Ik lees dat het beroep van arts zeer stressvol is en snel kan leiden tot depressie, hoe kan het dat artsen vaak zo oud worden?

Zo lees ik ondermeer dat de artsen veel lange dagen maken en ook het geven van slechte berichten gaat hen niet in de koude kleren zitten.
Toch heb ik tijdens mijn vele ziekenhuisbezoekjes veel oude artsen zien rondsloffen. Hoe kunnen ze zo oud worden met zo`n stressvolle baan, en waarom worden koningen zo oud dat is toch ook heel intensief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd waar je dit gelezen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat die rondsloffende oude dokters niet gewoon vroeg oud waren, dus er veel ouder uitzagen dan ze waren door hun stressvolle baan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik ze al meer dan 30 jaar heb zien sloffen en als je daar de studie bijteld dan kan ik ze niet meer jong noemen, zou wel willen want dan was ik ook jong en dat geloofd mijn omgeving niet meer, (helaas)

Antwoorden (4)

Koningen worden niet altijd oud. Bovendien is koning zijn geen intensief beroep. Je hebt veel vakantie, alles wordt voor je gedaan, nadenken hoeft ook niet, daar heb je adviseurs voor. Je bent alleen je vrijheid kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koningen?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het gaat niet om zwaar werk maar stress en druk!
Het is mij niet bekend dat artsen gemiddeld ouder worden dan de gemiddelde nederlander. Mocht dat wel zo zijn, dan zou een verklaring kunnen zijn, dat artsen meer zicht hebben, op wat gezond is en niet, dan anderen. Ook zullen ze er sneller bij zijn, als er iets mis is met hun gezondheid, en dan is de kans op genezing groter.

Niet alleen artsen maken lange dagen. Ook ministers, TV presentatoren, of noem maar op.

Dat koningen ouder worden dan gemiddeld is mij ook niet bekend. Als dat zo is, zou een verklaring kunnen zijn, dat een koning een lijfarts heeft, die in principe 24 uur per dag voor hem klaar staat. En natuurlijk kan hij in geval van ziekte optimale zorg krijgen; geld is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is oud? Tien jaar geleden werd ik, toen werkende in de ict-sector, aangeduid als 'die oude man', terwijl mijn leeftijd doorgaans te laag wordt geschat. (Jaja, op het fotootje zie ik er wat ouder uit dan in werkelijkheid maar dat laat ik mooi zo). Degene die dat zei was wel 26 jaar jonger dan ik...

Ik denk dat de stress bij artsen wel meevalt, vergeleken bij veel andere beroepen. Wat denk je van ambulancebemanningen, verpleegkundigen op de opname-unit van de acute psychiatrie, politie- en brandweerpersoneel? Ook op de beursvloer kunnen ze er wat van en lesgeven aan pubers is ook niet de meest relaxte manier om je brood te verdienen.

Ik kan je uit eigen ervaring verzekeren dat niet alleen het vertellen maar ook het aanhoren van menselijke ellende behoorlijk wat stress kan opleveren. Dat hoeft geen probleem te zijn als je ermee weet om te gaan. Delen van je ervaringen met collega's scheelt al een stuk. En ervaring speelt ook een rol. Tenslotte wil je als arts/hulpverlener je patiënten/cliënten zo goed mogelijk helpen. Een professionele houding is dan het midden houden tussen helemaal meegaan met emoties en een zakelijke, afstandelijke opstelling. Dat betekent dat je empathisch bent, mee kunt leven, maar daarnaast de noodzakelijke regie in handen houdt wat betreft een adequate behandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALs je is depressief ben of stress leven hebt wil niet zeggen dat je niet oud gaat worden.