Gaan wratten vanzelf weg?

Oke, stel, je hebt een wrat, en je doet er niks aan. Je gaat niet naar de dokter en je laat het gewoon. Kan die dan vanzelf weggaan? En zo niet, wat gebeurd er dan? Groeit hij verder ofzo? Puur uit nieuwgierigheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (7)

Een wrat is een rond bobbeltje op de huid dat op het hele lichaam in wisselende aantallen en groottes kan voorkomen. Vrij veel mensen hebben wel eens last van wratten. Wratten zijn onschadelijk en verdwijnen meestal vanzelf .
fremar
12 jaar geleden
Hij stopt meestal wel met groeien maar je kan hem weg laten branden bij de dokter dan is hij zo weg dit doet geen pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze verdwijnen vanzelf, maar het is natuurlijk geen fraai gezicht. Hier staan tips om ze te verwijderen zonder aan te laten stippen http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/1388/wratten-verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht ligt het eraan wat voor soort wratten je hebt. Mijn dochter heeft wratten, veroorzaakt door een virus.

De wratten zijn besmettelijk voor zowel haar als anderen om haar heen.

Als de wratten open gaan (door het harde wrijven van een handdoek) dan kan zij zichzelf of anderen met het virus aansteken.

Kortom, zij krijgt dus meer wratten erbij.
En wellicht anderen ook.

Ik zou dus gewoon naar de dokter gaan om de wratten te laten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoorde eens dat je over een wrat moet plassen om er van af te komen. Dus weet niet waar die zit.
Heb dit zelf ook nooit geprobeerd, maar als dit lukt, laat het even weten, want je weet maar nooit hoe je iemand kunt helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wratten worden veroorzaakt door een virus en zijn besmettelijk voor anderen.

De meest gebruikt methode om ze weg te halen is door ze aan te stippen met stikstof (dat is heel erg koud) daardoor gaat weefstel kapot (ook je gewone huid dus het moet heel nauwkeurig gebeuren) en zou de wrat na 1 of meerdere behandelingen moeten verdwijnen. Een van de methoden met de meeste kans van slagen echter wel behoorlijk pijnlijk

ECHTER, zolang je lichaam het virus niet heeft overwonnen bestaat er een grote kans dat je na enige tijd toch weer een wrat terugkrijgt.

Dus dat gewoon laten zitten is nog helemaal niet zo'n slechte optie, uiteindelijk (kan 3 jaar duren) gaan ze dus vanzelf weg. Wat er wel kan gebeuren is dat hij zo groot wordt en naar binnen groeit (bijv onder je voet) dat het pijn gaat doen met lopen. Of je bent wel een erg groot risico voor besmetting van anderen (bijv in zwembad of sportschool) óf hij zit op een heel zichtbare plek waardoor het er heel naar uitziet.

Maar ik denk nu zelf, zolang ze niet te groot zijn en niet te veel, gewoon laten zitten en wachten tot het vanzelf over gaat
amigo
12 jaar geleden
Wratten zijn onschuldige eeltachtige bobbels op je huid.
Alleen als ze open zijn kun je een ander (en jezelf) besmetten.
80% verdwijnt binnen een jaar spontaan, 20% duurt (veel) langer.
Als kind had ik vrij veel wratten en daar heb ik zeker 10 jaar last van gehad. Ineens verdwenen de meesten spontaan. De laatste 3 heb ik laten weghalen door een dermatoloog.
Ze zijn nooit meer teruggekomen.

Volwassenen die als kind wratten hadden krijgen ze niet meer terug bij nieuwe infecties omdat ze immuniteit tegen het virus hebben opgebouwd