Wanneer je een Cochleair implantaat plaats bij een baby van 6 maand moet deze dan na een paar jaar vervangen worden i.v.m. het groeien van de schedel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ik heb over vervanging niets kunnen vinden, maar je zou het wel denken,gezien het feit,dat zo'n schedeltje ook groter wordt. misschien heb je iets aan dit verhaal'Ik zoek zo nog even de bron op.
Begeleiden van jonge dove kinderen met een cochleair implantaat: informatie en tips voor ouders en begeleiders". L. De Raeve, G. Spaai, E. Huysmans, K. de Gooijer, M. Bammens, L. Tuyls.

Deze uitgebreide informatiebundel van 74 pagina's is ontwikkeld in het kader van het vierjarige onderzoeksproject van NSDSK (Amsterdam) in samenwerking met KIDS (Hasselt) en ONICI (Zonhoven). Het uitgangspunt van dit boek is dat ouders en begeleiders op een plezierige en ontspannen manier kunnen communiceren met het kind.
Het boek is opgebouwd uit zes hoofdstukken; de stand van zaken rondom cochleaire implantatie, de hoorontwikkeling, de preverbale communicatie, de ontwikkeling van gesproken taal en gebarentaal, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de schoolkeuze. In elk hoofdstuk wordt achtergrondinformatie gegeven over de ontwikkeling van horende kinderen én van dove kinderen met een CI. Daarnaast worden praktische tips voor ouders en begeleiders gegeven over de omgang met het kind. Het boek is een combinatie van recente wetenschappelijke bevindingen, aangevuld met ervaringen uit de praktijk. Een multidisciplinaire werkgroep, bestaande uit ervaringsdeskundigen van de Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind (NSDSK, Amsterdam) en van het Koninklijk Instituut voor Doven en Spraakgestoorden (KIDS, Hasselt), heeft het boek samengesteld. Door op de foto hiernaast te klikken kun je ter kennismaking even naar enkele pagina's kijken.

Het boek is voor 15 euro (exclusief verzendkosten) verkrijgbaar via de NSDSK (nuilenburg@nsdsk.nl), KIDS (leo.deraeve@kids.be) en ONICI (info@onici.be). Stuur hiervoor gewoon een email naar info@onici.be
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf ook een CI gekregen toen ik nog en klein peutertje was. Heb zelf nog nooit opnieuw geopereerd daarvoor. Ik denk dat het afhangt hoe uw kind erop reageert, en ook zult hij/zij in hey begin vaak bezoek brengen bij allerlei medici om testen wat meest geschikt is.bij mij moet ik wel om 5 jaar nieuwe uitwendige gedeelte afhalen bij mijn CI-afdeling bij het ziekenhuis. Ivm vernieuwde versies.Ook wil ik even laten weten dat dit een hulpmiddel is; geen REDmiddel. Uw kind blijft hoe dan ookeen doof kind met geweldige robotje dr kop, dat bezig is om de wereld (met of zonder geluid) te leren. Veel succes bij hey begeleiden van uw kind.