Mijn vriendin drinkt veel en vaak; is zij alcoholist?

Mijn vriendin drinkt naar mijn maatstaven erg vaak en veel.
Ze mag nu 14 glazen per week drinken (omdat ze mee gaat doen aan een onderzoek) en ze klaagde hier steen en been over. ‘14 glazen per week? Ik drink er gemiddeld veertien per dag’.

Nu is het zo dat ze bijna vier maanden in het buitenland heeft gewerkt als barmeisje. De 14 glazen per dag zijn helaas dus letterlijk.

Als ze drinkt gaat het vaak mis. Zoenen, soms zelfs sex met een ander, oud verdriet wat naar boven komt (jeugdtrauma) of erg geprikkeld reageren. Volgende dag is ze doodziek. Overgeven doet ze niet vaak, wellicht omdat ze er aan gewend is. Ik ken niemand in mijn omgeving die zo ontzettend veel en vaak drinkt als zij doet. En geloof me, ook ik en mijn vrienden houden van een borrel.

Toen ik haar er een tijd terug geleden voorzichtig over aansprak, werd ik belachelijk gemaakt. Ze had nog nooit gehad dat iemand er zo over begon.

Vandaag sprak ik echter met een van haar beste vriendinnen (wat ook een goede vriendin van mij is geworden) en die zegt dat ze waarschijnlijk geen alcoholist is, maar wel een behoorlijk doseringsprobleem heeft. Ze is geen alcoholiste omdat ze niet elke dag aan de drank zit.

Voordat ze naar het buitenland ging, dronk ze zichzelf minstens twee keer per week zo dronken. Vaak genoeg staat ze ook dronken achter de bar, maar dat schijnt -volgens vrienden- normaal te zijn.

N.a.v. de punten die ik opnoem; wat denken jullie en hoe kan ik hier het beste over in gesprek gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
6.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is zij.. Maar ik denk je het antwoord zelf al wist !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou het klinkt misschien verschrikkelijk dom, maar... ik weet/wist het niet zeker hoor. Voornamelijk omdat het door iedereen af wordt gedaan als 'ze houdt gewoon van een feestje' en 'ze kan zonder en drinkt ook niet elke dag' (dat laatste betwijfel ik).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, khepput! Ik maak me inderdaad erg veel zorgen om haar gezondheid. Ze drinkt zoveel en dat kan gewoon niet goed voor je zijn lijkt mij. Vijf maanden geleden is ze dronken met haar zus op de scooter gestapt en zijn ze gevallen. Beide dames waren er niet heel goed aan toe, maar hadden wel veel geluk gehad. Kijk, voor dat soort dingen ben ik gewoon doodsbang.
Ritsuka
11 jaar geleden
Kijk of ze een week 'droog kan staan'. Lukt dit niet, dan is ze verslaafd.

Antwoorden (6)

Iemand die 14 glazen alcohol per dag drinkt is alcoholist. Zolang zij denkt dat ze dat niet heeft en dat ze geen probleem heeft, kan je praten als brugman maar dat heeft geen zin. Daarmee creëer meer afstand. Ze zou het eerst zelf in moeten gaan zien. Tot die tijd kan je een oogje in het zeil houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
heeft = is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De definitie van verslaafd zijn aan een middel is heel duidelijk beschreven op de bronpagina.

U kunt een verslaafde niet op het idee brengen dat hij/zij verslaafd is. Dat weten ze zelf al heel goed hoewel ze het zullen ontkennen.

middelverslaafden zijn enkel klinisch te helpen op basis van vrije wil. Als die ontbreekt dan ontbreekt ook de mogelijkheid om de verslaving een halt toe te roepen.

AA zelfhulpgroepen zijn wellicht aan te raden. Het probleem is om iemand daar te krijgen. Maak haar daar eens op attent en biedt aan om mee te gaan de eerste paar keer.

Voor het overige is het triest om te moeten zeggen: met een alcoholist kun je niet samen leven. Ze leven samen met hun alcohol.

Soms helpt een schok, meestal echter maar tijdelijk. In ieder geval kan het het probleem niet erger maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 het is idd niet te staven aan een aantal glazen per dag of welk andere meetlat dan ook. de persoon in het verhaal lijkt mij echter wel afhankelijk van alcohol, ondanks dat ze weet dat de gevolgen van drinken niet 'normaal' zijn. feit dat het niet bespreekbaar is (vraagsteller werdt belachelijk gemaakt) en de opmerking 'zoveel glazen maar' + de problemen in het verleden en andere signalen lijken mij redenen genoeg om hulp te zoeken.
Waarom stel je deze vraag? Het antwoord is overduidelijk. De vraag is niet of ze alcoholist is, maar in welk stadium ze is.
Voor een vrouw is het maximum 1 glas per dag en 2 dagen per week geen alcohol. Daarboven wordt het onverantwoord. Onder de 24? Beter helemaal niet drinken, want dan zijn de hersenen nog in ontwikkeling. Één maal per maand 5 of meer glazen drinken wordt medisch gezien als een zware drinker. Het in korte tijd veel drinken is schadelijker dan het verspreid drinken. Het is niet normaal om dronken te zijn! Ik snap niet dat ze voor een onderzoek 14 glazen per week moet drinken. Dat klinkt heel onverantwoord. Welk label je ook er op wilt plakken; het mag duidelijk zijn dat dit gedrag moet stoppen.
Hoe ga je met haar in gesprek? Door de waarheid te vertellen en haar te confronteren met haar gedrag. Laat haar bewijzen dat ze bijvoorbeeld twee weken zonder alcohol kan. Als dat lukt zonder problemen zou ze moeten stoppen, want blijkbaar kan ze zonder. Als het niet lukt moet ze stoppen, want blijkbaar kan ze niet zonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze doet mee aan een onderzoek waarbij ze juist niet meer dan 14 glazen per week mag drinken. Ze zei dat dat moeilijk gaat worden. Ik weet niet of ik er met haar over in gesprek kan. Ik heb het een aantal keren geprobeerd, maar ik word constant uitgelachen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had begrepen dat het een maximum bij dat onderzoek was. Maar ik begreep dat het in haar geval dan ook echt 14 gaat worden. Dus dat komt vrijwel op hetzelfde neer.
Als je wordt uitgelachen, dan snap ik niet wat er grappig aan is. Het lachen kan volgens mij alleen maar betekenen dat ze aan het ontkennen is. Vraag haar directe vragen zoals: wat is jou maximum? Hoe lang kun je zonder? Waarom doe je het? Als ze daar geen antwoord op kan geven heeft ze blijkbaar geen controle over haar gedrag. Volgens Weet magazine is een zware drinker een man die 5 glazen drinkt of een vrouw die 4 glazen drinkt. Volgens CBS zegt dat het 6 is, maar laat het niet afhangen van het geslacht. Ik doe daarom het gemiddelde en komt dus uit op 5.
"Volgens deze definitie was in 2009 tien procent van de bevolking van twaalf jaar en ouder een zware drinker. Dat komt neer op ongeveer 1,4 miljoen zware drinkers." http://www.alcoholinfo.nl
Ik vind iemand die veel drinkt bestempelen als alcoholist (sowieso een akelig woord) niet kloppen. Sommige zeggen dat je bij gemiddeld 3 glazen per dag "volgens de definitie" alcoholist bent. Mijn inziens ben je een alcoholist als je echt verslaafd bent er echt geen dag zonder kan. Als je vriendin veel drinkt, maar ook zo een paar dagen niet drinkt (en ook niet de drang heeft) vind ik haar geen alcoholist. Dat het (te) veel is, is een ander punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is het standpunt wat sommige mensen hanteren en ik kan me daar deels wel in vinden.
Maar ik vraag me af hoe ze zou reageren als ze ECHT eens een tijd zonder alcohol zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen dag zonder kunt is het al te laat om makkelijk te stoppen. Het is dus niet verstandig om te wachten tot het zover is gekomen. Je wordt niet van de ene op de andere dag alcoholist.
Alcoholist is een akelig woord, omdat het een akelige situatie beschrijft. Ik zie geen reden om daar verzachtende woordjes voor te gebruiken. Dat verbetert niks aan de situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kees,het is niet zo dat er gezegd wordt dat je met 3 glazen alcohol per dag een alcoholist bent maar het is een feit! Waarom en wat vind jij zo vreselijk aan de benaming alcoholist?
Als ze zonder problemen een week niet kan drinken is ze mogelijk geen alcoholist maar een gewoontedrinker.
Iets minder erg, maar net zo ongezond.
Als ze al in paniek raakt bij het idee van twee glazen per dag is ze flink verslaafd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn vier stadia van alcoholisme

Eerste stadium van alcoholisme
(Niet van toepassing)

Tweede stadium van alcoholisme
De gewoontedrinker drinkt veelal dagelijks, ook wanneer hij of zij alleen is bijvoorbeeld na een werkdag. Soms ook stiekem. Zijn of haar omgeving heeft geen last van het dagelijkse alcoholgebruik.

Derde stadium van alcoholisme
De probleemdrinker drinkt iedere dag. Hij heeft dit ook nodig om naar zijn zeggen goed te kunnen functioneren. Het alcohol gebruik heeft de functie dat de persoon kan ontsnappen aan de problemen van de dag. De persoon heeft zijn alcohol gebruik niet meer onder controle en kan in dit stadium stoppen met zijn dagelijks bezigheden zoals werken, hobby’s vrienden. In dit stadium treedt ook verlies op van bijvoorbeeld vrienden en familie. Ondanks het verlies zal de drinker doorgaan met zijn gebruik. De probleemdrinker zal ontkennen dat zijn gebruik een probleem is.

Vierde stadium van alcoholisme
De alcoholist is verslaafd aan alcohol. Zijn dag staat in het teken van leven met alcohol. De dag begint en eindigt hiermee. In dit stadium van alcoholverslaving krijgt de alcoholist meer en meer te maken met lichamelijke en geestelijke problemen zoals geheugenverlies, slechte concentratie, verslechterde hersenfuncties maar in de stadium van alcoholverslaving zal de alcoholist ook een grotere kans krijgen op leverfalen, hartkwalen en slokdarmkanker.( ik zet er zelf ook nog Korsakov bij!!)

Wanneer u vragen heeft over alcoholisme of wanneer u uw zorgen maakt over uzelf of iemand uit uw omgeving, neem dan contact op met de alcoholinfolijn 0900 500 20 21 (10 cent p/m) of met iemand van de verslavingszorg in uw omgeving.

(lees voor hij,zij en voor zijn,haar)
Ik ben van mening dat je er verstandig aan doet om deze lijn te bellen,daar kunnen ze je beter helpen en adviseren dan wie dan ook hier op goede vraag!

Ik wens je heel veel sterkte!
Groetjes vlindertje ( die helaas maar al te goed weet hoe het leven samen met een alcoholist is!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerste stadium van alcoholisme

De sociale drinker heeft weinig problemen met alcohol en wijdt er niet veel aandacht aan. Een sociale drinker heeft zijn drankgebruik onder controle. Deze drinker drinkt bij gelegenheden zoals feestjes of bij het eten. Deze drinker gebruikt niet dagelijks alcohol.