Gaat een slis/spraakgebrek ontstaan na extractie na beugelbehandeling weg?

Ongeveer een driekwart jaar geleden, heb ik twee ondertanden (Niet de twee middelste maar die twee ernaast) moeten laten trekken omdat ik simpelweg teveel tanden had, en er geen plaats meer voor was.

Nu is het zo dat ik meteen een soort "spraakgebrek" gekregen heb: de d-klank, t-klank, b, p en s aan het einde van een zin en de s,t-klank aan het einde van een woord komen er niet goed uit. (Zo krijg ik de b en d-klank vaak niet afgemaakt, slist de s en gaat de t te lang door. Tevens klinken ze allemaal niet geheel zuiver)

Komende week krijg ik een beugel om de gaten, die ontstaan zijn door het trekken van de tanden, weer netjes dicht te werken. En aangezien mijn "spraakgebrek" m.i. ontstaan is door de twee gaten vraag ik mij af of deze weer weg gaat als ik een beugelbehandeling heb gehad.
Deze zorgen heb ik vooral aangezien mijn tanden abrupt uit mijn mond getrokken zijn, maar door beugelen deze geleidelijk naar elkaar toegebracht worden.

Ik snap dat ik dit het beste aan mijn orthodontist/tandarts kan vragen maar de vorige afspraak met mijn orthodontist was is het vergeten te vragen, en mijn tandarts bleek afgelopen keer bij een andere praktijk te zijn gaan werken. Waardoor ik een vervanger kreeg die geen Nederlands sprak en mijn vraag ook niet kon beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
3.8K
Amadea
10 jaar geleden
Als het niet vanzelf gaat kan je altijd nog de hulp van een logopedist inschakelen. Maar eerst eens afwachten hoe het na de beugel ermee gaat.

Het beste antwoord

Tjonge, ik hoop toch voor je dat je straks een orthodontist krijgt die gewoon Nederlands spreekt of bijvoorbeeld goed Engels als jij dat ook doet, want het is wel belangrijk om gewoon je vragen te kunnen stellen.

Maar op jouw vraag: het lijkt mij dat dit vanzelf over moet gaan. Je moeilijke praten nu komt vooral doordat je bepaalde klanken heel moeilijk kunt maken doordat je twee gaten hebt in je tandenrij. De 'b'- en 'p'-klank bijvoorbeeld, daarvoor moet je echt je mond helemaal dicht kunnen doen, dus je lippen sluiten. De 't' en 'd' maak je door o.a. de punt van je tong tegen je boventanden te zetten. De klanken maak je door een combinatie van bewegingen van je tong en je lippen. Daarbij bepaalt de stand van je tanden ook deels hoe goed je je lippen kunt sluiten en vormen.

De beugelbehandeling zal ervoor zorgen dat je weer een mooie tandenrij hebt. Je kunt dan fysiek de klanken weer maken. Omdat je vroeger blijkbaar deze klanken wél goed kon maken, zou je deze klanken weer moeten kunnen leren maken. Mij lijkt de kans vrij groot dat dat vanzelf gaat, en anders kun je natuurlijk gewoon oefenen. Ga liedjes meezingen en spreek de woorden zo goed mogelijk uit, en oefen thuis voor de spiegel. Waarschijnlijk pak je het dan snel genoeg weer op. En mocht je zelfs nadat je beugel is verwijderd toch geen verbetering merken bij het spreken en helpt ook oefenen niet, dan kun je altijd nog één of meer sessies bij een logopedist krijgen voor de juiste oefeningen. Maar omdat jij wéét hoe je deze klanken maakt, zul je ze waarschijnlijk ook weer zelf opnieuw leren maken.

Het vervelende is wel dat het kan zijn dat tijdens de beugelbehandeling je klachten eerst nog erger worden: al dat ijzer in je mond maakt praten ook niet gemakkelijker namelijk. En het duurt nog even voordat je tanden echt weer een beetje tegen elkaar aan staan. Maar na de behandeling moet het natuurlijk wel (veel) beter worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor je zeer uitgebreide en duidelijke antwoord op je vraag. De assistent die de beugel gezet heeft afgelopen vrijdag gaf hetzelfde aan, bij de volgende controle moest ik het maar even aan de orthodontist zelf vragen omdat hij nu op vakantie was. Nogmaals bedankt voor de moeite!!