Zijn er ook ziektekostenverzekeraars die alternatieve geneeswijzen NIET vergoeden?

Zo ja, dan stap ik over. Ik wil niet meebetalen aan zorgverzekeraars die on-wetenschappelijke kwakzalverij vergoeden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan wil ik wel een verzekeraar die al die nutteloze ontstekingsremmers niet meer vergoeden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie vraag! Bij elektriciteit kunnen mensen die dat willen, zelfs expliciet kiezen voor kernenergie: http://www.atoomstroom.nl/ . Dus waarom zou dat bij ziektekostenverzekeraars niet kunnen? Best raar! Het geeft aan hoe enorm machtig de alternatieve lobby ook op dit vlak is.

Antwoorden (3)

Nee die zijn er niet en niet alle alternatieve geneeswijzen zijn kwakzalverij. Denk aan Osteopathie, Chiropraxie enz.

Je bent trouwens niet verplicht om een aanvullende verzekering af te sluiten. Er zijn wel verzekeraars waar je aan kunt kruisen wat je wel wilt en niet wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn er niet.
Maar geloof jij dan wel wat de niet-alternatieve geneeswijzeindustrie doet?

Behalve dat het een mooi scrabble-woord is, heeft het nog niet veel voor mij en mijn familie betekend.

Wat bedoel je overigens met 'alternatieve geneeskunde'? Heb je het dan over een spirituele of lichamelijke genezing, en wat is de therapie daarvoor dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" Maar geloof jij dan wel wat de niet-alternatieve geneeswijzeindustrie doet?" Ja. Dat wil niet zeggen dat ze alles weten of alles in praktische zin goed doen. Maar wat er gedaan wordt is volgens de wetenschappelijke methode onderbouwd. " Behalve dat het een mooi scrabble-woord is, heeft het nog niet veel voor mij en mijn familie betekend." Dat is sneu voor jullie, maar haalt mijn eerste stelling niet onderuit. "Wat bedoel je overigens met ‘alternatieve geneeskunde’? Heb je het dan over een spirituele of lichamelijke genezing, en wat is de therapie daarvoor dan?" Alternatieve geneeskunde is een veel te mooi woord voor kwakzalverij waar geen of op zijn best gebrekkig wetenschappelijk bewijs voor is. Spirituele genezing bestaat niet. Dit alles heeft ook niets te maken met mijn vraag. Ik wil niets te maken hebben met een verzekeraar die zulke kosten vergoedt, aanvullend verzekerd of niet.
Alle ziektekostenverzekeraars vergoeden zaken die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. VGZ vergoedde bijvoorbeeld een cholesterolverlagend chemisch boterhamsmeerseltje waar eerder schadelijke effecten op de gezondheid van bekend waren dan nuttige. Het positieve effect van de veelgebruikte statines is ver te zoeken en SSRI's doen het ook al niet zo goed, in ieder geval niet beter dan de vorige generatie, de tricyclische antidepressiva.

Ik geloof niet in een strikte scheiding tussen officiële geneeswijzen, die wel zouden werken, en alternatieve geneeswijzen, die niet zouden werken. Natuurlijk zijn er grenzen maar daar voorziet wetenschappelijk bewijs lang niet altijd in.

Een groot deel van wat als wetenschappelijk onderbouwde geneeskunst beschouwd wordt is net zo kwakzalverachtig als wat als alternatieve geneeswijzen wordt beschouwd.