Licht in je hoofd worden van kramp in je nek?

Hier komt iets uit persoonlijke ervaring. Toen ik onderweg was naar school, keek ik over mijn schouder naar een aankomende auto. Ik kreeg heftige kramp in mijn nek en kon mijn hoofd niet meer bewegen. Nu had ik mijn eerste les en probeerde ik mijn hoofd toch te bewegen, hoe zeer het ook deed. Plots werd ik misselijk, begon ik te zweten, werd ik wit in mijn gezicht en licht in mijn hoofd. Ook kreeg ik problemen met ademen. Na tien minuten was dit weer over, maar ik had geen idee wat er aan de hand was.

Had mijn "aanval" te maken met de ernstige pijn in mijn nek door de verkramping of was het aan iets anders te wijten? En wat was er aan de hand toen ik begon te zweten en licht in mijn hoofd werd?

Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Misschien heb je bij die beweging een spier in je nek verrekt die dicht bij een bloedvat in de buurt zit. Die plek zwelt daardoor wat op en is een tijd gevoelig. Door die gezwollen spier toch te bewegen heb je het bloedvat tijdelijk afgekneld gehad en daardoor kreeg je te weinig bloed naar je hoofd. Zodoende werd je duizelig en misselijk. Maar toen de zwelling afnam kon het bloed weer gewoon doorstromen en ging de "aanval" vanzelf over.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea geeft al een mogelijkheid die zeer goed zou kunnen.

Zelf ben ik wel eens bijna flauw gevallen van pijn elders in mijn lichaam (ook spierkramp) en moest ik er ook bij gaan zitten met hoofd tussen de benen.

Kan dus ook gewoon van de hevige pijn komen. Pijn is verdovend als het te erg wordt...ter bescherming van jezelf. Alleen brandwonden en pijn door verbranding verdooft niet...logisch eigenlijk want evolutionair gezien: bij brand moet je in staat zijn te vluchten. Er is geen tijd om even bij te komen.