Hoe komt het dat wondjes zo verschillend genezen?

Laatst weer eens een stukje vingertop afgesneden met een scherp mes. Er is weer een mooi laagje in de juiste vorm aangegroeid, en niets meer te zien. Ik heb al veel wonden in mijn vingers gehad. Geen litteken te zien. In mijn jeugd ben ik eens geopereerd: dat litteken is na al die jaren nog heel goed te zien. Hoe komt het dat sommige delen van de huid beter, sneller en zonder littekens genezen dan andere delen?
N.b. ook de wond op mijn duim die tot op het bot is gegaan, is zonder littekens genezen. Die wond moet toch ook tot het onderhuids bindweefsel zijn gekomen...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Kleine wondjes genezen op een natuurlijke manier. Als je bent geopereerd wordt de wond dichtgenaaid en dat is iets anders dan een natuurlijke genezing. Je blijft het altijd zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Factoren die invloed hebben op de wondgenezing:

Je kunt je wel voorstellen dat een wond in verschillende situaties anders heelt. Zo is het zo dat iemand die niet goed eet langer een open wond zal houden dan iemand die wel genoeg eet.
Een slechte aan- of afvoer van bloed en voedingsstoffen is natuurlijk niet goed, maar het is niet altijd te achterhalen hoe en waar en wanneer dat zich voor doet.

Maar iemand die psychisch niet lekker in zijn vel zit zal er ook langer last van houden, net als iemand die geen deskundige hulp krijgt bij de wondverzorging.

Net als jij heb ik littekens van heel oude verwondingen.
Maar gelukkig genezen de meeste wondjes heel mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij wondgenezing spelen meerdere factoren een rol: de grootte en de diepte van de wond, infecties, doorbloeding, aard van de verwonding en uiteraard je conditie. Van een nette chirurgische wond blijft na verloop van tijd een streep over maar zeker als er een stuk huid verdwenen is kun je heel lelijke littekens krijgen. Kijk maar naar flinke brandwonden waarbij de diepere huidlagen aangetast zijn. Ik sta ook nogal eens een stukje vinger mee te fileren in de keuken. Meestal geneest dat letsel zonder sporen achter te laten maar ik heb toch ook wel een paar littekens van wonden die dieper waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het herstel van wondjes is afhankelijk van de rand van de wond en de vervuilingsgraad. Eenschaafwond die je op straat op loopt als je eens even lekker over het asfalt glijd geeft veel pijn en het herstel gaat vrij langzaam door het vuil wat er in is gekomen. Je kent het wel veel van dar gelige vocht en papperige wond. Ondanks dat er veel aanhechtings vlakken zijn om de de korst te laten groeien speelt hier de vervuiling parte. Een diepe wond bloed hevig en veel vuil stroomt met het bloed de wond uit is daardoor schoner en door de randen is er voldoende aanhechting voor het korstje en hersteld snel. Een snee heeft rechte randen en zijn erg dun en is dus moeilijk om daar op aan vast te hechten voor de korst groei en omdat het mes geen ravels heeft gemaakt kan er een litteken ontstaan.