Zijn er ook ziektekostenverzekeraars die alternatieve geneeswijzen NIET vergoeden?

Zo ja, dan stap ik over. Ik wil niet meebetalen aan zorgverzekeraars die on-wetenschappelijke kwakzalverij vergoeden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee die zijn er niet en niet alle alternatieve geneeswijzen zijn kwakzalverij. Denk aan Osteopathie, Chiropraxie enz. Je bent trouwens niet verplicht om een aanvullende verzekering af te sluiten. Er zijn wel verzekeraars waar je aan kunt kruisen wat je wel wilt en niet wilt.

Die zijn er niet. Maar geloof jij dan wel wat de niet-alternatieve geneeswijzeindustrie doet? Behalve dat het een mooi scrabble-woord is, heeft het nog niet veel voor mij en mijn familie betekend. Wat bedoel je overigens met 'alternatieve geneeskunde'? Heb je het dan over een spirituele of lichamelijke genezing, en wat is de therapie daarvoor dan?

Alle ziektekostenverzekeraars vergoeden zaken die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. VGZ vergoedde bijvoorbeeld een cholesterolverlagend chemisch boterhamsmeerseltje waar eerder schadelijke effecten op de gezondheid van bekend waren dan nuttige. Het positieve effect van de veelgebruikte statines is ver te zoeken en SSRI's doen het ook al niet zo goed, in ieder geval niet beter dan de vorige generatie, de tricyclische antidepressiva. Ik geloof niet in een strikte scheiding tussen officiële geneeswijzen, die wel zouden werken, en alternatieve geneeswijzen, die niet zouden werken. Natuurlijk zijn er grenzen maar daar voorziet wetenschappelijk bewijs lang niet altijd in. Een groot deel van wat als wetenschappelijk onderbouwde geneeskunst beschouwd wordt is net zo kwakzalverachtig als wat als alternatieve geneeswijzen wordt beschouwd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100