Maken vrouwen ook testosteron aan?

En heeft de ene vrouw dan meer testosteron dan de andere?
En hoe komt dit dan?
En wat zijn hiervan de verschijnselen bij de vrouw?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Jazeker, net zo goed als mannen oestrogeen aanmaken. Vrouwen maken alleen veel minder testosteron dan mannen aan, en andersom maken mannen minder oestrogeen aan.

Of de ene vrouw meer testosteron aan maakt dan andere vrouwen. Ja, het verschilt bij iedere vrouw. Het is maar net hoe je genenpakket in elkaar zit. Verschijnselen van meer testosteron is vooral mannelijkere uiterlijke kenmerken. Denk aan meer spiermassa, bredere kaken etc.
Ik las ook laatst in de krant dat mensen van afrikaanse afkomst meer testosteron hebben dan andere rassen. Dit zou verklaren dat afrikaanse vrouwen minder aantrekkelijk zijn, maar afrikaanse mannen juist aantrekkelijker (in vergelijking tot andere rassen). Dat is dus ook een mogelijk gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Mannen en vrouwen produceren beiden het hormoon testosteron. Alleen produceren mannen er veel meer van. Mannen produceren ongeveer zeven milligram per dag en vrouwen maken een tot twee milligram testosteron per dag. Om dit verschil te compenseren produceren vrouwen meer van het geslachtshormoon oestrogeen.
De ene vrouw zal meer testosteron produceren dan de andere.

Korte-termijnfluctuaties hebben voor gevolg dat het moeilijk is het effect van testosteron te testen. Elke test brengt immers spanning mee, en elke spanning een verhoging van de hoeveelheid testosteron in het bloed.
Als een vrouw teveel testosteron heeft, zal ze waarschijnlijk mannelijke kenmerken krijgen.