Ik zou graag weten dat als er een woord ontsnapt uit je lichaam, buiten je wil om, wat voor mechanisme dit is en hoe het werkt.

Toegevoegd na 20 uur:
Nee mensen, ik bedoel dus niet Gilles de La Tourette.
Het is meer een uiting waarvan jezelf en de toehoorder schrikken en waarvan je denkt: ohh dit had ik helemaal niet willen zeggen zo... Het is dus inderdaad iets van het onderbewuste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er gaat veel meer op de automaat dan dat je denkt. Het bewustzijn is maar een heel klein onderdeel van die denkmachine in je hoofd. Het overgrote deel van het werk wordt onbewust verricht. Lees een boek als het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis als je hier meer over wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben meteen vandaag dat boek gaan kopen, tnx!!

Andere antwoorden (3)

Bedoel je net zoiets als Gilles de la Tourette?

Toegevoegd na 2 minuten:
Coprolalie is het fenomeen van ongecontroleerd woorden zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Coprolalie is net het ongecontroleerd woorden zeggen.
Het is het onvrijwillig uiten van schokkende woorden, zoals vloeken, obscene, seksistische of racistische taal. Het verschijnsel treedt voornamelijk op als symptoom van het syndroom van Gilles de la Tourette.
Of bedoel je een Freudiaanse verspreking?
Je denkt aan iets en je flapt er een woord uit dat er betrekking op heeft maar eigenlijk was het niet bewust.
Voorbeeld uit een boek: een vervelende schoonzoon laat zijn pak zien voor een gemaskerd bal. Hij gaat als schildknaap. O, zegt zijn schoonmoeder, je gaat als schildklier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou een ziekte kunnen zijn:

Het Syndroom van Gilles de la Tourette is een neuro-psychiatrische aandoening die gekenmerkt wordt door tics. Een tic is een plotselinge, snelle, herhaalde, niet-ritmische stereotiepe, motorische beweging
of vocale uiting.
Dat laatste kan het roepen van woorden of zinnen zijn,
maar ook klakken met de tong, of brommen, of kuchen of snuiven of iets anders waarmee je geluid maakt.