In klassen, vergaderingen ben ik bang. Durf geen vragen te stellen. Ik voel hartkloppingen, zweten. Rood hoofd krijgen wanneer me naam wordt genoemd

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet niet wat je vraag is... Maar volgens mij kom je wat zelfvertrouwen tekort! Probeer daar aan te werken;-)

Je bent bang dat je wat fouts doet.

plankenkoorts noemt men dat dat gaat wel over... werk eraan

Klinkt ook een beetje als faalangst. Faalangst kan, afhankelijk van de aard van een te leveren prestatie of het gedrag waarover men onzeker is allerlei vormen aannemen. Voorbeelden zijn: de angst om te falen bij sportieve prestaties (een sportwedstrijd, gymnastiekles) valt onder motorische faalangst, cognitieve prestaties (huiswerk , proefwerk, rijexamen, een toelatings- of eindexamen)zijn cognitieve faalangst of sociale activiteiten (spreekbeurt, geven van een lezing)sociale faalangst. Ook het eigen uiterlijk, sociaal gedrag of seksuele prestaties kunnen bij volwassen aanleiding zijn tot faalangst. Extreme vormen van faalangst worden gerekend tot angststoornissen. Examenvrees en plankenkoorts kunnen ook als vormen van faalangst worden gezien. Als je hier heel veel last hebt kun je daar trainingen voor volgen. Assertiviteitstraining en trainingen tegen faalangst.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faalangst

Ga een cursus volgen "spreken in het openbaar'. Je hebt zelfvertrouwen nodig. Je moet tegen je zelf zeggen ík kan het'. Wordt lid van een (studenten)vereniging. Zomaar wat adviezen.

gwoon eerlijk daarvoor uit komen. je weet wat je waard ben. probeer jezelf nuttig te maken voor anderen zodat je je ook gewaardeerd voelt. dat geeft je sowieso veel zelfvertrouwen. ik heb precies hetzelfde gehad hoor. en hetzelfde gedaan:)

Zo wordt het alleen maar erger, hè? Als je iets niet snapt en dat niet durft te vragen is dat heel vervelend. Krijg je huiswerk (voorbeeld) op, zit je thuis: "Hoe moet dat nou?" want je durfde het niet te vragen. Werk een beetje aan je zelfvertrouwen. Begin makkelijk: Stel een simpele vraag. Hoe moet dit, hoe gaat dat? Begin dan vaker iets te vragen, probeer rustig te blijven als je iets wordt gevraagd. Waar ben je bang voor? Dat je het foute antwoord geeft? Maak je daar niet zo druk om. Als je een of andere lolbroek in de klas hebt die je uitlacht, is hij gewoon een 'sukkel'. Blijf rustig. Voel je dat je begint te zweten, hartkloppingen? "Stay calm" en adem rustig in door je neus en door je mond weer uit. Succes!

Misschien heb je last van faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen. Daar kun je aan werken. Wat je kan helpen is bijvoorbeeld te onderzoeken wat je denkt voordat je in de klas of andere groep een vraag stelt of iets zegt. Is het alleen als je een vraag stelt, dan kan het zijn dat je bang bent dat je dom overkomt. Is dat het geval dan kun je beter denken dat je veel slimmer bent als je een vraag stelt omdat je daarna het antwoord weet. Mensen die nooit vragen stellen blijven onwetend over wat ze graag willen vragen. Het kan je dus helpen om anders te denken over jezelf bij het stellen van een vraag. Met vragen uit jij je nieuwsgierigheid naar een onderwerp en dat is toch een hele goede eigenschap. Wat ook kan helpen is het te accepteren dat je een rood hoofd krijgt, gaat zweten en hartkloppingen voelt. Dat heeft te maken met angst, schaamte of onveiligheid. Kom je er niet zelf uit dan is het best handig om hiermee eens naar iemand te gaan die je kan ondersteunen om je prettiger te voelen in de situaties die jij noemt. Werken aan je zelfvertrouwen is heel goed en kom je verder mee in je leven. Ik weet niet wat je leeftijd is maar je zou eens met de huisarts of een coach kunnen praten. Als je niet ouder bent dan een jaar of 18 dan kun je bijvoorbeeld met een jeugd- of kindertherapeut/coach praten voor manieren hoe je hier aan kunt werken. Als je wel wat ouder bent kunt je naar een personal coach/psycholoog of dergelijke. Succes! Toegevoegd na 3 minuten: Letten op je ademhaling is ook een goede manier. Haal diep adem naar je buik (bij inademing bolt je buik dan) en rustig adem uit. Als je dat een paar keer doet voordat je een vraag stelt of iets zegt in een groep, wordt je al rustiger. Als je namelijk angstig bent, stop je vaak met ademen en dan wordt het nog moeilijker. Oefen dit maar eens thuis. Ademhalingsoefeningen zorgen voor rust en ontspanning. Je hartkloppingen zullen dan ook verminderen want die krijg je ook door langdurig hoog (kort) te ademen.

Bronnen:
www.ennovyco.nl

Faalangst, pleinvrees ook misschien beetje... vind ik er in terug. Angstig zijn omdat je iets verkeer zou zeggen. Iets wat andere niet leuk vinden of ze je negatief gaan bekijken... Ik kan het gevoel wel thuisbrengen. Echter is er maar een manier en dat ik jezelf hierin overwinnen. Durven en DOEN! Neem eens de uitdaging aan het woord te nemen tijdens een groepsgesprek. Bijv. door je vinger in de lucht te steken (zo dek je jezelf al in, in het feit dat je de anderen aangeeft dat je iets wil zeggen) Nadat je het gezegd hebt zal je wel zien dat het vaak goed ontvangen wordt door de anderen. Dan mag je jezelf een complimentje geven (in gedachte hé)... Gewoon even denken... 'mjah, dát heb ik goed gezegd zie'

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100