Waardoor krijg je blaren op je tong als je rabarber eet??

Is het een bepaalde stof in de plant of ben ik op de een of andere manier allergisch..
Hebben meer mensen dit verschijnsel na het eten van rabarber?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

nooit van gehoord,maar misschien heb je er geen kalk of krijt door gedaan.

Toegevoegd na 47 minuten:
rabarber bevat oxaalzuur dat kalk aan je lichaam onttrekt, daarom wordt er kalk door de rabarber gedaan.
m'n ouders hadden vroeger veel rabarber planten in de tuin,maar ze waren arm, dus deed m'n moeder kalk in de rabarber i.p.v. suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Krijt door je rabarber voordat je het opeet, hoe kom je daar nu bij?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal hoor, dikke plus. Maar geen schoolkrijtjes malen, daar zitten ook andere stoffen in. Je kunt dit kopen in reform winkels. En het oxaalzuur klopt echt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NB.Vroeger deed men er trouwens krijt bij omdat men dacht dat het oxaalzuur slecht was. Daar is men wel van teruggekomen, dus je hoeft er geen krijt bij te doen. De vraagsteller zou wel even in een reformwinkel een zakje krijt kunnen kopen om te proberen of er dan geen blaren ontstaan.

Andere antwoorden (2)

Ik heb er geen last van. Blijkbaar krijg jij een allergische reactie er van. Weet niet of het verschil maakt of je het uit een kant en klaar potje eet, of zelf gemaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze website over allergiën wordt rabarber genoemd als kruisreactie bij de boekweitfamilie: http://homepages.onsnet.nu/~104301/Printversie/VWetenswaardigheden.html
Kruisreactie betekent dat er een verhoogde kans is dat je ook allergisch bent voor andere producten uit dezelfde 'familie'. Omdat jij allergisch voor rabarber lijkt te zijn, moet je daarom ook oppassen met boekweit. Boekweit behoort tot de duizendknoopfamilie waartoe ook zuring en rabarber behoren. De plant komt uit Centraal-Azië. Boekweit wordt vooral in pannekoeken verwerkt. Maar er bestaan ook kussens die met boekweitdoppen gevuld zijn. De allergie is echter vrij zeldzaam, dus ik ben benieuwd of je hier op GV een lotgenoot kunt vinden!
Amadea