mijn dochter is net gaan studeren en ziet het niet meer zitten wie heeft advies. ze heeft asperger syndroom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies wat ik wilde vragen, Loenie: wát ziet ze precies niet zitten? Overigens kunnen zelfs jongeren zonder asperger er soms moeite mee hebben hoe anders hun leven wordt en hoeveel ze ineens zelfstandig moeten doen (inclusief het opbouwen van nieuwe contacten) als ze gaan studeren. Voor mensen met asperger is die omslag nog veel moeilijker, maar het kan best mogelijk zijn om daar doorheen te breken. Daarom is het belangrijk om te weten wat ze precies niet ziet zitten. Heeft ze echt de verkeerde opleiding gekozen, dan kan ze nog relatief gemakkelijk overstappen. Heeft ze een te hoog niveau gekozen (niet iedereen met de benodigde vooropleiding kan de vervolgopleiding aan!), dan zou ze zich kunnen oriënteren op een opleiding op een lager niveau. Maar gaat het echt om opstartproblemen, dan is het zaak om, indien nodig met extra begeleiding, vol te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de reacties van jullie .ze woont thuis de studie wis en nat. is wel geschikt voor haar maar door alle veranderingen kan ze het even niet aan dit komt door de autisme stoornis asperger. ik heb ondertussen hulp gezocht.

Het beste antwoord

Neem contact op met de studiedecaan (of hoe dat ook mag heten bij deze opleiding) en probeer zo snel mogelijk begeleiding op te starten. Veel hbo's en universiteiten hebben een soort maatjes-projecten voor studenten met een handicap.

Kijk eens op de website van de NVA, daar is ook veel informatie te vinden over begeleiding en andere mogelijkheden.

Woont ze nog thuis? Is ze op kamers? Als ze het niet redt in haar eentje zijn er gelukkig tegenwoordig ook begeleid wonen-projecten waar studenten met een ASS in mee kunnen draaien. De kosten daarvan kun je uit het PGB betalen (in de hoop dat je dat nog hebt...).

P.s. laat me weten hoe het gaat, over 2 jaar zijn wij de pineut en ik houd nu m'n hart al vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn zoon heeft ook asperger en hij krijgt ondersteuning voor zijn studie via een organisatie die gespecialiseerd is in de omgang met kinderen met Asperger en PDD/NOS. Wij betalen dit vanuit een PGB dat aan hem is toegekend.

Ik wil niet teveel in details treden hier omdat het natuurlijk een openbare site is, dus als je wat meer wil weten en wil weten hoe we e.e.a. hebben aangepakt (welk traject we hebben doorlopen) kan je me wel even een privebericht sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeacht of ze Asperger heeft of niet, respecteer alsjeblief haar keuze. Het heeft geen zin er tegenin te gaan of haar te proberen terug aan haar studie te krijgen, dat zal nooit lukken.
Bronnen: