kun je zo maar een andere huisarts nemen?

ben pas verhuisd en mijn huisarts woont nu aan de andere kant van de stad...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat gaat niet zomaar. Je zult bij de nieuwe huisarts moeten vragen of hij/zij nieuwe patiënten aanneemt. Het gebeurt regelmatig dat huisartsen nee moeten verkopen.

Toegevoegd na 11 minuten:
In Nederland bestaat het recht van vrije artsenkeuze. U kunt daarom van huisarts veranderen. U gaat als volgt te werk:

- u maakt een keuze voor een nieuwe huisarts;
- u vraagt of deze u als nieuwe patiënt accepteert;
- u meldt aan uw zorgverzekeraar dat u van huisarts verandert;
- u deelt uw oude huisarts mee dat u van huisarts zult veranderen. U kunt dat mondeling, telefonisch of schriftelijk laten weten;
- u vraagt uw oude huisarts om uw dossier naar uw nieuwe huisarts op te sturen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben onlangs nog van huisarts veranderd (van Huissen naar Groningen verhuizen is de moeite om een andere huisarts te nemen), maar heb daar geen melding van gemaakt bij de zorgverzekeraar. Ik ben inmiddels wel een paar keer zonder problemen naar de dokter geweest. Het lijkt me dus niet strikt noodzakelijk (wellicht wordt dat automatisch aangepast). Voor de zekerheid kun je het natuurlijk altijd doen.