Kan je jezelf beledigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Antoni
14 jaar geleden
Kan jij boos worden op jezelf? Ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zal kunnen zou ik beledigd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je ’‘kan’‘ dat niet…dat ’‘kun’‘ je….
Antoni
14 jaar geleden
I beg to differ:
http://www.onzetaal.nl/advies/jekunt.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Antoni: Ik snap de verwarring wel. "Kan" is namelijk spreektaal en spreektaal wordt ook vaak schrijftaal, hetzelfde is het met willen. Veel mensen schrijven: je wil me toch wel helpen? Terwijl de juiste vervoeging tot echt "je wilt" is. Dus als men vraagt naar je kan, geef ze er dan ook thee in, of koffie voor mijn part. Toch blijft het moelijk hoor; kannen en kunnen niet meer uit elkaar kennen houden ;)

Het beste antwoord

Ik zie onzekerheid als een vorm van zelfbelediging als ik er zo over nadenk. Bij onzekerheid twijfel je aan je eigen kunnen, of je vindt jezelf bijvoorbeeld lelijk als je in de spiegel kijkt. Dat is hetzelfde als wanneer anderen zeggen dat je lelijk bent als dat niet zo is. Anorexia is dan ook zelfbelediging, gewoon het algemeen devalueren van je eigen lichaam, met al je unieke imperfecties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik denk dat je jezelf alleen kunt beledigen als je met een grote oprechtheid jezelf haat. Natuurlijk kan jij wel eens tegen jezelf zeggen wat was ik een sukkel O.I.D. maar bij belediging moet jij het ook nog menen. Dat kan denk ik alleen maar als je jezelf haat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Een belediging komt altijd van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, beledigd ben je pas als het ook zo voelt. Ik scheld mezelf weleens uit als ik iets stoms doe, maar dat voelt nooit als een belediging.
Als iemand anders deze zelfde woorden (bijv. 'stomme trut' of 'idioot') tegen mij gebruikt zou hebben zou ik zwaar beledigd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor beledigen moeten er volgens mij twee zijn. Omdat het een reactie is op een handeling van en ander. Indien je , je zelf wil beledegen, dan moet je iets zeggen of doen tegen je zelf waar je zelf niets van af weet, dat kan dus nooit!
Want als je het zelf wel zou weten, zal je het ook niet doen.
Je zelf beledigen, als het mogelijk zou zijn ,is een directe handeling als reactie op iets anders.
Wordt je boos op je zelf,kan dus wel, dan is dat een reactie op iets wat al geweest is.Dat zijn twee apparte handelingen, los van elkaar .
Het is een handeling achteraf,
Beledigen is een enkele handeling, je gaat niet zelf denken, ik ga nu even me zelf beledigen!
Dus nee, het kan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel. Met zo een vraag lukt dat aardig.
En van zelfbelediging kun je blind worden.
14 jaar geleden
Als je niet loyaal blijft aan en daarmee bedoel ik waar je zelf voor staat en dat kan zomaar gebeuren als je je laat inpakken door een ander. Kun je jezelf aardig beledigen ja.

Loverboys en de manier waarop meisjes zich laten verleiden om uiteindelijk zichzelf te verkopen. Ja, na wat er allemaal gebeurt is in die periode kom je erachter dat je je eigen zelf enorm hebt beledigt.

Vaak zijn het zaken waar dan een taboe op rust omdat het een stukje van jezelf is wat je niet wil zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee daar heb je een ander voor nodig... Je kunt ook niet schrikken van/uit jezelf... Je kunt jezelf ook niet kietelen... Daar heb je allemaal anderen voor nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, door niet eerlijk naar jezelf te zijn en je gevoel te verloochenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan als je een meervoudige persoonlijkheidsstoornis hebt. Je kunt dit eventueel testen met http://www.consumed.nl/diagnosehulp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan weet ik wie het zegt, dus dan neem ik het niet al te serieus!