Hoe kan ik desastreuse gedachten stoppen?

Als iemand mij slecht doet, heb ik vaak haat gevoelens naar die persoon tie, zodanig soms, dat ik die persoon volledig vernietig tot de dood erop volgt. Ik vind het legitiem ook (die heeft het verdiend). Hoe kan ik dit proces, wat bij echte uitwerking desastreus zou zijn, in mijn gedachten stoppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

gewoon aanvaarden dat je die gedachte hebt. Als normaal mens ga je er echt wel niets mee doen, dus je bent geen killer of zoiets. er zijn ook mensen die zichzelf willen vernietigen in gedachte zonder ooit zelfmoord te plegen.
Ga enorm veel van jezelf houden. Lees het boek "je kan je leven helen" waar je heel veel zal leren over dit fenomeen.
Het beste nog, je bent okee zoals je bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

jij moet dringend hulp gaan vragen, iemand die met de gedachte rondloopt iemand te willen vermoorden..zijn geen huis tuin en keuken middelen voor alleen maar professionele hulp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leren relativeren en zaken van de andere kant bekijken zijn dingen die je zelf kunt leren. Daar hoeft geen professionele hulp aan te pas te komen.
Erover veel over praten, je gedachten op papier zetten.
Als je niet met iemand in je omgeving hier over kan praten kun je natuurlijk altijd hulp aannemen van iemand die er zijn werk van heeft gemaakt.
Het heeft tijd nodig voordat het afzwakt maar het lukt je wel!

Een vriend van me heeft dit ook gehad, hij heeft professionele hulp gevonden en daar had hij heel veel steun aan. Hij kreeg opdrachten mee naar huis om alles op te schrijven wat hij voelde en wilde doen.

succes! ik hoop dat je er beter mee om kunt gaan in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt het beste u laten doorverwijzen naar een goede psychiater.

U kunt een gevaar worden voor u zelf en uw medemens.

Ga niet leuterboeren op een forum met dit probleem,
maar zoek nu hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 precies
Gedachten alleen doen niemand kwaad. Ik kan me voorstellen, dat wanneer iemand je het bloed onder de nagels vandaan haalt, je die persoon het ergste toewenst.
Zelf heb ik ook ooit die gedachte gehad bij iemand die mij achter mijn rug om zwart maakte, valse beschuldigingen uitte en loog tegen jan en alleman. Het is best wel frustrerend als je met zo iemand moet leven. Gelukkig heb ik er al geruime tijd niets meer mee te maken, maar ik moest hier net wel even aan terug denken.
Probeer mensen die jou slecht doen zoveel mogelijk te vermijden, dan wordt het in je hoofd een stuk rustiger.
jc54
13 jaar geleden
Die gedachten hebben natuurlijk een oorsprong. Dat zijn dan niet de daden van de ander, maar het heeft een oorsprong uit je kindheid, de manier waarop je bent opgevoedt en wie je voorbeelden zijn geweest.

Kan jij je nog de eerste keer herinneren toen je die gedachten had? Hoe oud was je toen en wat was de situatie?
Van wie heb je geleerd om zulke gedachten te hebben?

Dat je het nu kan herkennen is al een grote stap. Dan kan je namelijk tegen jezelf zeggen: stop, die persoon hoeft niet dood of een andere straf te krijgen.
Als je die gedachten niet kunt stoppen, dan kan je ze vervangen door andere positieve gedachten. Oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je van jezelf wel 'gewoon' boos of kwaad zijn? Zodat die ander ook weet dat je boos bent?
Of moet je van jezelf altijd lief en vriendelijk zijn en broeit het dan juist extra verder zodat je dan extra kwaad wordt?
Het lijkt me niet helemaal normaal als je vaak dit soort gevoelens hebt, maar houd wel in de gaten: wat je denkt, is nog niet per se iets dat je doet.

En het kan ook aan het moment liggen - voor ik de pil slikte had ik altijd één dag in de maand dat iemand die verkeerd naar me keek wat mij betreft al ter plekke spontaan mocht ontbranden en affikken en verschrompelen ;p Maar dan noemen we het 'hormonen' ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer jezelf af te vragen waarom die persoon jou zo boos kan maken. Vaak zit daar iets anders achter. Iets raakt jou namelijk, wat is het? probeer dat in het vervolg eens uit te zoeken bij jezelf. Vaak kom je er dan achter dat het iets in jezelf is waarom iemand jou zo boos kan maken.
Daar moet je dan aan werken.
Dus, zoek het eerst bij jezelf ;)

Op die manier groei je als mens.

succes ;)