Wat voel ik nou nog? Paniek? Burn-out? Depressie?

begin dit jaar was ik steeds ziek. Ik dacht dat het buikgriep was, maar dat heb je dus meestal niet 2 keer in de maand. Uiteindelijk bij de huisarts gekomen. Die heeft me doorgestuurd naar psycholoog en daar heb therapie gehad.ik had paniekaanvallen. Die is afgerond, maar ik kom nog steeds af en toe bij hem omdat ik me nog steeds niet de oude voel. Ondertussen ook naar een psychiater gegaan. Daar heb ik antidepressiva gekregen en daar ben ik nu een paar maanden mee bezig. Volgens hun heb ik dit allemaal: depressie, burn-out, paniekstoornis en piekerstoornis.Het ging een week of 5 hartstikke goed( vergeleken met de maanden ervoor) Maar de laatste 2 weken is het weer niks. Het begon weer met een paniekaanval en sindsdien weer bibberig, onzeker, heel moe en als ik dingen moet, zoals bv mn zoon naar school brengen, sta ik stijf van de stress en als ik dan thuis kom moet ik huilen. Werken mn medicijnen niet meer voldoende? is dit depressie of burn-out? Ik heb zo hard gewerkt om er uit te komen en dan heel onverwacht val je terug. Waarom? Wat kan ik nu nog doen wat ik nog niet heb geprobeerd? Ik wil weer zo graag gewoon mezelf zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (9)

zo spoedig mogelijk terug naar je psycholoog en psychiater!
fremar
13 jaar geleden
Ik heb het zelfde gehad, bij mij is de dossis antidepressiva omhoog gebracht. Mijn huisarts vertelede mij dat het komt door dat je, je als je voor het eerst de medicijnen gebruikt vaak beter gaat voelen, maar de vraag is houdt dit vast en is het genoeg , en doordat het in het begin al een groot verschil is kun je niet meteen weten of de dossis genoeg is.
Ik zou zeggen ga naar of je psyg. of de huisarts en bespreek dit waarschijnlijk krijg je of een andere dosering of een ander middel.
Bij mij helpt het nu super, maar het is in het begin even zoeken naar de juiste dosering!

In iedergeval suc6!
En ik zou zeggen ga zo snel mogelijk langs des te eerder jij je weer wat beter voelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je psychiater en dokter hebben als het goed is uitgebreid met je gepraat en ik zou dan ook ervan uitgaan dat hun diagnose de juiste is. Het probleem met zowel depressie, als burn out als paniek aanvallen is dat ze in vlagen komen.

Bijvoorbeeld: Je gaat weer wat meer doen, daardoor wordt je wat meer gestresst (en met een burn out kan dat net teveel zijn) , en daardoor kun je weer een paniek aanval krijgen, en doordat je daardoor weer terugvalt wordt je depressie weer erger en denk je dat het nooit meer goed komt.

Deze 3 ziektes versterken elkaar en dat maakt het lastig om eruit te komen. Maar het kan wel. Dat bewijst het feit wel dat het de laatste maanden wel beter ging. Dus 2 stappen vooruit, maar 1 stap terug is nog steeds beter dan het was. En je kunt weer vooruit komen. Maak een nieuwe afspraak bij de psychiater en gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord! Terugvallen horen erbij. Als het even wat minder gaat, bedenk dan maar dat je straks weer 2 stappen voorruit gaat. Is soms moeilijk, maar je gaat dit straks ervaren en op een gegeven moment krijg je er meer vertrouwen in.
Misschien dat je medicijnen je juist tegenwerken.

Ik zou me eerst inlezen in de antidepressiva die je krijgt.
Er zijn serieuze bijwerkingen, van sommige antidepressiva in het helemaal niet zeker of ze wel werken en over de lange termijn werking in nog meer onduidelijkheid. Ondertussen worden ze wel steeds meer voorgeschreven, je wilt niet weten hoeveel daar aan verdient wordt. Want als je er een keer aanzit, dan kom je er maar moeilijk weer vanaf.

Persoonlijk zou ik weer een psycholoog opzoeken, eventueel een psychotherapeut. Zeker geen psychiater, die kunnen alleen maar pillen voorschrijven en gaan niet op zoek naar de oorzaak.

Ik weet dat dit erg "zwart-wit" is, er zijn ook zeker goeie psychiaters.
Desgevraagd kan ik enkele links posten met (wetenschappelijk) onderzoek, dat een ander licht laat schijnen over antidepressiva.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik vergat iets belangrijks: Beterschap gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit al een jaar in dezelfde situatie. . ben begonnen met andere anti depressie medicijnen en ga nu binnenkort weer terug naar het vorige recept. wat mij helpt als het mis gaat is om stevig mezelf toe te spreken in de trant van : dit hoort bij mij en mag er zijn. . voorheen ging het over en werd het beter direct gaat nu ook lukken. . dit blijft een wankel punt. . ook onderzoek ik wat er is voorgevallen voor het mis ging en probeer dat zo objectief mogelijk te bekijken en van te leren. . zo worden de tussen legende perioden steeds langer. . het gaat echt beter op den duur maar het gaat wel even duren. . geef je er aan over want dat helpt echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt last van je verleden, trauma en ervaringen tijdens je kindzijn.

Wat je voelt is dat je lichaam (en geest) protesteren tegen het alsmaar moeten onderdrukken van je emoties en ervaringen. In het begin is het eenvoudiger, maar naarmate de tijd in je leven verloopt, wordt die belasting steeds groter en uiteindelijk barst het. Die emoties van toen willen verwerkt gaan worden en nu is het moment daar gekomen dat je lichaam en je geest dit gaan forceren. Dat is nodig omdat je zelf er niet aan wilt gaan werken. Zie het als een knijpen om je wakker te maken.

Ik hoop dan ook voor je dat je aan je verleden hebt gewerkt hebt tijdens de therapieen. En dat je tot de kern hebt kunnen doordringen.

Een andere therapievorm welke mij goed heeft geholpen is Hypnotherapie. In Amsterdam ken ik een goed adres voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel plausibel! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar het is zeker mogelijk en in ieder geval een zoektocht naar de oorzaak in plaats van symptoombestrijding. +
Met alle respect, maar er zijn geen kant-en-klare antwoorden voor je.

Ook ik heb een burn-out gehad. Twee jaar geleden kwam ik thuis te zitten en pas sinds een half jaar ben ik weer aan het werk. Ik ben nog steeds in behandeling bij een psychiater en slik ook verschillende medicijnen.

Ik durf te zeggen dat het goed met me gaat, maar nog steeds kan ik af en toe een terugval krijgen. Ik merk wel dat ze minder frequent voorkomen en sneller weer voorbij gaan.

Misschien kun je het "willen" en "moeten" loslaten. Geef het de tijd. De antwoorden komen vanzelf, maar niet vandaag, morgen of volgende maand. Je kunt je herstel niet forceren. Het gaat dan eerder tegen je werken.

Ik heb veel gehad aan Mindfulness en meditatie. Misschien is dat voor jou een oplossing, misschien niet. Er komt een tijd dat je je iets beter gaat voelen en merkt wat je fijn vindt: sporten, lezen, creatief bezig zijn, etc.

Geloof in jezelf en in je eigen kracht.

Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Ik heb aandachtig je verhaal gelezen, en op het einde geef
je zelf het antwoord = namelijk ik wil weer zo graag me-zelf zijn !

Misschien kun je eens tenrade gaan bij jezelf en jezelf vragen stellen over wat wil ik zelf bereiken, waardoor ik mij zelf beter ga voelen ??

Hoe ben ik in deze Burn-out terecht gekomen ?
Wat wil ik zelf veranderen in mijn leven, waardoor ik minder afhankelijk ben van andere personen !!
Hoe vaak treden deze paniekaanvallen op, en wat doet het met mij ? en waarom voel ik mij zo moe !!
Waarom sta ik stijf van stress (lees angst)

Ik geloof eerder dat je te maken hebt met een depressie dan wel een burn-out !!

Ik wil je graag enkele tips meegeven die jezelf kan uit-
proberen.

1. Hoe blijf ik baas mijn lichaam én geest

2. Probeer erachter te komen waarom je zo gestresst bent

3. Werk aan jezelf en probeer een zinvolle daginvulling te
vinden (een hobby, sporten, gaan wandelen...)

4. Neem voldoende rust

5. Probeer de medicatie langzaam af te bouwen (maar ga
niet experimenteren op je eentje), maar onder bege-
leiding van een deskundige (psychiater, huisarts)

6. Lees boeken die je positief stemmen !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spreek uit ervaring...je hebt een burn-out.
Medicatie helpt in dit geval niet echt, heel veel en lang rust wel.

Ik wens je enorm veel sterkte, ik weet wat je doormaakt.