Wat doen vrouwen als ze in de overgang komen? zie uitleg

Ik wil graag weten of er ook vrouwen zijn als zij in de overgang zitten wat je er dan eventueel tegen kan slikken en zoja helpt dat dan ook.En hoe weet je nou of je in de overgang zit?Opvliegers en dat je ongesteldheid wegblijft dat begrijp ik.Zijn hier bijvoorbeeld testen van net zoals bij een zwangerschap?En veranderd je lijf ook?En reageer je ook anders naar je omgeving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Er bestaan testjes om te zien of je in de overgang bent.
Maar je kunt ook gewoon via de huisarts een bloedtest laten doen.

Er zijn allerlei middeltjes in de handel die beweren de overgangsklachten de onderdrukken of te verhelpen. Maar iedere vrouw heeft weer andere klachten en klachten die veroorzaakt worden door hormonen zijn best moeilijk te behandelen.

http://www.testjezelf.nu/menopauze-test-meno-check?gclid=CM_Zq8jjh6QCFYcrDgodyDpyIw

http://www.overgangsinfo.nl/Consumer/index.asp?C=39184404359468518519
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is heel veel onderzoek gedaan naar wat vrouwen in de overgang allemaal mee kunnen maken. In de 70er jaren had je de VIDO groepen. (Vrouwen In De Overgang). Dat was in die tijd heel nieuw, want tot dan toe was er grote stilte geweest over wat vrouwen allemaal kunnen meemaken.
Uitgeverij Sara liet nogal wat boeken over dit onderwerp het licht zien. En in de bibliotheek zijn die boeken zeker nog te verkrijgen.

Tegenwoordig zijn er sectoren die proberen de vrouw in de overgang te medicaliseren.

Het is echter een fase in het vrouwenleven. Je kunt last hebben van opvliegers, tgv, hormonale veranderingen, en veel zweten.. De ongesteldheid blijft langzamerhand, of plotseling weg. Er kunnen onzekerheidsgevoelens ontstaan.....
Er is een veelheid aan gevoelde ervaringen.

Ik kan adviseren om er gewoon eens over te praten met andere vrouwen, met oudere vriendinnen of zo.
Dat is heel goed, vooral als iemand wat onzeker over zichzelf voelt.
Het transpireren kan een buitengewoon groot probleem zijn, dat in enkele gevallen aanleiding kan zijn voor een begeleiding door een arts. Ik zou niet naar womancare gaan, dit probeert medicijnen te slijten.

Overgang is een normale fase in een vrouwenleven, met enkele bijzondere kenmerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn geval: niets.

Je kunt het door de huisarts laten testen om je vermoedens te bevestigen.

Je lijf wordt ouder natuurlijk.

Reageer je anders naar je omgeving?
Nou, sommige vrouwen - ik ook denk ik - kunnen er af en toe knap sjacherijnig van worden.
Soms lijkt het een beetje op de pubertijd: stemmingswisselingen.

Weet je wat ook zo lekker is?
Je kunt alle klachten en alle gezeur en slecht slapen en pijnen en geen zin in vrijen en noem maar op, allemaal op de overgang afschuiven.
Ook al valt het wel mee. Fijn excuus voor vanalles.

De overgang is een belangrijke periode in je leven. Deze periode wordt door iedere vrouw anders ervaren en duurt gemiddeld ongeveer tien jaar. Het is een periode waarbij pas achteraf vaak wordt gezegd dat het een waardevolle periode was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de overgang is niets te slikken. Die komt, net zoals de pubertijd komt.
Zorg voor goede, gezonde voeding, rust en ontspanning.
Als de opvliegers zich aandienen, kun je er aardig op rekenen dat de menstruatie vrijwel zeker op korte termijn afgelopen is. Dat is niet altijd zo natuurlijk, maar doorgaans wel.
De ene vrouw reageert heel erg anders naar haar omgeving, terwijl aan de ander vrijwel niets te merken is. Dat is erg persoonlijk.
Het is een natuurlijk proces, waar je als vrouw nou eenmaal een keer doorheen gaat.
Verzorg je lichaam zo goed mogelijk.
Allerlei lapmiddeltjes zijn commerciele producten, waar je niet veel of zelfs niets mee op zult schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel tijd heb je?
:-)
Kan een boek vol schrijven over de overgang..tenminste zoals die bij mij verloopt... testen zijn bij een goede drogist te koop maar de huisarts test je gratis..
Maar de verschijnselen zijn alom bekend: het nachtzweten is vaak het eerste symptoom..bij mij is verder sprake van erg pijnlijke gewrichten, zwaarder worden, hoofdpijnen terwijl ik dat voorheen nauwelijks had, slecht slapen, meer naar het toilet, veranderde stoelgang, pigmentvlekjes die overal ontstaan en een veel drogere huid.. mijn humeur is redelijk hetzelfde gebleven.. af en toe heb ik wel "hormoon"buien maar die had ik ook toen ik ongesteld werd..ik merk gewoon dat mijn lijf erg hard werkt aan deze veranderingen..
Ik gebruik er geen medicijnen voor..wel Ymea, dat is homeopathisch en verlicht de symptomen iets..vooral het zweten en dat vind ik ook het belangrijkste.. maar rode klaver werkt ook..en salvia van Dr.Vogel ook..het is maar wat je prettig vind, dat is even uitproberen...
Er zijn ook synthetische hormoontabletten verkrijgbaar via de huisarts maar ik wil daar niet voor kiezen omdat ik het liefst de natuur zoveel mogelijk haar gang wil laten gaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doen vrouwen als ze in de overgang komen? In de eerste plaats: gewoon hun leven leven zoals ze dat altijd al deden.

Persoonlijk heb ik weinig tot geen problemen met de overgang gehad. Integendeel: dat ik niet meer ongesteld werd vond ik een eersteklas superzegen. :-)

Twijfel je of je al in de overgang bent of heb je problemen met overgangssymptomen, dan is je huisarts de aangewezen persoon om mee te praten. Wat informatie vooraf is dan altijd goed. Daarom verwijs ik je graag naar de twee links hieronder.

Ik hoop dat de overgang voor jou net zo probleemloos is/wordt als bij mij. In elk geval: sterkte!

Vriendelijke groeten,
Doortje