Waarop is het calorieën advies gebaseerd?

Op veel verpakkingen zie je een calorieën advies staan van 2500 per dag (2000 voor vrouw). Om te weten of dit voor mij ook geldt wil ik graag weten waarop dat gebaseerd is..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is gebaseerd op het gemiddelde energieverbruik van een persoon. Het is dus een gemiddelde. Mensen met bijvoorbeeld zwaar lichamelijk werk hebben meer nodig, mensen die niet sporten en de hele dag op een bureaustoel zitten hebben minder nodig.
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoeveel calorieën je nodig hebt hangt af van je geslacht, leeftijd, gewicht en hoe zwaar jij je moet inspannen op een dag. Daarnaast maakt het natuurlijk ook uit of je nog in de groei bent of dat je bijvoorbeeld zwanger bent. Het advies is een gemiddelde voor volwassenen.

Op de website van het voedingcentrum kan je bekijken wat jouw gemiddelde energieverbruik is aan de hand van je leeftijd en inspanning.

Neem maar eens een kijkje op de onderstaande website voor de tabellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de basisbehoefte aan calorieën.
Dit wordt als volgt berekend:

EER ( Estimated Energy requirement ofwel geschatte energie behoefte)

Voor mannen boven de 18:
EER= [662 - (9.53 x Leeftijd)] + Activiteit(zie onder) x [(15.91 x gewicht) + (539.6 x Lengte)]

Voor vrouwen boven de 18:
EER= [354 - (6.91 x Leeftijd)] + Activiteit(zie onder) x [(9.36 x gewicht) + (726 x Lengte)]

let op:
Gewicht in Kg
Lengte in meters
en in te vullen voor Activiteit:

man Vrouw
Geen : 1.0 1.0 (geen extra dagelijkse beweging)
Laag : 1.11 1.12 (plus 30-60min. beweging per dag)
Actief: 1.25 1.27 (Plus 60 + min. beweging per dag)
Hoog: 1.48 1.45 (plus 120 min beweging per dag)

Even een voorbeeld:
Man van 30, 70.9 kg en 1.80 lang, Geen Activiteit

EER=
EER= [662 - (9.53 x 30)] + 1.0 x [(15.91 x 70.9) + (539.6 x 1.80)]
EER = 2475.4