Hoe komt het dat veel mensen in dezelfde periode ziek zijn? En dat dat dan ook weer opeens weg is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

omdat er dan vaak een epidemie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er bijvoorbeeld op sommige tijden het influenzavirus ( de Griep) heerst en dit van mens op mens verspreid word.Zo word er vaak een hele grote groep mensen ziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heerst er een bepaald virus,en zijn er bv veel mensen tegelijk verkouden. Dan zegt men ook wel "het heerst" . Dit virus is meestal onschuldig. Als het niet onschuldig is zoals by de mexicaanse griep word het RIVM ingeschakeld en de burgers gewaarschuwd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan de telefoon zei je dat jij ook de mex.griep had plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een super antwoord vette plus Heb jij de mexicaanse griep? heb je nooit gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee joh want ik had n spuit davoor gehad dit jaar weer. Jij niet dan?
Je doelt hier waarschijnlijk op griep / verkoudheid. Door veranderende weersomstandigheden worden grote aantallen mensen tegelijk vatbaar voor virussen, omdat de weerstand omlaag gaat (Toch wat te koud gekleed, voor de eerste keer van het jaar weer nat geregent etcetc). Tegelijkertijd is het virus dat de verkoudheid veroorzaakt in staat om langer in de lucht te overleven en daarom in staat om mensen te besmetten. Die twee zaken bij elkaar zorgen ervoor dat het virus zich in hoog tempo in een populatie kan verspreiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begint met een paar mensen die geinfecteerd worden door een virus. Die paar mensen besmetten om zich heen weer andere mensen, mensen reizen en zo verspreid het virus zich.
3 dagen vanaf het eerste symptoom is de ziekte besmettelijk, dus ieder besmet mens kan 3 dagen lang andere mensen besmetten en ze zijn ongeveer 5 dagen ziek. Alleen mensen die of geen contact hebben met besmette mensen of die immuun zijn voor dat virus worden niet ziek.

Op een gegeven moment zijn er zoveel mensen ziek geweest (en dus ook immuun voor het virus) dat de mensen die nog niet besmet zijn een buffer van immune mensen om zich heen hebben en dus niet ziek worden. Dan is de periode met veel zieken weer voorbij.

(ik hoop dat dit een beetje een begrijpelijke uitleg is. Heb het op school gehad, maar dat is met heel veel getalletjes en kansberekenen enzo, leek me iets te ingewikkeld...(en snap ik zelf niet helemaal))