Is het waar dat men vanaf 18 jaar niet meer verder groeit ?

voeding en erfelijkheid spelen hierin waarschijnlijk wel een rol. zijn groeihormonen, vitaminen of mineralen van enig nut ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de lengte of in de breedte?

Het beste antwoord

Met name bij meisjes stopt de groei al eerder ; namelijk een jaar of drie nadat ze hun eerste menstruatie hebben gehad, en dat is ergens tussen het 10 en 15e jaar (gemiddeld) dus tussen hun 13e en 18e stopt de groei. Jongens groeien door tot ze ongeveer 18 zijn.

Groeihormonen hebben alleen nut wanneer er sprake is van een zeer ernstige groeiachterstand die veroorzaakt wordt door een tekort aan groeihormonen. Je moet daar overigens op tijd mee starten , hoe vroeger hoe liever, en liefst voor het tiende levensjaar. Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, en de nettowinst kan erg tegenvallen.

Voeding heeft uiteraard invloed op de groei, evenals activiteit, ziekte, medicijngebruik en dergelijke. Daar heb je echter niet altijd de volledige controle over.

Erfelijkheid speelt de grootste rol. Hele kleine ouders betekent meestal geen boomlangekinderen en vice versa, al heeft het voedingspatroon van beiden wel weer invloed. Ouders die klein zijn doordat ze om welke reden dan ook minder goede voeding hebben gehad, kunnen door de overvloedige, gezonde (en vaak vol hormomen gepompte) westerse voeding toch relatief lange kinderen krijgen. En vice versa.

Na je achttiende voedingssupplementen slikken van enig welke aard, heeft geen enkele invloed meer op de groei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat klopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou afhangen van je genen, je puberteits(start), je algemene gezondheid/voeding. Bij de vrouwen is dat ongeveer 16 jaar en mannen 18 jaar. Maar dat kan natuurlijk een jaartje verschillen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meisjes groeien na hun menstruatie nog een paar centimeter, maar jongens kunnen soms wel tot hun 21e doorgroeien. Daarna is het echt afgelopen met groeien.

Om optimaal te kunnen groeien is een gezonde levensstijl en erfelijkheid wel bepalend. Daarnaast moeten de omstandigheden goed zijn. Goede thuisbasis, liefde en stabiliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je lengte vastligt, zoals hierboven zo mooi geexposeerd door Marleen, vanaf je jeugd, dat is een vaststaand feit.

Dat je daarna niet meer groeit, dat zouden veel mensen graag willen...

Toegevoegd na 1 minuut:
(er zijn mensen die zoveel groeien dat ze hun huis niet meer uit kunnen)
13 jaar geleden
Dat is niet waar.
Misschien stoppen de meeste mensen met groeien als/voor ze achtien zijn, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Een paar mensen die in ken, waaronder mezelf, groeiden op of na hun 18 jaar nog enkele centimeters.
Waarom zou het niet kunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zonder meer zo te stellen!

De laatste echte groeispurt wordt in Nederland voor meisjes globaal gesteld tussen het 14e en 16e jaar, voor jongens tussen 16e en 18e jaar.
Vrouwen kunnen nog qua lichaamslengte doorgroeien het 18e jaar, een enkele maal tot nog ouder.
Mannen groeien echter nog aantoonbaar in lengte door tot het 22ste - 24ste jaar, een enkeling groeit zelfs nog langer door.

Dat betekent NIET dat er na het min of meer stoppen van de lichaamslengte niets meer aan het lichaam groeit.
Bij meisjes (> 16jaar) groeien bijvoorbeeld borsten en genitalieën door; het laatste geldt ook voor jongens (>18).

Ook spiervorming (groei) kan nog lange tijd doorgaan, tot zelfs op late leeftijd.

Maar vooral alle uiteinden zoals handen, voeten, oren, neus, kin etc groeien door, bij de ene persoon langer en dus groter dan bij de anderen. Kijk maar eens naar de oorlellen van oude mannen en vrouwen, of naar hun kin...

Voeten van jonge mannen blijken tussen het 22ste en 28ste jaar ook vaak 1 - 2 maten groter te worden.

Bij bepaalde beroepen lijken specifieke lichaamsdelen ook door te groeien. Mannen die zwaar handwerk doen hebben vaak "kolenschoppen van handen": duidelijk grotere handen dan gemiddeld.
Een wijnkenner die onlangs op de radio werd geïnterviewd liet zich ontvallen dat professionele wijnkenners grotere neuzen zouden hebben... Geintje of fabeltje?

Bij mensen ouder dan 30 - 40jaar lijken de voeten ook vaak te groeien. Bij nader onderzoek blijkt dit vaak te komen door verslappen van de voetspieren, waardoor de boog in de voet afvlakt en de voet zich verlengd.

(Wat te denken van haren en nagels, die zelfs tot in het graf doorgroeien?)