Welke domme vergissingen zijn er te maken met zelfmedicatie?

Ik heb ooit oorontsmettingsdruppels in mijn oog gedaan, ik lees zojuist dat er mensen zijn die hun voeten (bijna) met Bisonkit insmeren. Graag nog meer voorbeelden van domme fouten met zelfmedicatie, als waarschuwing voor de mensheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.... enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lig echt krom van het lachen stippel om alle antwoorden, geniale vraag. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk leedvermaak dit ;")
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GOEIE vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is maar wat je zelfmedicatie noemt, maar ik vond zojuist dit: http://www.amazon.com/Laparoscopic-Gastric-Bypass-DYNJS0303-Each/dp/B000WCW4FK/ref=tag_stp_s2_edpp_url
Ik kan wel wat catastrofale fouten verzinnen die hiermee gemaakt kunnen worden.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handig, zo'n setje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwaar dat iedereen die minnen krijgt als antwoord op deze vraag, er is toch geen fout antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jenesy, gewoon negeren. Af en toe duikt er weer een minkukel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jenesy... nog niet allemaal hoor, de MINkukel heeft de laatste twee posts nog niet gezien... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat viel me ook op, wat een loser zeg.

Het beste antwoord

Nou ja zelf 'medicatie'

Ooit werd ik als kind door mijn nichtjes gefopt met hele 'lekkere' tandpasta. (ik vond de tube al zó groot .....).
Maar toch proberen hè .... had ik scheerschuim in mijn mond. Haha! (Wist ik veel, mijn vader scheerde met de kwast en een blokje zeep :))

Verder ook regelmatig vergeten 's ochtends mijn lenzen te neutraliseren... had ik nou wel of had ik nou niet ....
Kortom; regelmatig toch in alle slaperigheid vergeten en dus stak ik regelmatig een lens dat nog steeds in de waterstofperoxide stond in mijn oog!
Krijg je een heel schoon oog van en een hele heldere blik!!! Da's nu afgelopen met daglenzen!

De poes blikvoer geven en in een moment van onbedachtzaamheid het lepeltje aflikken ....

Ooit een patient die in de war was: had heel veel dorst en dronk een soort bidonflesje olie op (dat was om te wrijven in die tijd). Kortom: na een paar uur RAVAGE! Ik was blij dat mijn dienst er op zat, ze heeft de hele avond en nacht de boel onder gescheten totdat alles leeg was. Oooh wat erg, we hebben gelachen hoor, maar voor haar was het heel zielig natuurlijk!

Vriendin van mij moest naar de gynaecoloog. Nou ja, alles netjes gemaakt van onderen, beetje geschoren etc. Zag er piekfijn uit. Vlak voor het onderzoek toch nog even naar het toilet aldaar. Is ze klaar met plassen ziet ze van die vochtige doekjes. Oké denkt ze: lekker fris, ook fijn voor die man, zit met zijn neus er bovenop. Ze pakt een doekje en maakt de boel nog een grondig schoon (...) begint het enorm te prikken! Niet normaal! Kijkt ze nog eens op de verpakking: zijn het chlorix schoonmaakdoekjes voor het toilet!
En schoon was ze! Hahaha!
Steenuiltje
13 jaar geleden

Andere antwoorden (28)

Zelfmedicatie niet zo zeer, maar ik weet dat iemand blondering spul in zijn haar heeft gespoten ipv haarlak. Erg grappig om te zien daarna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen parfum of deo gebruiken als oogdruppels, is me wel eens overkomen toen ik klein was. :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke idioot geeft hier nu weer een min voor?
Een bekende is je tanden poetsen met een middel tegen spierpijn.
Overigens geloof ik niet dat je dit vraagt om waarschuwingen te verzamelen, maar gewoon vanwege het leedvermaak ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klassieker is om zetpillen door te slikken in plaats van ... (en dan klagen bij de dokter dat ze niet hielpen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prins Frederic von Anhalt zag de nagellijm van zijn vrouw Zsa Zsa Gabor aan voor zijn oogdruppels en lijmde daarmee zijn oog dicht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron:
(zojuist gelezen in de Telegraaf op Internet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij zelfmedicatie weet je niet precies of je dat middel wel mag gebruiken. Als je een recept van de huisarts hebt gekregen dan verstrekt de apotheek jou dit geneesmiddel. Dat staat in de computer. Als je dan nog eens medicatie nodig hebt dan zit er in de computer een systeem dat waarschuwt als de twee dingen die jij gebruikt, elkaars werking ondermijnen of versterken.

Bij zelfmedicatie is het belangrijk goed de gebruiksaanwijzing te lezen. Dat voorkomt foutief gebruik.
Medewerkers van drogisterijen, dus ook Etos, Kruidvat en zo, hebben nu de opdracht om bij het afrekenen aan de kassa een extra vraag te stellen.
Heeft u dit middel al eens eerder gebruikt?
Heeft u nog vragen over dit middel? En ze zullen nog even wat info geven. Dit alles om fouten te voorkomen.

Met zelfmedicatie heb ik een gel te lang gebruikt. Dacht dat het onbeperkt mocht, maar er bleek een ontstekingsremmer in te zitten. Bij een nieuwe tube werd me daar op gewezen bij de kassa. Overgegaan op een ander merk.

In het donker 's morgens vroeg op een hotelkamer per abuis mijn kleine spray haarlak aangezien voor mijn spray deo. ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriend van mij wilde eens proberen of je deodorant als mondspray kon gebruiken...
Een andere vriend van mij heeft eens scheerschuim in plaats van deo onder zijn armen gespoten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deodorant en scheerschuim zijn nou niet bepaald geneesmiddelen.
Kimath
13 jaar geleden
Dat bedacht ik mij ook later, maar ik vond het wel een grappig verhaal.
het is wel geen zelf medicatie maar er bestond vroeger scheercreme in tubes die wel wat op die van tandpasta leken maar (vooral zonder bril op)in welke volgorde je je ook vergiste niet succes vol
en maak ook de afspraak dat vriend lief als hij s'nacht te beroerd is om naar de wc te gn niet in een lege fles appelsap(van de bio winkel) piest dat geeft ook geen prettig resultaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
iew!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja vies he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk! Warme appelsap... =(
U weet misschien niet precies wat u mankeert.
Als u wel de juiste diagnose hebt gesteld, kan het zijn dat u het door u gekozen middel verkeerd toepast of doseert.
Uw programma van zelfmedicatie kan ertoe leiden dat u een meer ingrijpende, maar niettemin noodzakelijke en passende behandeling uitstelt.
Uw zelfmedicatie gaat wellicht niet samen met door een arts voorgeschreven medicijnen, zoals middelen tegen allergie of hoge bloeddruk.
Het kan zijn dat u door uw zelfmedicatie een minder belangrijke kwaal verhelpt, maar een ander gezondheidsprobleem, zoals hoge bloeddruk, verergert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een gek antwoord is dit nou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.....?
niko
13 jaar geleden
ik vind de vraag juist goed gelezen.het gaat over zelfmedicatie.dit is het juiste antwoord.ik vermoed dat de vragensteller eigenlijk niet precies weet wat zelfmedicatie is,of zich vergist heeft in de formulering van zijn vraag.in de badkamer je vergissen in tube,heeft niks met zelfmedicatie te maken.
zelfmedicatie:je eigen dokter spelen,met alle risico`s die aimeeTJE noemt.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord van aimeeTJE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik 'over the counter' geneesmiddelen neem en die verwar met andere 'over the counter' geneesmiddelen, is dat een domme fout met zelfmedicatie. Dit antwoord van AimeeTJE is zo overduidelijk knip-en plakwerk dat ik me even afvroeg of ze de vraag begrepen had.
Een bejaarde vrouw had een zetpil met verpakking proberen in te brengen. Later had ze tegen de dokter gezegd dat het zo'n pijn deed als ze het moest inbrengen en dat hij er snel weer uit kwam. Ahhh...zielig he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De domste vergissing is wel het klakkeloos innemen van door een reguliere arts voorgeschreven middelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar is een veelvoorkomende fout in ontwikkelingslanden dat ouders Imodium met de soeplepel geven aan hun kinderen ipv slechts enkele druppels. Helaas is dit fataal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oog make-up verwijderen met........ nagellakremover
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
auw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd
Toen ik een jaar of 5 was deed ik een dutje in het bed van mijn vader.
Op zijn nachtkastje vond ik een doosje met hele mooie doorzichtig groene capsules, gevuld met vloeistof.
Die moest ik natuurlijk één voor één uit de verpakking drukken om ze even goed te bekijken en... stuk te knijpen!
Dat het niet zo verstandig was om eucalyptuscapsules vlak voor mijn ogen kapot te knijpen, daar kwam ik al snel achter -- ergens tussen het huilen en de oogspoelingen door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de apotheek maken ze zelf ook wel eens zalfjes.
Die worden dan netjes in grote witte tubes gedaan.
Nu zijn de tubes altijd het zelfde,en moet je goed lezen op het etiket welke zalf je pakt en gaat gebruiken.
Maar als je met een slaperige kop s ochtends een zalfje moet gebruiken voor een infectie van onderen en je pakt zonder goed te lezen niet de zalf voor de infectie,maar de zalf voor stramme spieren (lees milogan en dan brand aardig!!) dan neem je jezelf wel voor om in vervolg niet zomaar klakkeloos een tube te pakken maar wel goed te lezen eerst.
Het gevolg was kleine brand wondjes van onderen (waar ook weer een zalfje in (jawel) een witte tube werd voorgeschreven)
Goed de etiketten lezen mensen,dat voorkomt heel wat leed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je suikerziekte heb gebruik deze alsjeblieft!! De vader van mijn vriendin heeft suiker en hij gebruikt zijn medicijnen niet.. Gevolg.. het hele gezin valt uit elkaar.. haar vader is altijd zo sjaggie, valt veel af en eet alles wat haast bestaat uit suiker. Zijn gemoedstoestand leeft hij uit op zijn vrouw, dus de moeder van mijn vriendin, die dus vervolgens het weer afreageert op mijn vriendin, die nu zonder aanleiding het huis wordt uitgezet.. Dit vind ik de meest domme beslissing ooit! Echt..! Ik kan er echt met mijn verstand niet bij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vakantieganger vraagt bij de voordeeldrogist om een middel tegen diarree. "O, dan kunt u het beste Dulcolax (een laxeermiddel) gebruiken, meneer!" Op dergelijke momenten lukt het me echt niet om mijn kaken op elkaar te houden...

Dergelijk gestuntel maakt het nog belangrijker om gebruiksaanwijzingen te lezen. Dus, leesbrilletje mee naar de winkel, om te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL wat er niet in zit kan er ook niet uit zal ze gedacht hebben gok ik
Als man gaan plassen net nadat je je been hebt ingesmeerd met (extra hete) tijgerbalsem is natuurlijk een klassieker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik las dat iemand een zetpil had opgegeten.
toen die merkte dat het geen effect had zei die aan de dokter dat hij die pil beter in zijn kont had kunnen stoppen.......
wat heb je dan ermee gedaan ?vroeg de dokter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zonder recept verkrijgbare spierontspanners, pijnstillers, koortsverlagers en ontstekingsremmers
kunnen conflicten geven met het gebruik van de voorgeschreven medicijnen van uw arts of specialist.
LEES EERST DE BIJSLUITER VOOR HET GEBRUIK.
Uw arts of arts-apotheker kan u ook informeren.

Toegevoegd na 4 uur:
Met alle respect maar fouten met zelfmedicatie is niet
hetzelfde als je vergissen met tandpasta oid.
Als men zelf gaat dokteren, dan gebruikt men huis-
middeltjes en zonder recept verkrijgbare middelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tanden poetsen met Sperti en Prodent op de je anus smeren. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmm, fris!
Wat een prachtige antwoorden allemaal, maar zelf weet ik dat grapefruitsap niet in combinatie mag met betablokkers en met sint-jackobskruid. Die laatste is een van de zelfmedicatiemiddelen met nogal wat contra-indicaties..dus altijd oppassen en bij twijfel je huisarts bellen. En als ik zalf van de dokter net vertrouw bel ik altijd even na...het zijn ook mensen en fouten zijn snel gemaakt. Altijd de bijsluiter lezen, desnoods sla je de eventuele bijwerkingen over.
Even terugkomend op de leuke 'fouten'..Niet kijken waar het spuitmondje van de spuitbus of parfum zit is ook zo'n leuke...na drie maal parfum in je eigen oog ipv in je nek weet je zeker dat je dat eerst moet controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anti-muggenspul in je oog druppen; ik was jong. Zonnebrand over je oogleden smeren die door je oogleden heen op je oogbol terecht komt.
Je lenzen in water leggen en daarna weer in doen / Je lenzen 's nachts vergeten uit te halen.
Je nagellak weghalen met die ouderwetse pure aceton.
Met zeer, zeer koude handen meteen bij de verwarming gaan staan.
Aan voedsel ruiken als middel tegen zeeziekte gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kregen in het ziekenhuis eens een opname van een jongeman die 2 Viagra Pillen en een viagra injectie zeer kort na elkaar had gebruikt.... Dat was niet zo slim en wij moesten wel een beetje lachen als (vrouwelijke) verpleegkundigen! (-: Hij heeft er een aantal dagen "last" van gehad, als je begrijpt wat ik bedoel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een hoax, maar er heeft ooit een verhaal op internet gestaan dat na een klusje in de badkamer een tube snellijm was blijven liggen, die later door iemand werd aangezien als de tube aambeienzalf.
Zelf meegemaakt, maar niet binnen het onderwerp "zelfmedicatie": na uitgebreide voorbereidingen voor de wekelijkse rijsttafel op de studentenflat is een van de koks plots onvindbaar. Hij ligt te krimpen op zijn kamer, omdat hij na het snijden van flink wat rode pepers even was gaan plassen, zonder vantevoren zijn handen te wassen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijgerbalsem verwarren meet lippenbalsem (erg pijnlijk)
vapo onder je ogen smeren ipv je anti rimpel creme
haarlak onder je oksel spuiten ipv deo

en wist je dat je met 25 paracetamollen al zelfmoord kan plegen, langzame en pijnlijke dood die ongeveer een week duurt.

kennis van mij gebeurt. hij had zo veel zenuwpijn dat hij er 30 geslikt had op 1 dag.
hij kan het niet meer navertellen.

aceton in je lenzen doosje doen ipv lenzenvloeistof.

ach er kan zoveel misgaan.
blijf er altijd met je koppie bij, dan komt alles goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadat mijn oudste zoon jaren rilatine nam en zeer veel (ernstige) gezondheidsproblemen begon te krijgen, maar noch mijn echtgenote noch de kinderarts hier enige uitleg konden geven en die bijwerkingen normaal vonden (hartritmestoornissen, bijzonder veel overgeven, nooit meer een normale eetportie kunnen verwerken maar wel de hele dag door snoepen, soms zombie-achtig optreden en almaar maniakaler zwart/wit-denken), besloot ik het op mijzelf uit te testen.

Eigenlijk was dat erg dom, maar ik ontdekte meteen dat het een pure drug was die letterlijk voor zowel vooral gezicht en gehoor maar ook in denkverwerkingssnelheid als VERDOVEND middel werkte. Intussen weet ik echter dat je fijnmazige zenuwstelsel tegelijk eigenlijk verbrandt als napalm de bossen in Vietnam en dan pas teruggroeit maar de schade... zeer moeilijk herstelbaar is (het duurt rap 7 jaar voor de meeste zenuwcellen in je lichaam hernieuwd zijn). Geen zelfde pijndrempel meer, geen zelfde slaapniveau's meer.

Nu ben ik wel en serieuze sportman en is er niet echt sprake van schade bij mijzelf, maar zelfmedicatie is erg gevaarlijk zonder derde. Je bekijkt jezelf immers niet objectief.

Ik draag hierbij een warm hart toe aan apothekeressen die soms zeer begaan zijn en u als cliënt zeer goed kennen en soms ook het voorschrijfgedrag van bepaalde artsten kennen en daar zeer diplomatisch mee omspringen.

Vergeet ook niet dat sommige zelfmedicatie genomen wordt voor bijwerkingen ipv voor de werking zelf, zoals rilatine (ritalin in Nederland) of concerta nu op de zwarte markt vooral door studenten wordt gebruikt om zonder karakter heel de nacht te kunnen doorstuderen.

Dus eigenlijk moet je eerst zelf studies geneeskunde of pharmacie volgen voor je... aan zelfmedicatie begint en zeker als je aan de zelfmedicatie voor je kinderen bepaalt!

Dosering is ook zo'n moeilijk probleem in dezer en dan zwijgen we over de samenwerking of tegenwerking van medicatie onderling of met alcohol of nog het ergst van al: met pompelmoessap dat zelfs dodelijk een werking kan omkeren of extreem polariseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jarenlang Ritalin geven, dat doen ze tegenwoordig toch niet meer hoop ik! Ik dacht dat nu gevoeglijk bekend was dat je eens in de paar jaar moet proberen hoe het gaat zonder die rommel en dat het naar verloop van tijd zijn (positieve) werking volledig verliest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry stippel, in deze streek Roeselare-Kortrijk (Zuid-West-Vlaanderen) neemt tot 60% van de kinderen uit 1ste tot 3de leerjaar... rilatine/ritalin. De leerkrachten moeten erop toezien dat ze dit rond de middag opnieuw krijgen. Pas in het middelbaar, geeft men dan meestal concerta omdat dat een zwaardere dosis is met vertraagde afgifte (52 mg was dat voor mijn zoon, waanzinnig eigenlijk, en elk pilletje heeft een studenten-straatwaarde van tot 10 à 20 EUR per pilletje!). Het is GEEN toeval dat het onderwijs hier lang tot het hoogste niveau behoorde van Vlaanderen, maar om dit niveau te behouden, dient men blijkbaar de kinderen te drogeren, net zoals bij topsportprestaties. Niet via training, want ouders noch leerkrachten hebben daar de energie of het geduld toe. Ik wou dat ik je gelijk kon geven! Zie ook de uitgebreide panorama-TV-reportage hierover op: http://actua.canvas.be/panorama/panorama-172-iedereen-aan-de-rilatine/
je kunt ook zelfmedicatie nemen van de juiste hoeveelheden en op de juiste tijdstippen in nemen, mar wat indien deze medicatie reeds over de vervaldata zijn ? dan kun je eventueel problemen krijgen