hoe komt het dat de tijd in de beleving van oudere mensen sneller lijkt te gaan dan bij kinderen?

als je kind bent, lijkt alles heel lang te duren, heeft dat ermee te maken dat je veel meer nieuwe indrukken krijgt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goede vraag - en ik denk dat je veronderstelling klopt, want hoe lang duurde de grote vakantie vroeger niet toen ik klein was... Ik moest altijd lachen als mijn moeder vroeger een brief moest dateren en (in mei of zo) aan mij vroeg welk jaar het ook alweer was. Inmiddels ben ik 43, die jaartallen gaan nog goed maar was het gisteren geen april?? En die-en-die gebeurtenis, dat was toch 2 jaar geleden? Niet? Oh... Zéven? Néé! Als kind duurt het al eindeloos lang als je morgen jarig bent ;-) Als volwassene loop je de helft van de tijd te rennen om alles een beetje bij te houden, tenminste, ik wel, en de dagen, weken, maanden floepen werkelijk voorbij. Misschien inderdaad omdat er minder 'nieuws' gebeurt en je dan de dagen (weken, maanden) niet 'apart' opslaat en archiveert maar meer als een soort 'blokken van tijd' die veel groter zijn.

Omdat wij volwassenen met allerlei dingen tegelijk bezig zijn, werk, huishouden, problemen, financien, familie enz. Kinderen leven in het hier en nu. Als ze gaan spelen, zijn ze ook echt aan het spelen. Ze denken niet ook nog aan wat we straks moeten gaan eten en dat de was nog gedaan moet worden.

Dat is een goede vraag. Het heeft niets te maken met bezigheden of drukte. Het heeft te maken met de snelheid waarmee de processen in ons lichaam plaatsvinden. Als je ouder wordt gaat alles in je lichaam geleidelijk aan steeds langzamer werken, waardoor de tijd sneller lijkt te gaan.

het heeft te maken met het feit dat we zoveel dingen moeten regelen, en dat wordt steeds meer. vraag eens aan mensen die in het bejaardenhuis wonen of de tijd nog snel, ik denk het niet.

Ja dat klopt inderdaad, je brein slaat alleen de dingen op die het waard zijn om op te slaan. Wanneer je een paar weken ziek op de bank ligt bijvoorbeeld dan lijkt de tijd eindeloos langzaam te verstrijken, maar wanneer je later terugdenkt aan de periode dat je ziek was lijkt het juist een heel korte periode. Alleen gebeurtenissen die anders zijn dan de rest, of eerste indrukken, blijven bewaard in je geheugen. Wanneer je dus elke dag het zelfde doet en weinig nieuwe dingen meemaakt (zoals bij ouderen vaak het geval is) zal het achteraf lijken of die jaren omgevlogen zijn. Douwe Draaisma heeft daar een boek over geschreven en dat heet dan ook: "Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt"

Bronnen:
http://www.sochicken.nl/leven/4_manieren_o...

Als je sterk naar iets verlangt, duren de dingen altijd veel langer. . Zie je daarentegen ergens vreselijk tegenop ..dan komt de gebeurtenis gevoelsmatig juist veel sneller. Jonge mensen willen b.v. graag hun verjaardag bereiken en tellen desnoods de dagen af.. Dat verloopt dan allemaal vreselijk traag.. De dagen kruipen en kruipen gewoon..totdat je dan eindelijk jarig bent.. Ook wil een jongere graag achttien jaar zijn omdat hij/zij dan volwassen is èn veeeeel meer mag. Een ouder iemand ziet niet zozeer meer uit naar zijn/haar verjaardag. Sterker nog..ouderen zien er dikwijls tegenop jarig te worden omdat ze dan (alweer) geconfronteerd worden met hun (al hoge) leeftijd. Met andere woorden jongeren verlangen naar..later terwijl veel ouderen juist tegen later opzien. Groet, Ton

Ten dele ook omdat bij ouderen de tijdswaarneming enigzins aan slijtage onderhevig is. Ten dele ook omdat kinderen meestal vooruit kijken en ouderen naar achteren. En iets waar je op zit te wachten komt in de beleving vaak later dan iets dat op jou gewacht heeft. Zo staat het stoplicht in de beleving ervan altijd langer op rood dan op groen. En daarbij geldt ook dat dingen die we niet leuk vinden langer lijken te duren. Ook bij kinderen. Geef ze maar eens 5 minuten speeltijd. Wat een protest als je zegt dat de vijf om is! Geef ze vijf minuten stil op de stoel zitten en hoor het protest omdat dat zo lang is. Kinderen zijn daarbij vaak haastig waar ouderen tempo hebben afgebouwd. En als je langer over een weg gaat consumeer je meer tijd. Je zegt het heel goed: de beleving. Je verklaart het ook goed: leeftijd.

Tijd gaat sneller als je hem "vast wilt houden". Als je wilt dat iets zo lang mogelijk duurt, gaat het veel sneller. Oudere mensen willen zoveel mogelijk momenten vasthouden; huwelijk, geboortes, kleinkinderen... noem maar op. De wereld verandert zo snel en alles lijkt te kort te duren. Kinderen willen juist graag groot worden, dus zijn juist meer bezig met een volgende verjaardag of iets anders wat in de toekomst ligt. Als je je daarop richt lijkt het veel langer te duren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100