Ik heb een eigen huis, voldoende spaargeld en 2 kinderen in de leeftijd van 15 en 18. Ik overweeg om mijn Dela polis op te zeggen. Is dit verstandig?

Voor mijn gevoel is er voldoende geld achter de hand om een eventuele begrafenis te kunnen betalen. Ik betaal nu 18 euro poliskosten per maand. Best veel. Mijn huis moet worden verkocht, mocht ik te komen overlijden, maar na aflossing is er voldoende overwaarde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het echt wil opzeggen, kun je beter een paar duizend euro apart zetten, waar je kinderen meteen bij kunnen als het nodig is.
Mijn schoonmoeder heeft dit geld aan haar jongere zus gegeven en iedereen hiervan op de hoogte gesteld. Zelf heb ik de voorkeur voor een goede verzekering.

Het beste antwoord

Ik heb dit ook wel eens overwogen (voor een afbetaalde polis) en niet gedaan. De reden: er zouden zo gruwelijk veel 'kosten' en 'boetes' afgaan, dat de 'uitbetaling' van de inleg maar een paar honderd euro zou bedragen. Je begrijpt dat er natuurlijk wel iets meer geld dan dat in die polis zit. Niet voldoende voor een uitvaart anno nu, maar ik kan beter de polis houden en extra geld opzij zetten.

Mijn advies is dus: informeer éérst wat je terugkrijgt voordat je een beslissing neemt.

Als je de polis opzegt, zou ik je niet aanraden om de overwaarde van je huis te beschouwen als potje voor je begrafenis. De woningmarkt trekt nu weer even aan, maar is nog steeds heel onzeker. Zeker omdat het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek nu even van de baan is, maar zeker nog een keer doorgevoerd gaat worden. Dan is het nog maar de vraag wat je nabestaanden ervoor kunnen krijgen.

Vergeet ook niet dat het in die situatie zomaar een jaar of langer kan duren voordat het huis echt verkocht wordt. Als je op een politiek ongunstig moment overlijdt, kan de hele woningmarkt een tijdje op slot zitten. Een begrafenisondernemer wacht niet zo lang met het innen van de rekening, dus dan zullen je nabestaanden het toch uit eigen zak moeten betalen.

Maak daarom een apart potje, gewoon op een spaarrekening of zoiets, waar je het volledige bedrag voor een uitvaart op zet. Vergeet niet om dat potje periodiek te indexeren (met rente alleen ga je het niet redden), en vergeet voorál ook niet om iets te regelen waardoor je nabestaanden direct na je overlijden bij dat potje kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat is een lastige; Wil je later begraven of gecremeert? Hebje gekeken naar de kosten hiervoor? Dat is niet goedkoop.

Je weet niet wanneer je sterft EN je weet niet wat de huizenmarkt / jouw inkomen tussentijds gaan doen.

Ik zou kijken naar een koopsompolis: In een keer voor bv 7500 euro een polis kopen, welke door nabestanden voor de laatste ceremonie gebruikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou wachten totdat de kinderen zichzelf kunnen bedruipen. een huis is niet zomaar verkocht en het zal toch betaald moeten worden. de kosten zijn geloof ik v.a. 3500 euro. je kinderen zijn nu op een dure leeftijd snap ik best, maar die 18 euro kom je toch ook wel overheen??
succes met je beslissing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet wat voor verzekering je hebt, maar met een verzekering wordt er vaak ook een hoop geregel uit handen genomen. (in mijn geval althans)
Het zijn vaak zaken waar je de kinderen niet mee op wil zadelen.
Daarbij komt dat een huis natuurlijk niet snel is verkocht.
De rekeningen moeten al eerder betaalt worden. Kunnen de kinderen dat voorschieten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt mij niet verstandig. Je moet ervan uitgaan dat een huis niet gelijk verkocht is, en de bankrekeningen worden vrijwel onmiddellijk gesloten. Komt nog bij dat Dela de rompslomp omtrent een begrafenis regelt. Het zou voor de kinderen een hoop werk kunnen besparen als je gewoon de verzekering aanhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom op zeg, je hebt het over 18 euro, dat is niet best veel.

Je moet je zaakjes netjes regelen en niet je kinderen opzadelen met problemen en het heen en weer schuiven van geld.

Als je overlijdt dan is natuurlijk niet je huis binnen een dag verkocht. Mocht het tegen zitten dan moeten je kinderen alsnog een groot aantal maanden de hypotheek betalen en hebben zich in de schuld moeten steken voor de begrafenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een begrafenisverzekering is een schadeverzekering en die kun je uit financieel oogpunt beter opzeggen als je zelf de kosten van de begrafenis kunt betalen. Je moet je alleen verzekeren tegen risico's die je zelf niet kunt dragen. De verzekering zorgt ervoor dat de premie zo hoog is dat de kans dat het risico zich voordoet, afgezet tegen de kosten, dat de verzekering gemiddeld ongunstig is voor de verzekerde. Dit betekent dat de gemiddelde verzekerde meer aan premies betaalt dan hij uiteindelijk uitgekeerd krijgt. Het kan wel zijn dat je alles hebt gesproken, de begraafplaats, de kist, de steen, de ontvangst, etc. Dan kan je de verzekering aanhouden, omdat je zelf alles in de hand wilt houden of de nabestaanden niet met moeilijke keuzes wilt opzadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt gezegd dat mensen die zo'n 6000 euro op de spaarrekening hebben staan geen begrafenispolis nodig hebben. Dat veel mensen die niet doen is omdat ze bang zijn voor de gevolgen voor de nabestaanden. Maar ja moet niet vergeten dat de DELA ook niet alles vergoed. Ze vergoeden alleen het absolute minimum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nu je polis opzegt heb je al die jaren voor niets betaald. Als je toch genoeg geld hebt, kan je twee dingen doen. Of je niet druk maken om die 18 euro per maand of de polis in één keer betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je sterft denk ik bij mezelf dat je kinderen niet direct zullen weten wat te doen; uw verzekering geeft daar ervaring mee en kan ze helpen/adviseren.

Tevens onmiddellijk beschikbaar geld!!
vandaag sterf je, volgende week lig je onder de zoden, 2 of 3 weken later liggen alle rekeningen daar te betalen! (of laten we zeggen binnen de 2 maand).

jouw rekeningen zijn nog niet vrijgegeven want de fiscus werkt niet zo snel. willen jouw kinderen het huis verkopen of wil 1 van de 2 het kopen (want je bent morgen nog niet dood veronderstel ik).
dus zou een bezinningsperiode wel fijn zijn.

Een huis leeg halen, op de markt brengen, verkocht krijgen vraagt tijd.

Kijk een verzekering kost altijd geld en is (ook in mijn ogen) steeds weggesmeten geld... tot het moment zich stelt... ben je zo gelukkig dat je toch maar verzekerd bent.
(in dit geval zullen al jouw nabestaanden wel wat blij zijn).

Mijn advies:
Houden die verzekering.
Per slot spreken we "maar" over 216 euro per jaar die je nabestaanden veel kopzorgen zullen bezorgen.

Zeggen we morgen onze brand-of auto verzekering op omdat we toch genoeg geld achter de hand hebben?

vriendelijke groet,
Steven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke verzekering, waarvan de gedekte risico's zelf gedragen kunnen worden zijn overbodig. Van jouw 18 eur gaat misschien wel 10 eur op aan kosten en provisie. Weg dat (on)ding dus. 50 % provisie is geen uitzondering.
Als je van plan bent volgende week dood te gaan, dan kun wel beter even wachten met opzeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet dat een begrafenis direct betaald moet worden! En dat zijn veel kosten! -grafrecht
-vervoer
-kist
-gedenksteen
-en vele andere kosten.

In 2030 zul je voor een simpele begrafenis toch een kleine 25000 euro op tafel moeten toveren.

Hecht jij hier geen waarde aan, denk dan aan je nabestaanden die eventueel voor de kosten moeten opdraaien.

Weet je zeker dat je tzt genoeg geld bezit?
Weet je zeker dat je eventuele nabestaanden alles willen regelen?

Dan kun je overwegen om dela de rug toe te keren, en voor die 18 euro per maand mooi 3 pakjes shag kopen!