Hoe kan je je zelf beter concentreren op het "hier en nu" in plaats steeds over straks te denken???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat doe je door te gaan ervaren:
Wat voel ik nu? (bv de stoel waarop je zit)
Wat ruik ik nu?
Wat proef ik nu?
Wat hoor ik nu?
Wat zie ik nu?
En dat met intensiteit. Je moet eens weten hoe weinig we eigenlijk zien, horen, voelen ruiken. Ga dit maar eens doen, dan gaat er een wereld voor je open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door middel van mindfulness. Typ mindfulness cursus in op google spatie je plaatsnaam.

Mindfulness maakt je bewust van wat er innerlijk in je leeft. Het brengt je aandacht op wat je nu doet, voelt en ervaart. Zo houd je minder tijd over om te piekeren. Mindfulness helpt je om zonder oordeel te accepteren dat er spanning in je lijf kan zijn, of dat je pijn of verdriet hebt. Het helpt je die dingen waar te nemen zonder je ertegen te verzetten of je er druk om te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het boek "uit je hoofd in het leven" over acceptatie en commitmenttherapie. Echt een aanrader die je inzicht zal geven in je denken. Veel aandacht voor mindfullness ook. Heel goed boek!http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/uit-je-hoofd-in-het-leven/1001004002726927/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik ook welleens.. Meestal vergeet je het weer en ga je weer vrolijk verder met denken aan straks..
Soms ga ik even zitten en realiseer ik me : Wat zie ik nu echt? En dan zie ik zoveel dingen om me heen die me anders nooit opgevallen waren..
Verbaas me er elke keer weer over.
Je moet dan veel bewuster worden van de dingen die je doet. Kijk goed, open je ogen. Niemand kan zien hoe jij iets ziet en niemand voelt hoe jij iets voelt.
Geniet!