Wat is de gemiddelde levensverwachting van een diabetespatient? Is er daarbij verschil tussen type I of type II?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben benieuwd naar de antwoorden. De ene zich weinig de ander weer 15 jaar... Zou dus inhouden dat ik gemiddeld 63,4 jaar zou worden. Lijkt me een beetje kort met de huidige medische kennis...
Hoef ik niet voor me pensioen te sparen dus... :s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmmz... bedtijd...
zich='zegt'
na '15 jaar' moet nog: 'korter'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag !
Mijn dochtertje van 4 heeft type 1, en ze zeggen : daar kan je 100 mee worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan houden ze mij dus ook voor. Maar nu ik zelf even gegoogeld heb kom je toch ook echt wel hele andere dingen tegen.
Juist als je je goed aan de regels houd en jezelf goed controleert zou het toch niet zo een probleem moeten zijn. Maar net als met zoveel verwaarlozen mensen het vaak, tja dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Een gemiddelde is anders dan 'wat kan als je het goed doet'. Ik ben erg benieuwd...

Het beste antwoord

Ondermeer afhankelijk van de wijze waarop met je diabetes omgaat leef je langer.

Hart en vaatziektes vormen de grootste levensbedreiging voor diabeten.

Ten aanzien van type 2 diabeten geldt ook: Hoe lang is de periode van het 'niet weten' ervan geweest.

Veel diabeten type 2 zijn vele jaren niet op de hoogte van hun ziekte. Simpel omdat men zich lichamelijk goed bleef voelen.

De ziekte wordt daarom ook heel dikwijls bij toeval ontdekt. B.v. bij een ziekenhuisopname.

Tegenwoordig wordt er steeds meer aan gedaan om op de aanwezigheid van de ziekte controleren teneinde de levensverwachting voor de betreffende mensen wat naar boven bij te stellen.

Als regel leeft de gemiddelde type 2 diabeet minder lang dan een niet-diabeet. Maar gelukkig wordt er tegenwoordig wat eerder tot insulinetoediening van buitenaf overgegaan.

Een type 1 diabeet heeft namelijk de mogelijkheid zichzelf optimaal in te stellen om aldus zo dicht mogelijk bij de glucosewaarden van een gezond iemand te komen.

Zijn/haar levensverwachting heeft hij/zij dus voor een deel zelf in de hand.

Dikwijls wordt, zelfs ook door artsen, gedaan alsof type twee een ziekte is die 'wel meevalt'

Men spreekt dan van 'een beetje suiker' Waarschijnlijk om de patiënt wat gerust te stellen.

En dàt terwijl men weet dat het hier in feite om een sluipmoordenaar gaat.

Mijn advies is: Wacht vooral niet te lang met het van buitenaf toedienen van insuline. Je kunt daarmee je leven, alsmede de kwaliteit ervan aanzienlijk verlengen en verbeteren.

Mijn antwoord kan dus niet een concreet leeftijdsgetal aangeven omdat dat ondermeer sterk afhankelijk is van:

1 De soort diabetes,
2 Het stadium waarop het ontdekt is en
3 De wijze waarop de behandeling plaatsvindt
4 Maar vooral hoe de diabeet zelf met zijn ziekte omgaat

Zeer globaal zou ik zeggen: Een diabeet kàn wel dezelfde leeftijd bereiken als een niet-diabeet, maar hij/zij moet daar zelf heel veel aan doen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

gemiddeld 10 jaar korter dan mensen zonder diabetes. tenminste dat zegt het diabetesfonds:

1944: De standaard insuline-injectiespuit wordt ontwikkeld, waarmee een meer gelijke behandeling van diabetes mogelijk is. Inmiddels is de levensverwachting met diabetes in de voorgaande vijftig jaar drastisch gestegen: in 1897 was die voor een tienjarig kind met diabetes type 1 nog ca. 1,3 jaar, in 1944 was dat 45 jaar. Tegenwoordig is de levensverwachting van mensen met diabetes verder gestegen, maar is nog steeds gemiddeld tien jaar korter dan van mensen zonder diabetes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt voor een groot deel aan je instelling,ik bedoel daarmee,hoe goed is je diabetesinstelling is. Persoonlijk vind ik de levensverwachting niet zo belangrijk,ik ben nu 75 jaar en heb nu zo'n 27 jaar type 2.
Belangrijker dan de levensverwachting vind ik de levensomstandigheden,waarmee de diabeet moet leven!
Als je wilt weten wat je als diabeet te wachten (KAN) staan,mag je me wel een PBtje sturen,maar ik zeg maar vast,dat het geen vrolijk verhaal is. Aan de andere kant, er sterven ook veel mensen jong,die daar voor nooit iets gemankeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat het varieert van persoon tot persoon. men moet een beetje geluk hebben. ik ken mensen van ver in de zeventig jaar, met diabetes type II, die iedere dag confituur eten (met suiker), taart en frisdranken ook met suiker gebruiken. ze nemen daarbij getrouw hun medicatie tegen diabetes in en bevinden er zich niet slechter mee. waarschijnlijk is hun levensverwachting dezelfde als niet diabetes-patiënten. wie zal het zeggen ? vroeger werd dit niet gecontroleerd, men wist het niet, niemand gaf er wat om, de meeste mensen werden zeer oud zonder ooit geweten te hebben dat ze diabetes hadden.