Kan je als 'beelddenker' een fotografisch geheugen ontwikkelen?

Ik ben een echte beelddenker. Als ik me moet herinneren wat een winkel heeft liggen, dan haal ik me het plaatje van die winkel weer in terug. Dan 'zie' ik als het ware de schap waar het in zou moeten liggen.

Hoe groot is de stap naar een fotografisch geheugen en is het mogelijk om dat te ontwikkelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kun je een fotografisch geheugen niet ontwikkelen, er zit niet ergens een filmpje in je hoofd die je eruit kan halen gekkie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar komen dan al die beelden vandaan die ik 'zie' (zonder ogen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van je interne flasgeheugen natuurlijk! Wist niet dat je geen ogen had trouwens ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een misverstand dat je ogen verantwoordelijk zouden zijn voor wat je ziet.
Kijk maar eens naar deze optische illusies:
http://www.kennislink.nl/publicaties/optische-illusies-hoe-je-brein-je-voor-de-gek-houdt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan mij nog vanuit mijn oude oertijd een examen herinneren waarbij als het ware de uitleg op het schoolbord mij voor ogen kwam.

Antwoorden (3)

Zo te lezen heb je al een fotografisch geheugen. De manier van "zien" die je beschrijft is (voor mensen die dat niet kunnen) verbazingwekkend "fotografisch", bij gebrek aan een beter woord. Maak er veel gebruik van om het nog verder te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen fotografisch geheugen, want ik kan niet de ‘details’ zien van de beelden. Anders weet ik precies welk product waar hangt en hoe duur hij is.
Als je een beelddenker bent, dan heb je toch al een fotografisch geheugen?

Fotografisch geheugen, of eidetisch geheugen, is een term die gebruikt wordt voor het vermogen beelden, geluiden ed. exact op te slaan in het menselijk geheugen.

Als jij terug denkt aan die winkel, denk je terug in beelden, dat is wat iemand met een fotografisch geheugen ook doet.
>>>>Beelddenken is echt wel iets anders, gaat een stuk verder dan dat. Overigens ook iets, dat beelddenken, wat vanuit de wetenschap niet erkend wordt.

Het bestaan van een fotografisch geheugen staat trouwens ook zeer ter discussie, want mensen met een heel goed geheugen beweren als snel dat zij een "fotografisch" geheugen hebben.
Er is ook weinig systematisch onderzoek naar gedaan.

Sommige autistische savanten of mensen met het Syndroom van Asperger zijn in staat beelden perfect na te tekenen - in de kleinste details - uit hun geheugen.
Dat is niet te trainen.

Je kunt natuurlijk allerlei geheugentrainingen doen.
En je daarbij vooral richten op plaatjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen fotografisch geheugen, want ik kan niet de 'details' zien van de beelden. Anders weet ik precies welk product waar hangt en hoe duur hij is.
oefen het door een cirkel op papier te tekenen. Kijk ernaar, doe dan je ogen dicht en blijf het voor je zien... oefen dit tot je het beeld langer vast kunt houden
lukt dat, maak dan die cirkel blauw. Herhaal het bovenstaande. Dit kan ook met wat jij wilt. Kwestie van training. Het heeft toch met visualisatie te maken, visualisatie voor meerdere doeleinden gebruiken, traint ook je visueel geheugen, alsook de training op zich.

Hoe groot de stap is ligt aan hoe ver je zelf bent. Jij bent daar erg ver in, dus ik denk dat als jij het op jouw eigen manier aanpakt en mijn woorden in overweging neemt, je al een heel eind komt.

Je kunt een foto van zo'n beeld nemen en daarmee gaan oefenen. Ga naar een winkel en neem zo'n foto van een schap...

visualisatie en fotografisch geheugen ligt vrij dichtbij elkaar volgens mij