Als je lichamelijk te zwak bent voor een doorsnee scootmobiel, wat zijn dan de mogelijkheden?

De kracht in de armen is te weinig om een gewone scootmobiel te kunnen besturen, ze kan haar armen niet de hele tijd aan het stuur houden. Is er een alternatief voor mensen met nauwelijks kracht in de armen en zo ja, waar vind ik wat meer over tegemoetkoming in kosten? Het gaat om rijden buitenshuis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik meen dat je van je verzekering een aantal uren per jaar naar een ergotherapeut kunt, is dit een zinnige vraag om dan te stellen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb even mijn antwoord aangepast omdat ik over je vraag m.b.t. vergoeding heen had gelezen. Allereerst is een elektrische rolstoel in het algemeen het alternatief voor mensen die niet voldoende armkracht hebben om een scootmobiel te bedienen. Natuurlijk kunnen er meer alternatieven zijn; een scootmobiel kan bijvoorbeeld ook uitgerust worden met een joystick, maar dan heb je het over maatwerkoplossingen waardoor meestal een elro (elektrische rolstoel) toch goedkoper zal zijn. Beide hulpmiddelen worden - mits er een indicatie voor is - vergoed door de WMO. Daarbij geldt een inkomensafhankelijke bijdrage voor hulpmiddelen als een scootmobiel. Voor rolstoelen mag géén eigen bijdrage gevraagd worden. Even algemeen bij je vraag moet ik wel opmerken dat ik uitkom bij een elro omdat je vraagt naar een alternatief voor een scootmobiel voor iemand met en beperkte armfunctie. Dat sorteert in feite al voor in het denken over mogelijke oplossingen. Als je enkel de probleemschets had gegeven en daarvoor een oplossing had gevraagd, was ik mogelijk op een ander antwoord gekomen. Dat is dan afhankelijk van de situatie, de precieze beperkingen en de wensen van deze persoon. Dus hoe goed kan iemand lopen of eventueel fietsen, transfers maken, moet het hulpmiddel mee kunnen in auto of taxi, hoe is de armfunctie precies, welke activiteiten leveren problemen op, welke hulpmiddelen (handbewogen rolstoel, aangepaste fiets, loophulpmiddelen) zijn er al, etc. Je zou dan uit kunnen komen op bijv. elektrische ondersteuning of volledig elektrische bediening van de handbewogen stoel, een aangepaste (aankoppel)fiets (uiteraard ook met aangepast stuur), een specifiek loophulpmiddel, een hele andere wijze van vervoer, etc. Vanuit de WMO wordt altijd het 'goedkoopst adequate' hulpmiddel vergoed, dus ook daar is het belangrijk dat je niet zozeer denkt aan een specifiek hulpmiddel, maar denkt in termen van oplossingen voor problemen. Als de goedkoopste oplossing dan het doen van een bepaalde aanpassing of het leveren van een bepaald hulpmiddel is, kun je bij de afdeling WMO van de gemeente de aanvraag doen. En daar komt dan meteen de ergotherapeut om de hoek kijken. In het basispakket zit inderdaad 10 uur ergotherapie per jaar en daar hoort deze vraag zéker thuis. Sterker nog, ik zou het afraden om een dergelijke aanvraag te doen zónder een eigen ergotherapeut die de motivatie voor de aanvraag kan schrijven en een pakket van eisen van eisen kan opstellen voor het hulpmiddel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100