Zijn Borderline en Psychopatie verwante stoornissen, hormonaal of geestelijk?

Aangezien er in mannen gevangenissen een zeer hoog percentage psychopaten zitten en in vrouwen gevangenissen een zeer hoog percentage borderliners.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoel met mijn uitleg, dat het zo opvallend is dat juist deze twee stoornissen zo overduidelijk aanwezig zijn binnen de muren van de gevangenis, niet dat er geen mannen bestaan met borderline en vrouwen die psychopaat zouden zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een vrouwelijke borderliner in mijn klas gehad.
Ik denk dat het geestelijk is, vooral omdat mannen en vrouwen een ander soort sociaal contact hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar dat verschil is hormonaal bepaald. En een te hoog testoron niveau levert zeer associaal gedrag op terwijl een hoog niveau aan vrouwelijke hormomen veel humeur schommelingen en tranendallen veroorzaakt.
Hoemeer ik over borderline lees hoe meer ik het overeen vindt komen met een extreme vorm van vrouwelijkheid
en psychopatie een extreme vorm van mannelijkheid gecombineert met hele goede social skills (al is dat meer sociopaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is niks hormonaals maar puur geestelijk, en er zijn meer mannen met borderline als vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil mijn reactie even verbeteren, er zijn even veel vrouwen als mannen met borderline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh oke..dat wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als borderline een vorm van extreme vrouwelijkheid veroorzaakt door hormonen zou zijn, dan zou ik er toch vrouwelijk uit moeten zien en andere vrouwelijke karakteristieken hebben. Is echter absoluut niet zo. Daaruit kun je wel concluderen dat je hormonenhypothese niet klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is waar..toch zeggen ze dat het een stoornis (klinkt zo vervelend dat woord, maar goed) is die erg bepaald wordt door je hormonen. Vandaar dat ik het dacht. Ook omdat vrouwen die het hebben vaak last hebben van pms.
(premenstrualsyndroom). het is trouwens absoluut niet beledigend bedoelt hoor, ik weet wel aardig wat borderline inhoud en wat de impact ervan is. De vraag is puur hypothetisch van aard, gewoon uit nieuwsgierigheid, want ik heb geen idee hoe een psychopaat zich voelt, maar wat ik ervan weet is dat ze zich behoorlijk borderlinerig kunnen gedragen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat dan? Ik heb dat nog nooit gehoord of gelezen en heb me er toch redelijk mee bezig gehouden. (Wat niet wil zeggen dat het niet zo is.) Ik voel me niet beledigd en vind het woord stoornis ook niet vervelend (het IS gewoon een stoornis, het verstoort dingen). Ik zie overigens weinig overeenkomst in *kenmerkend* gedrag tussen psychopaten en borderliners. Psychopaten voelen geen schuld, ze hebben geen empathie voor anderen. Een borderliner is wat dat betreft een normaal mens, die voelt zich heus wel schuldig (vaak zelfs teveel) en kan zich inleven in de ander.

Het beste antwoord

Ze zijn in die zin aan elkaar verwant dat er bij beide stoornissen de problemen voortkomen uit een niet goed functioneren van de profrontale cortex. Dit gedeeltje stuurt functies als plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing aan. Dat is iets waar zowel psychopaten als mensen met borderline last van hebben.
Hiernaast blijkt dat het hersenhormoon serotonine niet goed werkt (dit hormoon bepaalt de stemming, angst en het kunnen nemen van beslissingen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is net of er geen mannelijk borderliner zijn in jouw vraag. Het zijn er minder dan vrouwelijke maar ze zijn er wel. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis. Een psychopaat is iemand die anti-sociale persoonlijkheidsstoornis hebben. Hier zit toch nogal verschil tussen. Daarnaast is het de vraag of jij gelijk hebt met je veronderstelling dat er veel borderliners in de gevangenis zitten.
12 jaar geleden
het zijn gedragstoornissen, daar houd de vergelijking wel op.

sterker, bij psychopathie is er een tekort aan emotie bij borderline juist een "overschot" in die zin dat hoe de emoties worden ervaren niet altijd helpend is.

een absoluut antwoord over verwantschap is trouwens nog niet te geven. beide stoornissen zijn vooralsnog moeilijk tot niet te behandelen, mede omdat de aandoeningen enigzins ongrijpbaar zijn voor onderzoekers.

je kan wel 5 dsm punten verzinnen, maar daarmee weet je nog niet de kern van een ziektebeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een persoonlijkheidsstoornis, geen gedragsstoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat psychopathie betreft is dat " up for debate" "Psychiatrische visies Met name in de forensische psychiatrie worden criteria gehanteerd die NIET overeenkomen met de persoonlijkheidsstoornissen die zijn gedefinieerd in de ICD-10 en het DSM-IV. Een belangrijk doel is het beoordelen van de kans op herhaling. In 1941 publiceerde Hervey Cleckley het boek The Mask of Sanity, waarin hij zestien criteria voor de psychopathische persoonlijkheid gaf. Op basis hiervan ontwikkelde Robert Hare zijn Psychopathy Checklist (de huidige versie is de PCL-R). Hiermee wordt de persoonlijkheid beoordeeld aan de hand van agressief narcisme en een sociaal afwijkende levensstijl. Deze laatste groep criteria komt in grote lijnen overeen met anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Psychopathie wordt ook gezien als een handicap waardoor men slecht kan afstemmen op de emoties van anderen. Dit gebrek in empathie is onder meer aangetoond uit onderzoek waarbij hersenactiviteit is gemeten in situaties waarbij psychopaten anderen een fout zien maken [1]. Gebieden in de hersenen zoals de cortex cingularis anterior waar emotionele prikkels (zoals beloning en straf) worden verwerkt[2] lieten daarbij minder activiteit zien dan bij controleproefpersonen. Chronisch agressieve mannen vertonen een kleinere neurale respons in de dorsomediale prefrontale cortex op plaatjes met emotionele gezichtsuitdrukkingen, dan niet-agressieve mannen [3] Deze kenmerken kunnen wijzen op een gebrek aan empathie. Dit kan een belemmering vormen in het sociale contact met anderen en is vermoedelijk ook moeilijk te corrigeren" http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie als psychopathie dus vooralsnog geen volwaardige persoonlijkheidsstoornis is en borderline wel is dat iig geen overeenkomst. dat het beide een stoornis in gedrag is evident, dus dat hebben ze dan als gezamelijke noemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De borderline-persoonlijkheidsstoornis is een van de in het DSM-IV genoemde persoonlijkheidsstoornissen. De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten). (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.) http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
borderline is indd een persoonlijkheidsstoornis, maar psychopathie niet. wiki omschrijft het als een psychologisch syndroom http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia is denk ik niet een bron die je wilt gebruiken voor een dergelijk argument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noemt u maar een bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia is juist een prima bron (niet per se beter of slechter dan een andere encyclopedie in elk geval). Makkelijk zelf na te kijken en het geeft vaak weer verdere bronnen. De bronnen bij bovenstaande link: ↑ I.A. Brazil et al., Biol. Psychiatry., January, 2011
↑ Blair RJR (2007): The amygdala and ventromedial prefrontal cortex in morality and psychopathy. Trends Cogn Sci 11:387–392.
↑ Neural responses to emotional and neutral facial expressions in chronically violent men. Journal of Psychiatry & Neuroscience : JPN, Nov 2010 by Pardini, Dustin A, Phillips, Mary
↑ Cleckley 1955
↑ Hare 1999
↑ Hervé, Yuille 2006
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar die bronnen refereren toch niet aan de uitspraak dat psychopathie een psychologisch syndroom is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gaf ze slechts als voorbeeld. Of die bronnen zeggen dat het een psychologisch syndroom is, weet ik niet, want ik heb ze niet nagelezen. Wie weet doen ze dat wel. Het ging er mij in elk geval om dat Wikipedia niet zonder meer afgedaan moet worden als onbetrouwbare bron.
Ik vraag mij dat ook wel eens af, of BPS en NPS niet nauw verwant zijn. Ze zitten in ieder geval in dezelfde cluster: cluster B.

Een borderliner manipuleert, en een narcist ook. Maar anders. Een borderliner doet dat niet bewust, naar eigen idee spreekt hij de waarheid. De borderliner is zich niet zo bewust van het verschil tussen perceptie en werkelijkheid. Een narcist verdraait dingen bewust.
Een borderliner kan niet liegen; doorvragen leidt naar de waarheid. Een narcist leert van de terugkoppeling bij het liegen; dit wordt steeds geniepiger/gedetailleerder.

Ze hebben beide een diepe gekwetstheid. De borderliner doordat zijn wil ontbreekt. Hij weet nooit precies wat hij wil. De kwetsuur heeft zijn wil beschadigd. Hij zal proberen te doen wat de ander wil, of door manipuleren te zorgen dat de ander doet wat de borderliner zelf diep van binnen eigenlijk zelf wil. De normale communicatie is in ieder geval verstoord.
De narcist weet wel wat hij wil, maar legt de schuld van zijn kwetsuur bij de ander, en wil terugkwetsen.
Hierdoor presteert de borderliner ondermaats, terwijl de narcist juist een streber is.

Dit zijn mijn inzichten, dus zeker geen wetenschap.

Verder zijn het maar symptomen en diagnoses. Ze zijn handig voor de professional, maar hebben helaas met de mensen zelf niet zo veel te maken. Staar je dus niet blind op deze termen.

In de DSM-5 gaat dit alles trouwens overhoop.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, ja de behandeling. Die is wel mogelijk. Borderliners hebben baat bij een VERS-training. Maar er gaat wel erg veel tijd in zitten. Zeker drie jaar.
En voor een echte genezing is misschien wel 20 jaar nodig.
Narcisten zijn ook te helpen, maar nog minder. En alleen als ze zelf willen; maar daar voelen zij zich meestal te goed voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzich een goede vergelijking denk ik...maar wat de DSM 5 betreft, daar zijn de meningen erg over verdeeld, want bij de DSM 5 blijkt iedereen in het kopje ADHD te passen.
Ik moet zowiezo zeggen dat ik steeds meer van mening ben dat het 'labellen' van mensen meer het labellen is van het soort mens dan van het soort stoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jenesy: daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Nu heet dat nog comorbiditeit. En in de DSM4 zit een truc: als iemand bijv. ASS heeft, dan mag de diagnose ADHD niet gesteld worden. Dat geeft aan hoe kunstmatig en irreëel deze systematiek in elkaar zit. Wel goed van de DSM5, dat het onderscheid gestoord/normaal vervalt.
@Tanja: ja praktijk, en een aantal boeken over deze onderwerpen. Plus eigen getheoretiseer, op basis van veel gedub. Want ik weet het ook nog steeds niet.
Als je details wilt weten, stuur dan een pb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf een borderliner (tenminste, heb die diagnose ooit gekregen) en zeker geen narcist of psychopaat. Als ik manipuleerde, dan wist ik heel goed dat ik dat deed en waarom. Als ik lieg, kan ik dat glashard. Ik denk dat je je inzichten toch wat bij moet stellen. Overigens hoeft een VERS-training niet per se 3 jaar te duren. De mijne duurde 9 maanden, 4 uur per week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoelde ze dat de 'genezing'of in ieder geval het leren omgaan met borderline minimaal drie jaar kost. Niet zozeer de vers training. Dat zou te kostbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen doen echt 3 jaars VERS hoor. Die doen het eerste deel, herhalen dat eerste deel nog eens en doen dan de vervolgcursus. Bijvoorbeeld. Ik had gewoon aan 1x het eerste deel genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, ach een diagnose is maar een diagnose. Het is meer een inschatting dan echte wetenschap. Vaak heeft het niet eens een voorspellende waarde. En dit is in de psychologie helemaal erg. Daarom gaat de DSM4 ook helemaal op zijn kop, het is gewoonweg niet goed genoeg.
Trouwens, ieder mens heeft baat bij een VERS training. Prijs je dus gelukkig!
Mijn inzichten stel ik graag bij. Lever maar materiaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: bezoek de bieb eens.
Misschien worden vrouwen wel sneller gediagnoticeerd als borderliner, terwijl mannen eerder diagnose anti-sociaal krijgen door gender-bias van de behandelaar in kwestie?

Er zijn zeker aantal overeenkomsten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daar dacht ik dus ook aan...maar misschien dat iemand het ook echt wist/weet.
Vroeger geheten: hysterische psychopathie c.q. andersom. Psychopathische hysterie. Zeker, toen die benaming nog niet werd gebruikt zozeer sprak men dus daar van. Als je daar mee aankomt nu, dan krijg je weliswaar de halve wereld over je heen, doch let wel; dsm-indeling gaat veranderen, hoog tijd ook; als je tussen vier muren met deskundigen erover hebt dan zeggen ze dat zelf. Alleen een groot probleem Nederland is aan het worden en was het al dat men niet gaarne hoort wat er aan de orde is met kind, ouder of anderen. Ook al is het psychopathie. Men speelt heel heel veel de struisvogel hier. Voorbeeld? Van Marle die even zegt volgens dat artikel krant dat een zekere dader "niks mankeert" aan ernstige stoornis of persoonlijkheidsgestoorde is, terwijl daar helemaal niks geen waarde aan toegekend kan worden en zeker niet omdat hij dat zo zegt hij dan kennellijk haalt uit dat epistel wat dat figuur had geschreven. Nou ik heb wat epistels gezien, en wat bizarre zaken gepleegd door zulke en ik kan u zeggen van de dames die ik zag was welzeker een kenmerk manipuleren, liegen en bedriegen ook als 'borderliner'.
Men moet eens af hier van het niet willen weten zou ik zeggen. Daar schieten die mensen niks mee op laat staan gedupeerde al dan niet omstanders. In ruimste zin al. Het wordt zo 'zacht' voorgesteld en de reden laat zich raden, omdat dat blijkt, ondanks adviezen bijvoorbeeld voor familierechters niet in handel en wandel mee te gaan van zulke, wordt 0,000 aan waarheidsvinding gedaan wanneer nota bene bij scheidingen aan dat soort vaak moeders gewoonweg even gezag wordt verleend. Dat kan niet? Nou dat kan dus ook niet en vandaar dat die rapportages geen moer van deugden deugde. (Doek bijvoorbeeld Raden Kinderbescherming!).
Vervreemding mensen van duizenden kinderen, zeker gepleegd door zulke mensen, en dat wordt niet aangepakt?
Wat denkt u wat die kinderen worden velen? Ziek dus.
Tot zover. Ik hoop met mijn stukje iets aan u heeft kunnen duidelijk maken. Dat is dat we moeten stoppen met discussie en meer eenduidigheid moeten betrachten ook.
Plus meldplicht invoeren zeker met zulke risicogroepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik het een beetje snap wat je bedoeld te zeggen. De zinsbouw maakt het lastig te lezen. Maar bedoelt u nu dat borderliners geen kinderen toegewezen mogen krijgen of dat psychopaten geen kinderen toegewezen moeten krijgen?
Wat betreft de meldplicht snap ik het punt, maar om eerlijk te zijn zou dat tot gevolg hebben dat mensen geen hulp meer zouden vragen als ze ergens mee zitten, omdat de kans bestaat dat ze hun kinderen verliezen.
Die angst is alom aanwezig wat betreft een hulpvraag bij jeugdzorg en wordt derhalve ook vermeden door veel ouders. En het is daarom maar goed dat mensen nog wel voor hulp terecht kunnen bij psychiatrische afdelingen van ziekenhuizen en ggz instellingen, zonder dat daar verdere consequenties ten aanzien van de kinderen op volgen. Ik ben het met u eens dat als de geschiednis van moeders kant aan toont dat zij niet capabel is om voor haar kinderen te zorgen, waar de vader dat wel zou zijn en inderdaad nog vaak, uit conservatieve overwegingen, de kinderen aan de moeder worden toegewezen.
Dit zou inderdaad moeten veranderen, of in ieder geval versoepelen als op zon moment aantoonbaar en onderbouwd kan worden aangegeven dat de kinderen beter niet bij moeder verblijven kunnen bijvoorbeeld door een borderline stoornis.Met psychopatie ben ik daarvoor niet genoeg bekend.
Het is mij bekend dat ouders met borderline eerder steken laten vallen bij de opvoeding, met kans op permanente schade bij het kind. Die zelf ook sneller borderline kan ontwikkelen.
Of dit onderschat wordt weet ik niet, of er genoeg en gedegen hulp is om het op te lossen. Nee!
Een van de redenen heb ik hierboven al genoemd.
De angst de kinderen te verliezen door een hulpvraag bij jeugdzorg.
En waar ga je heen als jeugdzorg geen optie lijkt terwijl je weet dat het niet goed gaat?
Dat antwoord mag men nog weleens geven.
Het is één van de gevolgen van een individualitische maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het onderschat wordt. Naar mijn ervaring eerder overschat. Men was ook van mening dat ik mijn kinderen wel slecht zou opvoeden, puur en alleen omdat ik de diagnose borderline heb. Werd geen enkel onderzoek gedaan, wat ik zelf aan bewijs aandroeg, werd gewoon genegeerd. Gezinsvoogd kwam er, maar vroeg zich al vrij snel af: wat doe ik hier? Gewoon een ervaring...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zo blijkt jaren diagnoses gegeven BL aan mensen die het niet hebben en er lopen er zat zonder de diagnose die het wel hebben. M.a.w. daarvoor zijn al richtlijnen opgesteld tot behandeling e.d. bijvoorbeeld. (Trimbos). Die ggz dient zich er aan te houden. Of dat gebeurt? Geen idee. Om antwoord te geven over ouderschap. Ik ben van mening met hetgeen ik nu weet dat wanneer die diagnose is gesteld goed er zeer zeer zeker nioet zondermeer zoals NU gezag kan worden gegeven aan zulke moeders.
Zoals jullie kennellijk NIET weten staat in BW dat per automatisme gezag aan moeder vervalt bij geboorte. Dat kan dus even niet bij borderliners. En gebeurt toch aan de lopende band. Waarna de rechter er veelal aan te pas moet komen om kind te kunnen erkennen door eigen vaders wat dan geweigerd wordt ook door rechters in gevallen. Meldplicht vandaar!! VOORdat die rechter beslist. En buitendat zitten we met duizenden vals te noemen geboorteaangiftes op die manier (streepje zonder dat ook iemand maar de verhalen van borderliners controleert c.q. gelijk aan waarheidsvinding wordt gedaan). FOUT in Nederland. En gewoonweg later in gevallen strafbaar inzake Verduistering van Staat zo heet dat. Een misdrijf wat dan kennellijk zonder vervolging gepleegd wordt hier over jaren al, ondermeer door vele van die moeders, gezien de problemen aan rechtzaken. Onbegrijpelijk toch dat ondanks de prima adviezen (bpdcentral.com o.a. voor familierecht ondermeer), dan in DIT land gewoonweg niet wordt gecontroleerd zelfs niet bij vragen door anderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Justpol, ik weet niet wat je allemaal wilt zeggen. 't gaat van 't een op 't ander en ik kan er geen logica in ontdekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik snap het ook niet zo goed of eigenlijk helemaal niet. iets met moeders en rechters. En wat ik nog niet wist, weet ik nu nog niet. Niet gemeen bedoelt, maar ik vindt het interessant om je mening te horen, maar moet ik hem wel begrijpen.