Klopt het dat je 's ochtends groter bent dan 's avonds? Zo ja, hoe komt dit?

Als ik 's ochtends bij mn licht sta merk ik dat ik groter ben dan 's avonds. Klopt dit? En hou kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie; het is een meisje, en ik weet een vriendje voor haar:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is ie smorgens 30 cm en savonds 29,5 cm.
Is toch vreemd he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Edje40; wil je erover praten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja graag, Jera. Ik zit er toch wel erg mee.
Annswers
13 jaar geleden
@ Edje40 misschien moet je het probleem voorleggen als vraag op GV, er zijn vast wel tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wahahahaha., wat een discussie..
en ja ik ben geobsedeerd door lengte.. omdat het in mijn geval mijn toekomst kan bepalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie; zou kunnen, maar ik twijfel, zullen we het aan mattij vragen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe zal ik mijn vraag dan kunnen verwoorden?
Hoe komt het toch dat mijn Kareltje s'morgens een halve centimeter langer is dan s'avonds?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja sorry, ik ben een komma vergeten. Het is 3 cm en s'avonds 2,9 cm. Sorry, soms weigert mijn komma af en toe.
Annswers
13 jaar geleden
@ hoelangwordik, mag ik vragen waarom het je toekomst bepaalt, wil je piloot worden oid?
Annswers
13 jaar geleden
Of uitsmijter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Loenie! Grote jongen en kleine.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wil je zo lang worden dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg het ook aan "hoelangwordik"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleintje :)
Annswers
13 jaar geleden
Zolang je maar fier rechtop staat ben je nooit te klein!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schattig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt er gewoon op neer dat ik wil weten hoe lang ik word, omdat ik (als ik min. 1.74 ben) aangenomen word bij een heel goed modellenbureau!.. dus beetje frustrerend.. maar dat zullen jullie niet begrijpen...
Annswers
13 jaar geleden
Kate Moss is trouwens 1.68
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaa maar zij is dan ook de enige., XD en ze is mede zo ver gekomen omdat ze natuurlijk iets met Johnny Depp had..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou je bent 15 jaar en al 1.70. Je komt dus al aardig in de buurt.
Als jij het zo graag wilt hoop ik voor je dat je nog 4 cm zal groeien.:)

Antwoorden (7)

Door de zwaartekracht zak je gedurende de dag een beetje in. Je wordt daardoor iets korter.

Tijdens de nacht, als je ligt, kunnen alle spieren zich weer ontspannen en rek je weer wat uit.

's ochtends ben je dus inderdaad wat langer dan 's avonds.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
In de loop van de dag zakt je ruggegraat iets in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
s'morgens ben je fit en zijn je spieren uitgerust
s'avonds ben je moe en zakken je spieren weer in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat heeft iets met de rug te maken ,met de tussenschijfjes ofz....we hadden dit ooit geleerd ma kbenet kwijt :o
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooit was ik naar een cursus ismakogie ( een soort van gym, maar dan op een stoel).
een cursist vertelde dat ze altijd na afloop van de cursus de binnenspiegel van de auto moest verzetten omdat ze ietsje langer was geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me meer een kwestie van een veranderde houding, eerlijk gezegd.
Dit heeft te maken doordat je tussenwervelschijven zich 's nachts opzuigen met vocht. Dit wordt er gedurende de dag uitgeperst door de belasting / zwaartekracht.
kan zo ca 2 cm schelen.

Naarmate je ouder wordt drogen de tussenwervelschijven mer uit en krimp je ca 4-6 cm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige echte juiste antwoord!
Het vocht tussen de tussenwervelschijven raken gedurende de dag vocht kwijt waardoor je krimpt.
+1
Je bent 's avonds inderdaad kleiner dan 's morgens.

Je tussenwervelschijven (schokdempers in je rug) bevatten vocht en dit wordt in de loop van de dag uit je wervels geperst. Hierdoor zullen de tussenwervelschijven aan hoogte verliezen en zul je 's avonds dus kleiner zijn. Als je veel staat/rondloopt zal dit meer zijn dan als je bijvoorbeeld veel zit of ligt.

Het hoogteverschil per tussenwervelschijf kan zo'n 10% minder zijn op het einde van de dag.

Het effect op je totale lengte kan tot enkel centimeters oplopen. (dus 's morgens zo'n 2 cm groter dan 's avonds)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +