Wat zeg ik tegen een vriend waarvan de vader, na een lang ziektebed, binnenkort overlijdt?

Ze hebben er allemaal vrede mee dat hij 'gaat'. Daarom vind ik 'sterkte' niet gepast.
Ik ben er ook van overtuigd dat de man het beter gaat krijgen als hij dood is. Maar ik kan moeilijk zeggen dat het goed is dat hij dood gaat, dat vind ik zo cru. 'Het is beter zo' zeg je alleen als je zelf ervaring met overlijden hebt en dat lijkt me vrij lastig..
Wat moet ik in hemelsnaam zeggen?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Ook in dit geval is ' echtheid' de allerbeste houding. Echtheid betekent ook eerlijkheid en openheid. Daarmee doe je namelijk recht aan een waarachtige vriendschap.
Vanuit dat perspectief zijn woorden als: " Ik voel me enorm onhandig bij deze situatie. Ik bedenk al een hele tijd wat ik het beste tegen je (jullie) kan zeggen, want ik wil graag iets betekenen. Maar ik weet absoluut niet wat ik moet zeggen. "
Voorgaande is bedoeld voor een gesprek met de vriend (c.q. nabestaanden) . Bij een condoleance is sterkte altijd goed. Want zelfs als de dood als een bevrijding komt, hebben nabestaanden met een verlies te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je kan best sterkte zeggen hoor.
ook al hebben ze er vrede mee dat die man overlijdt en is het beter voor hem
Het blijft toch je vader die je wel heel erg gaat missen. en daar zullen ze het best nog wel moeilijk mee krijgen.

en de tijd dat je moet afwachten wanneer iemand dood gaat kan ook heel lang en zwaar zijn.
Gewoon sterkte wensen of zeggen dat je met ze meeleeft.
en aangeven dat je er bent als ze even willen praten ofzo.
13 jaar geleden
"Ik leef met je mee..!"
"Ik denk aan je..!"
"Ik ben er voor je..!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Nathan;

Je kunt iemand volgens mij dan best wel rust en vrede toewensen. Een wens die recht uit je hart komt wordt meestal wel begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat elk gesproken woord een woord teveel kan zijn omdat er nog wonden open liggen, dan wel kunnen opengaan.

Een warme, welgemeende hand zegt dikwijls veel meer dan duizenden woorden.

Het gaat immers om het gebaar..om je hart..om te laten weten dat je met hem meeleeft èn dat je er zult zijn voor hem, vooral in deze moeilijke dagen.

Als je echter tòch iets wil zeggen..schrijf dan je gevoelens van medeleven in een gedicht en geef hem dit.

Ik hoop van harte dat je iets aan mijn antwoord hebt en dat je je vriend er wat mee kunt bijstaan.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk houd ik niet zo erg van 'sterkte' bij een sterfgeval - het is zo'n kouwe, oppervlakkige dooddoener, die je bijv ook gebruikt als iemand voor een nare tandartsbehandeling weggaat, of eens een goede poetsbeurt van zijn/haar huis plant.

Die laatste weken en dagen zijn ongelooflijk zwaar, want er zal zoveel spanning in de dagen zijn : elke keer, dat je de kamer waar zijn bed staat binnenkomt, tóch even die angst dat hij er opeens niet meer is, de ene dag voelt iemand zich beter dan de andere, je wilt nog iets belangrijks zeggen, maar je vindt het juiste moment niet....
Bied evt aan, om bij de vader te zitten, zodat het gezin met elkaar aan tafel kan voor een keertje, bied sowieso praktische hulp aan als bijv. taxidienst of boodschappendienst of meewandelend oor bij even een frisse neus halen-dienst : daarmee geef je meer aan dat je meeleeft dan met 'sterkte'.

Ook kan ik me voorstellen, dat de vader bepaalde wensen heeft voor bijv. de muziek bij zijn uitvaart : de cd's opzoeken lijkt, als de vader nog leeft, voor de familie natuurlijk véél te voorbarig, maar als hij net overleden is, staat je hoofd er ook niet naar, dus dat zou ook een klusje voor jou kunnen zijn.

Áls je al vind dat je iets 'moet' zeggen, benadruk dan dat je er ten alle tijden voor iedereen bent. In de laatste weken en dagen, maar vooral ook daarna, als er toch altijd in korte tijd veel geregeld moet worden, zoals overlijdingsberichten-enveloppen schrijven ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet weet wat je moet zeggen, zeg dat dan gewoon.

"Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen" Meestal reageert iemand daar dan behoorlijk goed op. Het feit dat je iets wil zeggen EN dat je eerlijk bent zal voor een vriend voldoende zijn.
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, eerlijk zijn wordt het meest gewaardeerd.