Ik heb een tandvleesontsteking. En voel mijn voortanden een beetje los zitten. Wat kan ik doen?

Is dit ernstig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
31K

Het beste antwoord

haal in een apotheek een flesje waterstofperoxide 3%, doe 3 delen water op 1 deel waterstofperoxide en spoel goed enkele malen per dag.
werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat je tand wat bewogen kan worden is normaal.
Dit verdwijnt weer zodra je tandvlees weer genezen is. Probeer wel om de ontsteking zo snel mogelijk te laten behandelen.
Als de ontsteking erger wordt kan dit nl. wel blijvende schade aan je tanden / kaakbot opleveren, en kunnen je tanden in het ergste geval uitvallen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze zo los zitten dat je alle kanten op kan wiebelen is niet goed. Als ze met hard duwen een klein beetje bewegen is in eerste instantie niet erg. Maar nu moet je er wel afblijven en niet blijven 'wiebelen' omdat het dan erger kan worden.
Voor ontstoken tandvlees: flossen en stoken na de poetsbeurt, minimaal 1 keer per dag. Zachtjes met je tandenborstel over je tandvlees gaan en die ook zachtjes poetsen. Een elektrische tandenborstel is ook een aanrader(ik weet niet of je die al hebt).
Een mondspoeling kan ook werken omdat deze vaak bacteriën dood.
Als je tandvlees sterker en gezonder is zullen je tanden niet meer los zitten als het goed is.

Als je er niet uitkomt en toch zorgen maakt ga dan naar de tandarts, deze kan je advies e.d. geven.

Toegevoegd na 41 seconden:
Dit samen met het bovenstaande antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een geringe tandvleesontsteking is een heel gewone aandoening en komt bij negen van de tien volwassenen voor. Gezond tandvlees is roze (soms bruin/zwart) en stevig. Bij een tandvleesontsteking wordt het paarsrood, zacht en glimmend en gaat het gemakkelijk bloeden, vooral bij het tandenpoetsen. De aandoening ontstaat gewoonlijk door de ophoping van plaque op de plaats waar het tandvlees tegen de hals van het element ligt.

Als tandvleesontsteking niet wordt behandeld, zal het tandvlees zich van het element terugtrekken en ontstaat er een pocket waarin zich nog meer plaque kan ophopen. Bacteriën in de plaque kunnen ervoor zorgen dat de ontsteking zich verspreidt. Uiteindelijk kan zich parodontitis of terugtrekkend tandvlees ontwikkelen.

Kijk voor meer informatie over tandvleesontsteking en de behandeling daarvan op kiesBeter.nl: http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezondheid/medische-encyclopedie/tandvleesontsteking/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is ernstig -- je tanden gaan los zitten door slecht
onderhoud en / of geen goede voeding ( vitamine gebrek ) maar zou toch even langs de tandarts gaan.