreek je vanile uit als vanielje of vanieje?

Toegevoegd na 6 minuten:
Graag met bron

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.3K

Antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is verschillend.
sommigen zeggen vanilje en anderen vanieje.
Ikzelf zeg altijd vanieje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanilje heb ik nog nooit iemand horen zeggen... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, ik wel hoor; mensen denken soms dat dat de deftige manier van uitspreken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ook dom Dannis; pendalen is ook een mooi voorbeeld ja..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Ik zeg altijd vanielje
Maar niet omdat ik denk dat t deftig is
Ik heb t gewoon altijd gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft inderdaad niets te maken met 'deftig' doen, maar gewoon met regionale verschillen. Ik zeg 'vaanieje'. Mijn man zegt 'vaanielje'. Voor ons allebei is het gewoon de uitspraak die we als kind hebben meegekregen van onze omgeving. We komen dan ook uit heel verschillende delen van het land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik woon in amsterdam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
va·nil·le [vaanieje] de; v(m) 1 de geurige, peulvormige zaadhulsels ve bep. tropische plant 2 de plant zelf

Aldus Van Dale
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit iemand vaanieje horen zeggen.
Amadea
13 jaar geleden
Iedereen die ik ken spreekt het uit als vaanieje. Zowel bij vla als bij ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt vaanieje?
Vannieje kan ik nog voorstellen
Maae vaanieje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, denk dat je die A ook niet zo langerekt uit moet spreken als jij nu in gedachten hebt, maar Van Dale zegt 't, dus ik ga ik vanuit dat dit de correcte wijze is om het uit te spreken.
Rieneke1
13 jaar geleden
hier hoor ik vaak de uitspraak: fennielje :)
Vanille spreek je in het Nederlands vanille uit maar in het Frans vanielje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is volgens mij niet correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar wordt het in verschillende Nederlandstalige gebieden anders uitgesproken. Ik ben Belg en daar spreken we het gewoon uit zoals het staat geschreven (dus zoals je ook 'dille' of 'kamille' of 'trillen' of 'billen' uitspreekt).
vaa·nie·jə

In België komt ook de uitspraak [vaa·nil·lə]voor, maar wij gebruiken de algemeen Nederlandse uitspraak. De Nederlandse variant [vaa·niel·jə] gebruiken we niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Frans spreek je 'll' uit als j. Je zegt dus vanieje.
Check maar bij mijn bronnen bij het woord 'fille' (meisje)
Je hoort dan meteen de juiste uitspraak.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt het snel opzoeken in het zoekvenster dat recht boven staat.
amc
13 jaar geleden
Ik zeg altijd vanieje tegen vanille (met dubbel l). Het is een Frans woord.