wat doen tegen ontstoken/bloedend tandvlees?

Enkele dagen terug ging ik naar de tandarts om een gaatje te laten vullen. Hoewel het mij niet eerder was opvallen, vertelde mijn tandarts toen dat ik ook een tandvleesontsteking had. Zij heeft me toen aangeraden dagelijks te stokeren met driehoekige tandenstokers, 2x/daags goed mijn tanden te poetsen en te spoelen met Listerine. Nu zei ze dat het de eerste dagen zou bloeden en pijn zou doen, maar goed.

Nu zijn we enkele dagen verder en lijkt het steeds meer pijn te doen. Bij het poetsen (met elektrische borstel) begint de rechterkant van mijn mond, die ontstoken is, gewoon meteen te bloeden. Zonet zat mijn wasbak vol met bloedspetters. Ook heeft de rechterkant van mijn mond zeurende pijn en ziet het tandvlees er niet heel gezond uit. Ik kom de dag niet door zonder ibuprofen en zelfs een ibuprofen is niet genoeg.

Heeft iemand tips of oplossingen om dit ontstoken en bloedend tandvlees te verlichten of te verhelpen? Ik vraag het hier omdat mijn tandarts vandaag en morgen dicht was dus ik kon nergens heen...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga je niet te ruig tekeer?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb even de naam van de tandpasta niet paraat maar lkan ik morgen doorgeven. Electrische tanden borstel niet gebruiken, de meeste mensen gebruiken de tandenborstels met teveel kracht ( terugtrekkend tandvlees of beschadigd tandvlees met gevolg tandvlees ontstekingen) dus een heel zachte tandenbrstel en voorszichtig poetsen, listerine heb ik mijn vraagtekens bij maar de tandarts zal het weten. Maar inderdaad even langs de huisarts of een andere noodtandarts want een kaakontsteking is heel vervelend. Morgen geef ik de tandpasta die ik gebruikt heb nog wel even door, Beterschap
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Perio.aid is de naam van de tandpasta, heeft mij echt geholpen, een zachte tandenborstel gebruiken, voorzichtig maar wel poetesen, beetje bloed (ziet er altijd erger uut dan het werkelijk is) en niet naspoelen met water want dan spoel je de werking weer weg. De bijsluiter zit ook in het pakje. Het is niet goedkoop! Ik joop oprecht dat je anel van je klachten af bent.

Het beste antwoord

Het ontstoken gebied nu niet poetsen en daar ook geen tandenstoker gebruiken. Het beste kun je daar,en de rest van je mond uiteraard, alleen spoelen met Listerine. De rest van je gebit kun wel op de goede manier verzorgen. Maandag meteen je tandarts bellen.
Ik hoop dat je pijn snel minder zal worden,sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is niet echt een goed antwoord, je moet juist doorgaan met poetsen..!!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk moet vs doorgaan met poetsen maar omdat het hiet maar om 1 dag gaat en het hevig bloedde leek het mij beter om het een dag over te slaan, Morgen tandarts bellen en misschien wordt vs doorverwezen naar een mond hygieniste die goed leert hoe te poetsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je inmiddels de tandarts gebeld en hoe gaat het nu met je gebit,bloed het al minder?

Andere antwoorden (5)

Dit is wel vrij extreem. Een gewone gingivitis (is zeg gewoon omdat bijna 80 procent van de mensen er regelmatig last van heeft, en je merkt er inderdaad meestal niks van) moet normaliter met goede mondhygiene gewoon over zijn. Duurt het langer, dan zal je inderdaad hulp nodig hebben bij de behandeling. De oorzaak is namelijk niet alleen maar / niet altijd slechte mondhygiene, maar kan ook het gevolg zijn van onderliggende problemen en aandoeningen.

In elk geval kun je nu voor vandaag beter even niet meer poetsen en stokeren , maar hou het liever gewoon bij regelmatig spoelen (gewoon met water of zout water) en een paar keer met listerine. (Liefst een beetje verdund, want vooral echter lysterine is behoorlijk sterk spul, en niet aangenaam op pijnlijk tandvlees). Even een beetje rust gunnen. En ook geen harde dingen eten zoals wortels en appels.

En dan zul je morgen toch echt weer naar de tandarts moeten. Er zullen meer tests gedaan moeten worden om de oorzaak op te sporen en intensievere behandeling zal nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dit probleem niet op korte termijn overgaat met betere hygiëne, is het tijd voor een bezoekje aan de huisarts. Tandvleesontstekingen kunnen namelijk het gevolg zijn diverse ziektes, waaronder een tekort aan vitamine B12.
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Ben benieuwd waarom ik dit minnetje heb gekregen -wil degene die dit heeft gedaan dat toelichten?
Er is maar één echte oplossing: ga minimaal twee ker per jaar naar de mondhygiëniste. Die maakt alles , ook heel diep onder het tandvlees, schoon en leert je het gebit te reinigen, met name aan de tandhalzen waar de plak komt te zitten. Uiteindelijk helpen spoelmiddelen niet. Het wordt poetsen met een zachte tandenborstel, stoken en ragen en flossen. En discipline! UIteindelijk heb je dan op je 80e nog je eigen gebit, zou niet gek zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ojeetje, dat is geen fijn gevoel. Ik heb zelf ook last van teruggetrokken en vaak onstoken tandvlees. Je hebt Zendium (tandpasta's speciaal voor gevoelig tandvlees) Over het algemeen geldt dat een tandpasta met fluor een goede werking heeft op de bescherming van je tandvlees. Ook mondwater die wellicht de ontsteking kunnen weghalen, ik zou aanraden om een mondwater ZONDER alcohol te nemen, qua merk maakt het niet veel uit, elk merk claimt weer goed te zijn.. En als laatste tip: probeer het te voorkomen.. Het feit dat je bloedend tandvlees hebt komt door verkeerd poetsen, ik denk (neem aan) dat de tandarts dit je vertelt heeft? Poets niet te hard en ook zeker niet te LANG (ja dat kan ook! 2 minuten is prima). Stop in ieder geval niet met poetsen, want het zal genezen.. heeft alleen wat tijd nodig!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind het mondwater van AH huismerk (de blauwe, niet de groene) heel fijn, prikt niet zit geen alcohol in en heeft een goede smaak.
Kamille thee kan verlichting geven en werkt desinfecterend; laat de thee koken, maak de kamillethee nadat het water gestopt is met bubbelen, en laat het volledig afkoelen. Neem dan een slokje thee in uw mond en houd het zvm op de plek met de zwelling. Deze thee is zo'n 2-3 goed houdbaar, maak daarna weer nieuwe.