Meer psychische problemen cannabisgebruikers volgens onderzoek.

Kan het niet zijn dat juist mensen die psychisch niet in orde zijn aan de drugs gaan en dat dus de problemen er vooraf al waren?

Zelf heb ik het idee dat mensen die veel blowen ergens wat tekort komen of ergens vanaf willen. Net zoals alcoholisten etc.

Drugs of alcohol verdoven de geest, maken je anders. Het lijkt mij dus dat je een deel dat neemt omdat ze al een probleem hebben.

Dus zou je als je zo'n onderzoek doet moeten weten of mensen wel sporen voordat ze beginnen met die middelen. Anders kun je niet stellen dat deze middelen gevolgen hebben.
Je krijgt wel in kaart dat er een hoop mensen problemen hebben en dat deze mensen drugs nodig schijnen te hebben om de dag door te komen.

Maar goed, hoe is het onderzocht?

http://www.nu.nl/binnenland/2348114/meer-psychische-problemen-cannabisgebruikers-.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar moest ik ook meteen aan denken. Ik ken een aantal mensen dat cannabis gebruikt. De ene heeft ADHD en wordt rustig van een joint roken; dit doet hij liever dan medicijnen slikken. Een ander die ik ken heeft last van depressies en voelt zich beter na het roken van een joint.
In beide gevallen waren de klachten er al voordat men met het roken van joints begon. Je kunt dus niet zomaar beweren dat de klachten ontstaan door het gebruik van cannabis, hoewel dat ook mogelijk is. Dat zou dan heel goed onderzocht moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

alcoholmisbruik is niet omdat mensen hun geest willen verdoven, dat is puur omdat er een stof inzit die hen verslaafd maakt wanneer jij niet weet hoe je deze vloeistof moet nuttigen en ik denk bij drugs net zo.
het is niet een keuze van goh, ik ben 13, voel me kl*te, laat ik het maar snel wegblowen.
nee het is puur in mijn ogen meegaan met je vriendjes, stoer doen en voor je er erg in hebt, ben je verslaafd met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel onderzoek bekend waaruit blijkt dat onstabiele mensen vatbaarder zijn voor verslaving, en daarnaast is er ook een verband tussen 'drukte in je hoofd' en drugsgebruik: er zijn inderdaad mensen die drugs gebruiken als 'zelfmedicatie'. Hierbij een link naar een artikel over drugsgebruik onder volwassen ADHD'ers.

Wellicht kun je meer informatie krijgen bij Novadic Kentron of andere organisaties die zich bezig houden met verslavingszorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit artikel staat toch niet dat er meer psychische problemen zijn dóór cannabisgebruik? Alleen dat psychische problemen meer voorkomen onder cannabisgebruikers. Er wordt geen uitspraak gedaan over of dit een oorzakelijk verband is, en welke van de twee dan de oorzaak is en welke het gevolg.
En ook bij de bron die het artikel geeft, staat niet wat voor soort verband er is, alleen dát er een verband is.
Dus het zou inderdaad allebei de kanten op kunnen zijn.

En het kan ook nog dat geen van beide de oorzaak is. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat sommige mensen een bepaald stofje teveel of te weinig hebben (het is maar een willekeurig, fictief voorbeeld), dat ervoor zorgt dat ze psychische problemen krijgen én ervoor zorgt dat ze behoefte hebben aan cannabis. Ze zijn dan beide het gevolg van een andere, gemeenschappelijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn zulke slappe verhalen.

Net zoals er laatst iets in het NRC stond.
Dat artikel heette: blowen is bloedlink.
En waarom?

Omdat er 2 willekeurige mensen waren die iets zeiden over blowen en wat hun ervaringen waren, maar die 2 mensen spreken niet voor de gehele maatschappij.

Nou heb ik genoeg ervaring met blowen om te weten wat het doet, en ook genoeg mensen om me heen die het gebruiken en/of gebruikte.
en die mensen zijn er psychisch echt niet slechter aan toe dan andere.
Het is maar net hoe je ernaar kijkt, en tegenwoordig is alles wel slecht en alles is bijna wel kankerverwekkend.
En iedereen heeft wel een aandoening van iets.
Zo kun je overal wel wat bij "verzinnen".

te lang achter je pc scherm zitten, geeft stress aan je ogen hierdoor krijg je minder goeie nachtrust en ga je eerder dood?. .

Ik ken mensen die heel veel blowen en/of hebben geblowd, die dagelijks, jaren lang hebben gebruikt, en die mensen zijn echt niet anders dan andere, in werkelijkheid vind ik ze juist volwassener dan leeftijdsgenoten.
En ze hebben allemaal een goeie tot redelijk goeie baan.
Je ziet echt geen verschil.

Dus of je nou psychisch al in de war bent en daarom gaat blowen of dat je nou psychisch in de war raakt door het blowen, is iets wat nooit echt hard bewezen kan worden, omdat dat afhangt van zoveel factoren, dat weet je gewoon niet.
nogmaals, met alles kun je tegenwoordig kanker krijgen en iedereen heeft wel een aandoening.
De meer onderzoeken er komen de meer aandoeningen ze "verzinnen" de meer er mis is met de mensheid.

Als we deze wereld tot een betere wereld willen maken moeten we misschien eens wat meer gaan kijken naar de positieve dingen, wat alles wat "slecht"voor je is heeft ook goede eigenschappen.