wat kan ik doen (op natuurlijk basis) tegen een blijvende droge hoest?

ik heb enkele weken terug serieus de griep gekregen. Het begon met een droog hoestje, ik dacht dat ik lichte astma had door het toen droge winterweer (sneeuw op de grond maar droog).
Maar nu is de griep helemaal gedaan. Ik geraakte moeilijk op krachten, maar ondertussen neem ik een preparaat met vitaminen en mineralen en voel me al veel beter.
alleen heb ik nog altijd dat droge hoestje. Vooral als ik te maken heb met temperatuurverschil (van kouder naar warmer en omgekeerd) hoest ik. Af en toe komt er iets van slijm uit (minuscuul) maar het is eigenlijk vooral droog.
Ik heb hoestsiroop "Plant" (dat is de naam) en ook damp ik af en toe met eucalyptus. eucalyptus doe ik ook 's avonds op een steentje achter mijn bed.
Maar de hoest blijft en is erg vervelend. Het lijkt wel alsof ik kattenharen of zo heb ingeademd (ik heb geen kat dus dat kan het niet zijn, maar het voelt wel zo), het kriebelt in mijn keel en bronchiën, maar ook heb ik pijn in mijn rug (allicht spierpijn door het hoesten). ..
Is er een natuurlijk middel om hier (sneller) van af te geraken?

1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel winegums sabbelen

Het beste antwoord

Laurierdrop verzacht, verfrist en is hoestprikkel dempend. Ook zorgt het ervoor dat je voldoende speeksel hebt waardoor je makkelijker kunt slikken. Een goed hulpmiddel echter geen geneesmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat ook helpt is zorgen dat er overal voldoende luchtvochtigheid is, dat kan je doen met een luchtbevochtiger die je koopt in de winkel (zelf heb ik er zo 1 aan het hoofdeinde van mijn bed staan, voor als ik verkouden ben). Of je zet bij de verwarming bakjes of bekertjes water.
Als je er snel vanaf wil zijn, is het misschien toch het best om eens bij de dokter langs te gaan. Een hoest kan soms hardnekkig blijven hangen doordat je keel geïrriteerd is door het hoesten. Bij mij schrijft de dokter dan meestal een puffer voor en zo betert het echt wel sneller. De laatste keer heeft ze mij ook Noscaflex voorgeschreven, dat zijn kauwtabletten die direct hoeststillend werken. Op de doos staat er dat je ze vrij kan krijgen bij de apotheek (in België dan toch). Voor Nederland is dat misschien wel hetzelfde.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hetgeen de dokter voorschrijft is nu wel geen natuurlijk middel, maar ik ben daar heel tevreden over. Blijven hoesten is heel lastig en ik kan het weten, want ik heb bij iedere verkoudheid zo'n superlastige kriebelhoest die niet wil overgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer (tijdelijk) te stoppen met roken. Roken, of het verblijven in een rokerige ruimte, verergert de kriebelhoest en zorgt voor een langduriger herstel. Roken is ook één van de oorzaken van prikkelhoest.
Drink voldoende water zodat de keel soepel en gesmeerd blijft.
Zorg er voor dat de luchtvochtigheid op peil blijft, niet te droog (tussen 35% en 55%). Plaats eventueel een bakje water op de verwarming en/of zet een raampje open bij het slapen.
Zuig op een dropje of neem een theelepel honing om de hoestprikkel te verminderen.
Zorg er voor dat je tijdens het slapen wat hoger met je hoofd komt te liggen. Dit zorgt vaak voor minder prikkels.Leg dus een extra kussen onder je hoofd.
Adem door je neus, dit zorgt voor minder prikkels. Neusgaten dicht? Middels een neusspray, op basis van zeezout, kun je de neusgaten open krijgen.