Moet ik weer naar de tandarts , nadat ik na een wortelkanaalbehandeling nog steeds pijn heb?

Afgelopen donderdag heb ik plotseling last van mijn linker onderste 2de kies gekregen. Nu ben ik afgelopen zaterdag na niet kunnen slapen, naar de weekend tandarts geweest. Die heeft geconstateerd dat die kies ontstoken was. en is begonnen aan een wortelkanaalbehandeling. Hij heeft hem opengemaak, uitgevijlt, gespoelt met chloor en geprobeert de wortelkanaal droog te maken. Daarna heeft ie er een watje ingedaan en met caviet ( noodvulling) weer dichtgemaakt. Nu had ik gelijk toen ik de praktijk uit stapte al pijn. Dit dacht ik, had te maken met het feit dat de tandarts er in heeft zitten boren enz. Maar nu is het maandag en het doet nog steeds pijn. Bijna 2 dagen later. De pijn kan je omschrijven als " zeurderig, kloppend, drukkend en stekend. Nu heb ik vanochtend mijn eigen tandarts opgebeld en de assistentes zeiden dat ik pas 4 april terecht kon voor verdere behandeling. en mijn tandarts komt pas volgende maandag weer terug.

Wat moet ik doen??

moet ik de weekend tandarts weer opbellen of afwachten en meer advil slikken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
24.6K

Het beste antwoord

In de meeste gevallen is de pijn verdwenen na een wortelkanaalbehandeling, in een enkel geval niet, dan moet er een tweede behandeling worden gedaan. De ontsteking is dan niet helemaal weg. Je kunt dus nogmaals kontact opnemen met de assistente, vertel haar dat je al 1 behandeling hebt gehad en dat dat niet heeft geholpen, en vraag of de afspraak eerder kan. Vraag ook meteen of je wel Advil mag gebruiken, dit middel heeft als werkzame stof ibuprofen, wat bij sommige tandheelkundige behandelingen niet gebruikt mag worden, omdat het een bloedverdunnend effect heeft. Als je het wel mag gebruiken, neem dan niet meer dan de maximale dagdosering en gebruik het niet langer dan 10 dagen achtereen. Als je erg veel pijn hebt, dit ook aangeven bij de assistente, ik vermoedt dat je wel eerder terecht kan, eventueel bij een vervanger van je tandarts. Een onbehandelde, of niet goed behandelde ontsteking kan schade aan je tandvlees en tanden, maar ook aan je algehele gezondheid toebrengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pijn na een zenuwbehandeling kan inderdaad voorkomen. Restjes zenuw, ontstekingsweefsel of achtergebleven bacteriën kunnen aanleiding geven tot napijn, die meestal het hevigst is tijdens de eerste twee dagen, maar dit kan ook wat langer (tot zelfs een paar weken) duren. Het kan een zeurende pijn zijn, maar ook verhevigen of pas optreden bij (kauw)druk.

Als het goed is verdwijnt de pijn vanzelf. In jouw geval zou ik nog een week wachten om te zien of de pijn vanzelf overgaat. Als de pijnklachten verergeren of als er een zwelling ontstaat, neem dan contact op met je tandarts en vraag of je een spoedafspraak kunt maken.
Pieter2011