Wie heeft er ervaring met "latten" NA het samenwonen?

Mijn partner en ik hebben besloten om na een aantal jaren samenwonen toch weer ieder in een eigen huisje te gaan wonen. Het gaat te ver om allemaal uit te leggen waarom maar we zijn stapel op elkaar en willen oud worden met elkaar. De omgeving vindt het maar raar en snapt er niets van.

[edit moderator]: er worden veel antwoorden gegeven die niet ingaan op de vraag (latten NA samenwonen). Voor de goede orde: dat zijn dus geen antwoorden maar reacties... Hoe goed adat ook allemaal bedoeld is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaring heb ik er niet mee en ik begrijp dat je omgeving er vreemd tegen aan kijkt, maar laat je daar niet door weerhouden. Als dit is wat jullie willen en als het voor jullie beiden goed voelt, gewoon doen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je omgeving het niet snapt is niet belangrijk. Zelf heb ik geen ervaring maar het lijkt me ideaal terwijl ik bijna 20 jaar getrouwd ben en stapel op mijn man. Wij hebben veel aparte interesses en hobby's dan is het juist goed om elkaar vrij te laten. Kan je thuis komen hoe laat je wilt zonder je partner te storen.
Wel moet er vertrouwen zijn en geen jaloezie.
Kortom.. latten lijkt mij ideaal.
En trek ajb niets aan van familie, vrienden en collega's.
Het is jullie keus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de omgeving er niets van snapt is wel te begrijpen,
maar daar hoef je geen boodschap aan te hebben. Wij hebben daar - na 20 jaar - ook een poos serieus over gedacht.
Maar het was te duur.
Aardige betaalbare huurwoning erbij, niet te vinden.
Hypotheek voor een leuk appartement: bedrag wat we konden krijgen was echt te laag.
Onze woning verkopen was in deze recessietijd ook al niet echt een optie.
Kortom: wij wonen nog bijelkaar en dat gaat goed,
beter dan voorheen.
We laten elkaar meer vrij,
we doen ons eigen ding, we ergeren ons niet meer zo aan elkaar.
Dus die periode is wel goed geweest en achteraf zijn we blij dat er zo veel praktische bezwaren waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien jullie langdurig samengewoond hebben, hebben jullie wellicht ook een keer bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten... Indien zo, bedenk dan nu wel wat de gevolgen zullen zijn indien één van jullie beide zou komen te overlijden bijvoorbeeld. Erven jullie nog van elkaar, of gaat alles naar de ouders van de overleden persoon? Indien jullie geheel uit elkaar gegaan zouden zijn, was het niet nodig om het samenlevingscontract officieel te beëindigen, maar nu jullie nog een soort van lat relatie onderhouden, kan dat contract nog steeds geldig zijn... Dit betreft zomaar een gedachte naar aanleiding van je vraag. Ik wens jullie verder alle goeds en geluk toe.
ronron1212
13 jaar geleden
Wat heeft je omgeving met jullie besluit te maken. Je bepaald toch zelf met elkaar hoe je met elkaar omgaat en niet een ander
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij zijn ook "lat"ters, maar wij houden elk ons eigen leven, de een woont daarom niet enkel op zijn of har eigen adres, omdat hij/zij haar eigen huis wenst te behouden (omwille van de kinderen), en de andere gat ieder weekend nar har /hem toe. met behoudt van zijn eigen status

Het beste antwoord

Ik heb ervaring in het latten na het samenwonen. Mijn partner en ik zijn de relatie begonnen met latten, een aantal jaar daarna zijn we gaan samenwonen en na bijna 6 jaar samenwonen ging het niet meer. Ik voelde me verstikt. We waren wel aan honderdduizend draadjes met elkaar verbonden en dus het definitief afkappen van de relatie ging gewoon niet. Niet met en niet zonder elkaar konden we. Toen zijn we dus weer gaan latten en dat doen we inmiddels al ruim 10 jaar.

Het is niet altijd ideaal, op een regenachtige zondagmiddag b.v. kan ik me best alleen voelen als hij in zijn eigen huis is. Maar vaker heb ik het gevoel dat ik het beste van beide werelden heb. We zijn voor elkaar nog altijd het belangrijkste, ik heb het fijne gevoel dat er iemand achter mij staat. Ook heb ik alle vrijheid om te doen en laten wat ik wil en dat geldt voor hem ook. We vertrouwen elkaar en laten elkaar vrij. Hij heeft zijn eigen vriendenkring en ik heb mijn vriendinnen. Ik betaal mijn eigen huishouden, auto, motor, krant en andere luxe dingetjes. Hij betaald zijn leven en ergens in het midden komen we elkaar tegemoet.

Deze manier van leven leert me wel wat meer wat de essentie van het leven is. Vaak zie ik bij stellen dat ze het elkaar (onbewust) moeilijk maken omdat ze elkaar niet vrij laten. De een meent dat ie iets te zeggen heeft over hoe de ander moet denken of doen en vice versa. Ze houden elkaar in een soort wurggreep waar ik het helemaal Spaans benauwd van krijg.

Hoe ik mijn leven leid is verre van het traditionele leven en ik heb me nooit druk gemaakt om wat anderen er van vonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor deze positieve reactie. Geeft moed :-).

Andere antwoorden (1)

Ik heb geen ervaring met latten NA het samenwonen.

Ik vond wel iets op internet wat je misschien kan gebruiken.

http://forum.viva.nl/forum/Relaties/Latten_na_samenwonen_werkt_dat/list_messages/44601