Zijn beide personen van een één-eiige tweeling altijd even lang?

Prima antwoord PLUS bronvermelding, daarom +10 voor Ruth.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Nee.
Momenteel houd ik mij op mijn werk bezig met een Antilliaanse eeneiige tweeling van drie jaar. Ze lijken uiteraard vreselijk op elkaar, mar het ene meisje is een flink stuk groter dan de ander. Ze was al groter bij geboorte.
Op zich zijn verschillen tussen deze kinderen voor mij interessant dus ik heb het e.e.a. uitgezocht. Uit mijn onderzoek kwam deze conclusie:
Eeneiige tweelingen worden geboren met hetzelfde genetisch materiaal. Hoe de ontwikkeling verloopt hangt af van omgevingsfactoren:

"Het gaat erom of het genetisch potentieel tot uiting kan komen. Je ziet het ook met lengte: mensen moeten wel de gelegenheid krijgen om te groeien"

"In een aantal gevallen komt het voor dat er grote verschillen in gewicht en lengte bestaan tussen de twee baby's. Vreemd genoeg kunnen deze verschillen bij eeneiige tweelingen het grootst zijn. Het verschil in geboortegewicht bij twee-eiige tweelingen ontstaat meestal doordat de ene placenta kleiner is dan de andere. Verschillen in geboortegewicht bij eeneiige tweelingbaby's worden veroorzaakt door een gedeelte bloedsomloop in de baarmoeder".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Eén-eiige tweelingen lijken erg op elkaar. Dat komt omdat ze uit precies hetzelfde bevruchte eitje komen en dus ook precies dezelfde genen hebben. Alles wat in de genen vast ligt -kleur haar, ogen, lengte etc- is bij een één-eiige tweeling hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, beide personen leven na geboorte volledig hun eigen leven (zelfs in de baarmoeder kunnen ze al gaan verschillen door andere voedingstoffen, meer suikers betekent hardere groei). Ondanks hun genen worden ze verschillend beinvloed door alle andere externe en interne factoren: Voeding, beweging, relaties, gedachten. Dit heeft op ieder van de twee z'n eigen uitwerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig ken ik diverse eeneiige tweelingen. En nee, die zijn beslist niet even lang! Ze lijken erg op elkaar qua uiterlijk, maar ook hun karakters verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee deze mensen hoeven niet even lang tezijn zit altijd wel een beetje verschil in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiterlijke kenmerken en gedrag zijn voor een groot deel genetisch bepaald. Echter niet alles, en een deel van hoe iemand eruit ziet en zich gedraagt wordt bepaald door omgevingsfactoren.
De lengte van iemand wordt dus bepaald door de genen (hoe lang wordt iemand maximaal) en of de omgeving de voorzieningen heeft/geeft om die lengte te bereiken.
Het verschil begint vaak al in de buik. Het ene kind krijgt meer voedingsstoffen dan het andere en groeit daardoor sneller.

Kort antwoord op je vraag: nee, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar de kans is wel heel groot... Laat je een kind van een eeneiige tweeling in Afrika opgroeien en een in Amerika, met totaal ander eten en andere ouders, dan kan er wel degelijk verschil in kledingmaten komen hoor...

Toegevoegd op 13-05-2009 09:43:03
Maar ze blijven even lang in dagen rondlopen op deze planeet, dat verandert dan weer niet... (tot er dan eentje afhaakt tuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze blijven helemaal niet even lang op de planeet doorlopen. Natuurlijk gaan ze niet tegelijk dood, tenzij ze in een ongeluk omkomen. Er zijn veel ziektes die door voeding of leefomgeving op worden gelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Guidance.... voeding bepaalt uiteindelijk ook hoe snel je groeit, niet alleen in de breedte of dikte, maar ook in de lengte.