hoe maak je paracetamol?

ik moet een profielwerkstuk doen en het gaan over paracetamol. ik moet weten welke stoffen je nodig hebt en wat de reactie vergelijking van paracetamol is. alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

Om een paracetamol tablet te maken heb je de werkzame stof nodig: N-(4-hydroxyphenyl)acetamide en wat hulpstoffen zoals vulmiddelen en daarmee kan je een pil draaien. Enkele veel gebruikte vulmiddelen zijn lactose (melksuiker), microcrystaline cellulose, maïszetmeel, suikers, wei en gist. Hulpstoffen hebben niets met de werking te maken, maar zorgen voor de vorm, structuur en smaak.

Je kunt het beste contact opnemen met de lokale apotheek. De apotheker kan je vertellen hoe dit werkt en wat voor machines hij heeft om pillen te draaien. Apotheken zullen denk ik niet zo snel zelf paracetamol maken, maar ze maken wel andere medcicijnen soms en de apothere heeft ook geleerd hoe dit gedaan moet worden.

In je trefwoorden staat ook aspirine, maar dat is een ander middel met een andere werkzame stof (Acetylsalicylzuur).

Er is ook geen chemische reactievregelijking, de werkzame stof werkt in op enzymen en stoffen in de (zenuw)cellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
bijgaande een afbeelding van de werkzame stof en wat achtergrond informatie in de bronnen.

Toegevoegd na 7 minuten:
NB. Je kunt ook eens in de patentinformatie kijken waarin wordt beschreven hoe de werkzame stof wordt gesynthetiseerd: http://www.freepatentsonline.com/4379793.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier staat het in het Engels, maar niet hoe het precies gemaakt wordt. Misschien kun je een farmaceutisch bedrijf bellen en vragen of je op gesprek mag komen zodat ze het kunne uitleggen. succes!

http://www.pharmweb.net/pwmirror/pwy/paracetamol/pharmwebpicm.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via deze link kun je die maken.

http://www.google.nl/search?q=paracetamol+maken&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADFA_nl&redir_esc=&ei=1PWkTKnPBY_OswbvtcS1CA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste moet je voor je profielwerkstuk ook een beetje zelf denken en onderzoek doen. Ik vermoed dat je GV niet als bron mag gebruiken.
Als je er niet uitkomt kan je natuurlijk ook altijd naar je begeleidende docent, en als dat iemand is die totaal geen verstand van scheikunde heeft dan naar je scheikunde docent.
Verder kan je in de bieb zoeken of je boeken kan vinden en je kan naar de koninklijke bibliotheek in Den Haag gaan en daar boeken zoeken (maar kan me voorstellen dat als je in groningen woont dat best wel ver weg is).
Verder kan je zoals al eerder geopperd ook naar de apotheek gaan of een farmaceutisch bedrijf en daar informatie vragen of op internet zoeken naar betrouwbare sites.
Ik neem aan dat je ook een hoop bij-informatie moet hebben en niet alleen hoe het gemaakt wordt, dus dan zijn sites en bedrijven die ermee te maken hebben altijd handig.