wat is dat suis geluid als je je ogen dicht doet en omhoog kijkt?

Dit geluid hoor je ook als je gaapt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Ik het dat geluid ook, altijd al afgevraagd wat het was, maar volgens mij hebben niet veel mensen het. Ik denk dat je een soort druk creëerd via de tuba in je oor (Buis van eustachius) en dat dat geluid door je gehoorbeentjes in het middenoor word opgevangen en die het weer doorgeeft aan je binnenoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het geluid dat je spieren maken.

Ikzelf hoor het niet als ik omhoog kijk (tenzij ik mijn ogen heel hard dichtknijp), maar wel als ik gaap, dus ik denk dat je dat bedoelt.

Dit is ongeveer een vraag geweest in een Nationale Wetenschapsquiz van 2001, (zie bron) maar toen ging het over vingers in je oren stoppen, wat hetzelfde geluid oplevert:

"Het geluid dat je hoort (circa 23 tot 25 Hertz) ontstaat als gevolg van de spierspanning in je handen en je armen. Elke kleine beweging gaat gepaard met het over elkaar schuiven van de spiervezels. Het geluid dat daarbij ontstaat wordt door het bot van je arm doorgegeven naar je hand en je vinger. Dat het echt de spieren zijn kun je controleren door eerst je armspieren te ontspannen en dan te aan te spannen."

Bij gapen en je ogen dichtknijpen hoor je dus de spieren in je hoofd.